قدمت ۷۵ درصد بیمارستان‌های تهران به بیش از نیم قرن می رسد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: ۷۵ درصد بیمارستان‌های تهران بیش از ۵۰ سال قدمت دارند، در حالی که به علت ارائه خدمات تخصصی، بیماران دارای بیماری‌های سخت برای درمان به پایتخت می‌آیند.
تصویر قدمت ۷۵ درصد بیمارستان‌های تهران به بیش از نیم قرن می رسد

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا زالی با بیان اینکه بیمارستان ‌های تهران و مراکز درمانی بخشی ارجاعی از سراسر کشور هستند، به کار مطالعاتی در یکی از بیمارستان های تهران اشاره کرد و افزود: ۶۷ درصد مراجعان این بیمارستان تهرانی نبودند و از شهرهای دیگر به تهران آمده بودند.

امضا ها و پیام های خاطره انگیز بر لوح یادبود تغییر لوگوی رکنا / یادگاری نفیس از نمایشگاه رسانه های ایران

زالی افزود: به علت ارائه خدمات تخصصی، بیماران دارای بیماری‌های سخت برای درمان در تهران می‌آیند و این درحالیست که با مشکلات سازه‌ای بیمارستان های تهران روبرو هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین از ساخت بیمارستان‌های جدید و ایمن سازی بیمارستان های قدیمی در راستای حل مشکلات سازه‌ای و استهلاک در آن ها خبر داد.

زالی درباره راه حل چالش بیمارستان های فرسوده و قدیمی اظهار داشت: با کمک وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه به فکر توسعه بیمارستان های جدید و راه اندازی بیمارستان های قدیمی و ایجاد تخت بیشتر هستیم.

وی افزود: در این زمینه اقدامات مشخصی نیز در حال پیگیری است که می‌توان به پروژه جدید در پیشوا، بیمارستان جایگزین در ورامین، پروژه بیمارستان های جدید و جایگزین در زعیم پاکدشت وتدارک راه اندازی ترمیم بیمارستان مفید دو به عنوان مرکز ارجاعی کودکان اشاره کرد.

زالی ادامه داد: برخلاف تصور عامه، زیرساخت‌های مورد نیاز در استان تهران در بخش‌های بهداشتی و درمانی در سال اخیر شرایط متفاوتی داشته است و حوزه بهداشت در استان تهران ۸۷ درصد مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی غیرملکی هستند؛ این مراکز یا استیجاری هستند یا از اوقاف نیاباتا اجاره گرفته شده است و ثبات ملی بر آنها حاکم نیست.

وی ادامه داد: ۴۷ درصد ردیف‌های تشکیلاتی مراکز بهداشتی تهران نیروی مطیع دارد و مابقی را از طریق نیروهای شرکتی یا واسپاری به بخش‌های خصوصی اداره می‌کنیم.

زالی با بیان اینکه از شرایط مطلوب در تهران فاصله داریم، اظهار داشت: در دو سال اخیر اقدامات مثبتی در این حوزه انجام شده اما به دلیل گسترگی و تنوع خدمات در تهران قطعا زیرساخت‌ها کافی نیستند و نیازمند حرکت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نامه‌نگاری روسای دانشگاهای علوم پزشکی تهران در آستانه بودجه‌ریزی سنواتی با نمایندگان مجلس و قالیباف و دیدار با آنها تاکید کرد: شرایط حساس زیر ساخت‌های بهداشتی تهران به مجلس اعلام شد اما در بودجه‌های جاری به صورت جدی این فرایندهای اقتصادی و بودجه ریزی زیر ساخت‌های بهداشتی تهران مهیا نشد.

وی افزود: امیدواریم امسال در بوجه ریزی بسته های بودجه ای و اعتباری پایدار دیده شود و درباره جذب نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه بهداشت نیازمند این هستیم که تعداد زیادی از همکاران که شرکتی هستند یا امنیت شغلی ندارند، را با برنامه ریزی شغلی بسته ویژه، تبدیل وضعیت کنیم.

زالی با بیان اینکه برخی همکارانم در حوزه بهداشت یک یا دو دهه با ما کار کردند اما شرکتی هستند، گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی برای تبدیل وضعیت نیروهای شناور موجود از نظر هزینه‌ای و اعتباری کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: تهران در حوزه بهداشت و درمان تنها پاسخگوی مردم شهر تهران نیست بلکه در تهران بیشترین جمعیت حاشیه‌ای را داریم و اصلی‌ترین جمعیت کشور در تهران قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تلاش کردیم در برنامه اخیر پوشش همگانی سلامت خانواده، اولویت را در ۶ منطقه تهران و مناطق محروم و کم‌برخوردار شهر تهران و حاشیه شهر باشد که بخشی از کاستی را در این برنامه ملی جبران کنیم.

وی افزود: در تهران باید به موازات تاسیس هر بیمارستان، بسته های تشکیلاتی و اعتبارات جدید نیز تامین شوند و اساسی‌ترین مشکل تهران که همین تامین اعتبارات است که برای حل این مشکل باید هماهنگی بیشتری بین سازمان برنامه بودجه و سازمان اداری استخدامی کشور برقرار شود.

زالی اظهار داشت: در راستا حل این چالش ها نامه ای به کمیسیون بهداشت و درمان برای تغییر در برنامه بودجه سال آینده ارسال کرده ایم که در آن دو درخواست را مطرح کردیم؛ اول اینکه در بودجه سال آینده، بسته مستقلی را برای ایمن سازی بیمارستان ها در نظر بگیرند و دوم بسته مستقلی برای جایگزینی تجهیزات مستهلک اختصاص یابد که امیدواریم با این دو بسته پیشنهادی موافقت شود.

منبع: رکنا

611257