جدول تعرفه گذاری پلکانی برای فصل سرد یا گرم متفاوت است

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: به منظور تفکیک قائل شدن میان مشترکان پرمصرف در فصول سرد و گرم، جدول تعرفه گذاری پلکانی نیز برای فصل سرد یا گرم تفاوت دارد.
تصویر جدول تعرفه گذاری پلکانی برای فصل سرد یا گرم متفاوت است

به گزارش سایت خبری پرسون، نورموسوی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز درباره تعرفه‌های جدید گاز در بخش‌های خانگی و صنعتی گفت: براساس قانون بودجه امسال، موظف بودیم برای مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، در حد مصرف متعارف، نرخ‌ها را رایگان کنیم. به همین دلیل، هیئت دولت جدول ۱۲ پلکانی را مصوب کرد که سه پله اول آن را به عنوان مصرف متعارف تشخیص داده و برای این گروه، تعرفه را رایگان کرده و برای سایر گروه هایی که باز هم در این سه پله قرار بگیرند، چون مصرف متعارفی دارند، تغییری را ایجاد نکرده‌ایم.

او همچنین با بیان این که، ۷۶ درصد مصرف‌کنندگان شامل این مسئله می‌شود، گفت: پله چهارم به میزان ۴۰ درصد و به همین ترتیب، در پله های ۱۲ گانه، هر پله نسبت به پله قبل ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است. پله های بالا، مشترکان بدمصرف هستند. این مشترکان، گروه‌هایی هستند که مصرفشان برای گرمایش نیست و رفاهی محسوب می‌شود.

نورموسوی گفت: مصارف ۱۲ پله چیدمان شده به طوری که در پله دوازدهم، قیمت تعرفه مصرفی ۳۰۰ درصد افزایش داشته؛ یعنی حدود ۴ برابر شده اما با توجه به اینکه این گروه نیز با ۳ پله اول مشترک هستند، به طور میانگین می‌توان گفت که ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند.

او افزود: از ابتدای آذر ماه طبق این مصوبه، برای بخش خانگی عمل می شود؛ البته مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، مجدداً از ابتدای فروردین ماه مشمول معافیت می شوند.

نوموسوی تاکید کرد: به منظور تفکیک قائل شدن میان مشترکان پرمصرف در فصول سرد و گرم، جدول تعرفه گذاری پلکانی نیز برای فصل سرد یا گرم تفاوت دارد، مثلا شروع نظام پلکانی در فصل سرد با ۴۱ تومان است؛ در حالی که در فصل گرم، این رقم قبلاً ۱۰۸ تومان بود و اکنون با ۱۲۰ تومان و ۱۵۰ تومان ادامه پیدا می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای مشترکان صنعتی، یک ماده قانونی از ابتدای سال اعمال شده که طبق آن، برای مواردی مانند فولاد، پتروشیمی ها و صنایع فلزی، معادل ۳۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها تعرفه در نظر گرفته می‌شود و برای سایر صنایع نیز، معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اعلام می شود.

او با تاکید بر این که نرخ خوراک پتروشیمی ها ماهیانه اعلام می شود و حالت شناوری دارد، گفت: آخرین تعرفه ابلاغی ۳۷۰ تومان است که نسبت به سال قبل که ۱۰۰ تومان بوده، اصلاح نرخ در بخش صنایع هم اعمال شده است.

نورموسوی افزود: طبق قانون برای اینکه در بخش خانگی دچار مشکل نشویم، محدودیت‌هایی را برای صنایع فولاد سیمان و پتروشیمی نیز اعمال کرده‌ایم که ملزم به رعایت آن هستیم و از پنجم آذرماه این محدودیت‌ها آغاز شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

372809