در اختتامیه جایزه «جلال» مطرح شد؛

اظهارات افتخارآمیز وزیر ارشاد درباره نخبگان جوان کشور

وزیر ارشاد در پانزدهمین دوره جایزه «جلال آل احمد»گفت: جایزه‌ها و جشنواره‌های فجر امسال اوج فرهیختگی و نخبگی جوانان ایران زمین را به رخ جهانیان خواهد کشید.

تصویر اظهارات افتخارآمیز وزیر ارشاد درباره نخبگان جوان کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم پایانی پانزدهمین دوره جایزه «جلال آل احمد» با معرفی برگزیدگان برگزار شد؛ مراسمی که وزیر ارشاد در آن تاکید کرد، جایزه‌ها و جشنواره‌های فجر امسال اوج فرهیختگی و نخبگی جوانان ایران زمین را به رخ جهانیان خواهد کشید.

مراسم پایانی پانزدهمین جایزه «جلال آل احمد»، عصر روز شنبه ۲۴ دی ماه با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت برگزار شد. با توجه به دعوت از ناشران و اهالی قلم تعداد افراد زیادی در مجموعه تالار مراسم حضور پیدا کردند و با توجه به پر شدن جایگاه‌ها، برخی از دعوت‌شدگان بیرونر ماندند که این موضوع اعتراض برخی را به دنبال داشت.

علی رمضانی- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران - در این مراسم در سخنانی با ارائه گزارشی از آثار رسیده به این جایزه، گفت: امشب در این محفل پرشمار اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه جلال‌آل‌احمد را برگزار و برگزیدگان از میان۲۰ نامزد معرفی شده، معرفی می‌شوند.

او افزود: حدود ۲۷۰۰ کتاب در چهار گروه اصلی نقد ادبی، داستان کوتاه، مستندنگاری و رمان به دبیرخانه جایزه رسید و شاهد رشد کمی و کیفی آثار بودیم. به غیر از چهار بخش اصلی در دو بخش ویژه با عنوان شهید سلیمانی و مدافعان سلامت، آثار سه سال گذشته این حوزه‌ها بررسی شدند؛ همچنین بخش ویرایش نیز امسال دومین دوره خود را تجربه می‌کند و به بهترین ویرایش جایزه داده می‌شود.

رمضانی در ادامه بیان کرد: در پانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد، آثار ۸۵۸ ناشر مورد ارزیابی قرار گرفت و ۱۴ ناشر به بخش نهایی رسیدند که از این تعداد ۳ ناشر از استان‌های قم، کرمان و خراسان رضوی نیز حضور داشتند همچنین ۴ خانم نیز به بخش نهایی رسیدند.

در ادامه وجیهه سامانی بیانیه هیئت علمی این جایزه ادبی را خواند.

در بخش دیگری از مراسم، یاسر احمدوند معاون فرهنگی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در سخنانی گفت: ادبیات کنونی مطمئنا با ادبیات قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست؛ زمانی که در طول سال ۱۵۰۰ رمان تولید می‌شود، نشان دهنده پویا بودن جامعه ادبی است؛ جامعه‌ای بانشاط، خلاق و آفرینده که امیدوارم هر سال به غنای آن افزوده شود.

در ادامه غلامعلی حدادعادل با گرامیداشت یاد جلال‌آل احمد گفت: جا دارد در هرجا در معرفی و بزرگداشت جلال بکوشیم. اهمیت جلال را از نسل ما باید پرسید.وقتی کتاب «غربزدگی» در سال ۴۱ منتشر شد، من در آستانه دانشگاه بودم. این کتاب در برابر فضایی که در انتظارمان بود، مصونیت بخشید.

‌وی افزود: اعتراف می‌کنم یکی از افراد موثر زندگی من جلال بوده و خوشحالم که او نماد نویسندگی در دوران پس از انقلاب شده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که نمی‌تواند خوشحالی خود را از منتشر شدن این همه کتاب خواندنی در فضای ادبی، دینی، ایرانی و اسلامی پنهان کند، اظهار کرد: ۶۰ سال پیش در به در به دنبال کتاب‌های داستان بودیم که هم خودمان بخوانیم و هم به دیگران معرفی کنیم اما پیدا نمی‌کردیم.

حدادعادل افزود: در عالم دینی، ادبیات به این سبک، یک امر جدید است که این موضوع از برکات انقلاب است که این همه نویسنده‌ به ویژه نویسنده زن خوش‌فکر و خوش‌قلم و مستقل نظر خودشان را بیان می‌کنند. این یک پدیده ارزشمند نوظهور است که باید این نهال تنومند را تقویت کرد تا به یک درخت تناور سایه‌افکن پرثمر برسد.

پس از سخنرانی غلامعلی حداد عادل، فردی از میان جمعیت که خود را دانش‌آموخته مدرسه دارالفنون معرفی کرد که با نویسنده‌ها و شاعران نیز حشر و نشر داشته، ازجای خود بلند شد و با گفتن اینکه اعتراض دارد، تصریح کرد، ما در این کشور نویسنده‌های دیگری هم داریم که نویسنده‌های ارزشمندی در امر نوشتن هستند و برای فرهنگ ایران تلاش کردند، اما خودنمایی نمی‌کنند و دنبال ارتقاء فرهنگ ایران هستند.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در این مراسم گفت: وارد فصل جشنواره‌های بزرگ در نظام جمهوری اسلامی و روزهای به یادماندنی برای اهالی فرهنگ، هنر و ادب می‌شویم. این فصل که سرآغازش با جشنواره کتاب است، شروع خوبی است و با جشنواره‌های هنری و فرهنگی ادامه پیدا می‌کند و اوج فرهیختگی و نخبگی جوانان ایران‌زمین را به رخ جهانیان خواهد کشید.

او با بیان این‌که نقش جلال آل احمد را در دهه ۴۰ دکتر حدادعادل به خوبی تبیین کرده است، گفت: ۶۰ سال از نهضت بزرگ امام می‌گذرد و در شصتمین سال انتشار کتاب «غربزدگی» جلال هستیم. کار جلال نشان دهنده یک رویارویی بزرگ تاریخی ماست. جلال یک مسئله مهم را روایت می‌کند و از این حیث جای تقدیر ویژه دارد. جلال برای ما یک نماد تمدنی دارد. او تمدن ایرانی و اسلامی را در برابر هجمه‌ای که با ورود مدرنیته و تمدن غربی اتفاق می‌افتد، روایت می‌کند.

وزیر ارشاد افزود: این‌که در دوره انقلاب اسلامی، از میان نویسندگان بسیار فعال و نام‌آشنا، جلال را در حوزه نویسندگی به عنوان نماد معرفی می‌کنیم، صرفا تجلیل از جلال نیست، بلکه پاسداشت یک مبارزه طولانی با جریان فکری مهاجم است. جلال از پاسداران صیانت از مرزهای هویت ایرانی - اسلامی ما بوده است و در روزگاری این پرچم را بلند کرده که روزگار غربت این تفکر بوده است؛ روزگاری که به سختی می‌توان افرادی به سان جلال را پیدا کرد. او با شجاعت وارد صحنه شده و این افتخار را آفریده است. دوستان باید تلاش کنند هر سال این جایزه با رونق بیشتری برگزار شود.

وزیر ارشاد با اشاره به برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی «آل جلال» گفت: ما به آموزش در عرصه نویسندگی نیاز داریم، ما به تربیت نویسندگان فعال در این عرصه نیاز داریم و امیدوارم با حضور و استفاده از نخبگانی که امروز تجلیل می‌شوند، و نخبگانی که در سال‌های قبل تجلیل شده‌اند و دیگر نخبگان بتوانیم این کار مهم را به سرانجام برسانیم.

منبع:ایسنا

457029