بازگشت ۶۵۰ نخبه علمی امسال به کشور

عبدالله سهرابی گفت : یکی از مهمترین کارگروه‌ های دبیرخانه شورایعالی امور ایرنیان خارج از کشور، تشکیل کارگروه علم و فناوری می باشد که جذب نخبگان در دستور کار این کارگروه قرار دارد.
تصویر بازگشت ۶۵۰ نخبه علمی امسال به کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرکل شورایعالی امور ایرنیان خارج از کشور گفت: ۶۵۰ نخبه علمی کشور امسال از برخی کشورهای اروپایی به ایران برگشتند. عبدالله سهرابی روز شنبه در حاشیه بازدید از مرز دوغارون افزود: یکی از مهمترین کارگروه‌های دبیرخانه شورایعالی امور ایرنیان خارج از کشور، تشکیل کارگروه علم و فناوری است که جذب نخبگان در دستور کار این کارگروه قرار دارد.

وی اظهار کرد: طی سه سال گذشته هزار و ۴۰۰ نفر از نخبگان علمی ایرانی در رشته های مختلف از کشورهای اروپایی و آسیایی به کشور برگشتند.

وی ادامه داد: ۶۴ درصد ایرانیان مقیم آمریکای شمالی نخبگان علمی هستند و در زمان حاضر کشورهای عربی نیز به دنبال تحصیل کرده های علمی کشور ما هستند.

مدیرکل شورایعالی امور ایرنیان خارج از کشور با بیان اینکه همجواری ایران با افغانستان یک فرصت است، گفت: توسعه روابط با کشورهای همسایه از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم است که تاکنون در این ارتباط گام‌های خوبی برداشته شده است.

سهرابی بیان کرد: روابط ایران با افغانستان یک ظرفیت مناسب برای کشور ما به شمار می رود که باید به دنبال تقویت آن باشیم.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال کمرنگ کردن روابط ایران با سایر کشورها است، گفت: باید از موقعیت افغانستان در حوزه های مختلف استفاده کرد که افزایش روابط با این کشور می تواند زمینه ساز تعاملات بیشتری شود.

مدیرکل شورایعالی امور ایرنیان خارج از کشور با هدف گسترش روابط ایران و افغانستان بعد از ظهر امروز پس از دیدار با مهدی شیردل فرماندار تایباد از طریق مرز زمینی دوغارون به افغانستان سفر کرد.

استان خراسان رضوی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که ۹۰ کیلومتر از این امتداد در شهرستان تایباد قرار دارد و پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این منطقه ویژه اقتصادی، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است، کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

منبع: عصرایران

612253