رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان:

افزایش 15 درصدی گاز درخراسان رضوی در 24 ساعت/ مردم در مصرف گاز صرفه جویی کنند

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی از افزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز خانگی در استان طی ۲۴ ساعت اخیر نسبت به شبانه روز پیش از آن خبر داد.
تصویر افزایش 15 درصدی گاز درخراسان رضوی در 24 ساعت/ مردم در مصرف گاز صرفه جویی کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، حمیدرضا افشون در این باره اظهار کرد: با توجه به برودت هوا در استان و ماندگاری سرما تا پایان هفته، طبیعی است که با کاهش دما مصرف بخش خانگی، تجاری و اداری افزایش پیدا می‌کند. ماندگاری سرما باعث افزایش مصرف گاز شده و می‌تواند پایداری شبکه‌های خطوط انتقال گاز در استان را به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که برای بهبود شرایط انجام شد، با همکاری استانداری و ستاد شرکت ملی گاز، محدودیت گاز صنایع، تعطیلی مدارس برای امروز و فردا و افزایش بازرسی از مدارس به جهت خاموش بودن سیستم‌های گرمایشی آن‌ها بوده است. همچنین با توجه به عدم تعطیلی ادارات در این روزها از ادارات خواسته شده است در این ایام از سوخت دوم استفاده و سیستم‌های گرمایشی را از گاز به روی سوخت مایع ببرند؛ هماهنگی‌های لازم برای استفاده مجتمع‌های تجاری بزرگ نیز از سوخت دوم انجام شده است. علاوه بر آن همکاری‌های‌ لازم با اداره کل صمت به جهت محدودیت مصرف برای صنایعی که این امکان فراهم باشد، انجام شده است.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی در خصوص میزان مصرف گاز خانگی استان در شبانه‌روز گذشته، خاطرنشان کرد: مصرف بخش خانگی گاز استان در شبانه‌روز گذشته نسبت به روز قبل آن، حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است. درصورت تداوم روند افزایشی مصرف گاز با توجه به ماندگاری سرما، در بخش خانگی دچار مشکلاتی خواهیم شد. انتظار داریم مردم با راهکارهای مدیریت مصرف از افزایش مصرف گاز جلوگیری کنند.

افشون عنوان کرد: با توجه به ماندگاری سرما فشار شبکه به تدریج کم می‌شود اما با تمهیدات اتخاذ شده امیدواریم به حدی نرسیم که منجر به قطع گاز در برخی نقاط شود. ما نیاز داریم کلیه مصرف‌کنندگان گاز که عمدتا بخش خانگی هستند همکاری و همدلی داشته باشند تا این چند روز را پشت سر بگذاریم. پویش هرخانه یک اتاق گرم باید از امروز به جد پیگیری شود و مشترکین این را در نظر داشته باشند که کلیه فضاهای بلااستفاده و تجهیزات گرمایشی بلااستفاده را خاموش کنند و با حداقل مصرف گاز این چند روز تا پایان هفته و اوایل هفته آینده را بگذرانیم. امیدواریم کمک مردم در سال جاری نیز بتواند در قطع نشدن گاز مشترکین اثربخش باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت گاز استان در شرایط پایداری قرار دارد، اضافه کرد: لازمه استمرار این پایداری و عدم بروز مشکل در خطوط انتقال گاز، این است که مشترکین با هر راهکاری که می‌توانند مصرف گاز را کاهش بدهند؛ در غیر این صورت پایداری حال حاضر دوام نمی‌آورد. ما در این روزهای سرد و پیک مصرف برای پایداری شبکه‌ها در بخش خانگی نیازمند کمک و کاهش مصرف گاز توسط مردم هستیم.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به پویش «مردمی‌سازی مدیریت مصرف گاز با کاهش ۱۰ درصدی در بخش خانگی» تصریح کرد: فلسفه پویش این است که ما در بخش خانگی کاهش مصرف گاز را داشته باشیم تا این میزان گاز در بخش صنعت مورد استفاده قرار بگیرد و در این بخش از محدودیت و قطعی گاز صنایع جلوگیری شود. این پویش باعث نمی‌شود که در کل، مصرف گاز کل استان کم شود. ما در استان بخش‌های خانگی، صنعتی و نیروگاهی مصرف گاز را داریم.

وی ادامه داد: هرچقدر در بخش خانگی مصرف گاز را کاهش دهیم، محدودیت ما در بخش صنعتی نیز کاهش پیدا می‌کند. تا پیش از ورود جبهه سرما میزان گاز حاصل از کاهش مصرف در بخش خانگی به بخش صنعتی اختصاص داده شد؛ بنابراین این پویش باعث می‌شود گاز بیشتری در اختیار بخش‌های صنعتی قرار بگیرد. تا قبل از شروع این سرما و نسبت به سال‌ گذشته میزان گازی که در اختیار صنایع قرار دادیم بیشتر بوده است.

افشون با اشاره به ممنوعیت استفاده از گرماتاب‌ها و نظارت‌ها در این خصوص از ابتدای فصل سرما، تاکید کرد: سامانه‌ای نیز در این خصوص راه‌اندازی شد. نظارت‌ها از ابتدای شروع سرما وجود داشت اما با ورود جبهه سرما از چند روز گذشته نظارت‌ها بر اماکن تجاری و ادرات تشدید شد. پایش مستمر ادارات و واحدهای تجاری از ابتدای فصل سرما در دستور کار ما بوده و تا پایان سال جاری استمرار دارد.

وی با بیان اینکه گازرسانی یک واحد برای استفاده مصرف‌کننده در حد متعارف و الگوی استفاده از گاز برای گرمایش بوده، تشریح کرد: هرچقدر مصرف‌کننده از این الگو خارج شود و مصرف بیش از حد تعیین شده داشته باشد، هدررفت انرژی را خواهیم داشت. درحال حاضر نیاز است که با حداقل استفاده از گاز در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم. مصرف خارج از الگوی مصرف گاز علاوه بر مشکلات فنی که در پیک مصرف برای ما به وجود می‌آورد، در قیمت‌گذاری‌ها نیز، قیمت گاز برای مصرف‌کننده به صورت تساعدی افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی با تاکید بر لزوم مصرف گاز خانگی به صورت مدیریت شده توسط مردم، تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد با پوشیدن لباس گرم در منزل، پیوستن به پویش «هرخانه یک اتاق گرم» و با گرم نگه داشتن فقط یک اتاق در خانه ما را در کاهش مشکلات در شبکه انتقال گاز یاری کنند.

منبع: ایسنا

611788

مطالب مرتبط