محمدرضا عارف بیانیه داد

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: صندوق رای در یک انتخابات رقابتی می تواند مبداء تحولات شگرف در جامعه شود و راه برون رفت از شرایط فعلی نیز از این طریق ممکن است.
تصویر محمدرضا عارف بیانیه داد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان بیانیه ای به مناسبت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

به نام خدا

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی قرار است روز ۱۱ اسفند برگزار شود که مجلس به عنوان یک نهاد تاثیر گذار در ساختار نظام جمهوری اسلامی قرار بود در راس امور باشد اما آیا مجالسی که در بعد از انقلاب اسلامی تشکیل شدند واقعا در راس امور بودند؟

با یک نگاه منصفانه غیر از معدود مجالس تشکیل شده در ادوار مختلف نمی توان تمامی مجالس را در طراز ملت ایران و در راس امور دانست که بی تردید یکی از دلایل آن عدم حضور چهره های مجرب و دغدغه مند در مجلس به جهت نوع رویکرد نهادهای نظارتی به موضوع تایید صلاحیت ها می باشد که متأسفانه بیشترین آسیب را همین رویکرد ناصواب تا کنون به مجلس وارد کرده است.

در روند انتخابات مجلس دوازدهم هم غیر از تداوم رویکرد مورد اشاره، تصمیم گیری عجولانه درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس و به تبع آن موضوع پیش ثبت نام در انتخابات که بدون آمادگی جریان های سیاسی همراه شد عملا مانع از حضور تعداد بیشتری از چهره های ارزشمند در این انتخابات گردیده است و در این بین به مانند انتخابات های گذشته جریان اصلاحات با محدودیت های مختلف از جمله رد صلاحیت تعدادی از چهره های موجه خود و هزینه داده برای انقلاب توسط هیات‌های اجرایی و نظارت استانی مواجه شد که اگرچه شورای محترم نگهبان در این دوره تعدادی از رد صلاحیت شدگان را در روزهای منتهی به انتخابات مورد تایید قرار داد ولی به دلیل عدم اطمینان کاندیداهای رد صلاحیت شده از تایید صلاحیت خود فرصت برای حضور جدی در عرصه انتخابات عملا از آنان سلب گردیده است و رقابت انتخاباتی را به مفهوم واقعی آن شاهد نیستیم.

به عبارت دیگر کمیت داوطلبان ارتباطی به کیفیت نامزدها ندارد و ارائه آمار کمی دال بر رقابتی بودن انتخابات نیست و به همین دلیل برخلاف نظر صریح رهبر معظم انقلاب امکان رقابت واقعی فراهم نشده است.

از طرفی همانگونه که در بیانیه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان "نجات ایران " تاکید کردم در مقطع فعلی ، ایران عزیزمان هم به دلیل بی تدبیری های صورت گرفته از سوی مسئولان و هم طمع دشمنان مان در خطر قرار دارد و بی تردید تنها راه نجات ایران اصلاح حکمرانی از طریق تغییر سازو کارهای اداره جامعه است و یکی از راه های اصلاح حکمرانی استفاده از ظرفیت های دیده شده در قانون اساسی از جمله انتخابات است البته انتخاباتی رقابتی و آزاد.

کشور ما همچنان با یک انتخابات استاندارد و کاملا دموکراتیک فاصله دارد که به نظر می رسد یکی از دلایل آن برتری نهادهای انتصابی بر نهادهای انتخابی در این امور است ولی در همین فضای حداقلی باید برای اصلاح حکمرانی نقش آفرینی کرد.جریان اصلاحات همیشه معتقد است که صندوق رای در یک انتخابات رقابتی می تواند مبدا تحولات شگرف در جامعه شود و راه برون رفت از شرایط فعلی نیز از این طریق ممکن است.

البته جریان اصلاحات یک جریان با تکثر دیدگاه‌ها و ایده های مترقی است که حامیان گفتمان اصلاحات قاعدتا باید به تصمیمات اتخاذ شده توسط مراجع تصمیم گیر این جریان احترام بگذارند و از طرفی به دلیل ذات تکثر گرا این جریان سیاسی نباید مانع از ارائه نظرات و ایده ها بعضا متفاوت با مراجع تصمیم گیر این جریان از جمله در موضوع انتخابات شد و طرح نگاه های مختلف را نشان از تفرقه و اختلاف ارزیابی کرد که چه بسا فرصت بیان نظرات مطمئنا به قوام و استحکام بدنه جریان اصلاحات منجر خواهد شد.

از این رو به نظر می رسد مردم فهمیم ایران مطمئنا با حضور خود بهترین تصمیم را در آوردگاه انتخابات اتخاذ خواهند کرد و اجازه نخواهند داد نقشه های شوم جریان هایی که به دنبال تغییر جمهوری اسلامی و یک دست سازی هستند یا خواب جریان های برانداز تعبیر شود که بی تردید حضور در این عرصه تاثیر گذار به اشکال مختلف می تواند موثر واقع شود .به امید فردای بهتر برای ایران عزیزمان .

محمدرضا عارف

منبع: امیدنامه

611722