رئیس دیوان عالی کشور:

تاکید بر رویکرد اصلاحی دیوان عالی کشور در نظارت بر عملکرد محاکم

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه ای با حضور رئیس و برخی قضات "محاکم کیفری دو تهران"گفت: هدف ما در نظارت بر عملکرد محاکم مچ گیری نیست و رویکرد اصلی ما اصلاحی و ارتقاء است، نظارت‌ها باید به ‌نحو صحیح، هوشمند و هدفمند اعمال شود تا در پیشبرد امور و اهداف ترسیم شده در سند تحول قضایی مثمر ثمر واقع شود.
تصویر تاکید بر رویکرد اصلاحی دیوان عالی کشور در نظارت بر عملکرد محاکم

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه ای با حضور رئیس و برخی قضات "محاکم کیفری دو تهران" با تبریک اعیاد شعبانیه و به ویژه نیمه شعبان اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: افضل الأعمال انتظار الفرج، برترین کارهاى امّت من ، انتظار فرج از خداوند عزّ و جلّ است.

وی با بیان اینکه انتظار فرج عصارۀ همۀ اعتقادات و حسنات است؛ گفت: انتظار عامل پویایی و سازندگی فرد و اجتماع است، انسان منتظر با رعایت همۀ شرایط انتظار به همان ‌شأن و منزلتی که مورد انتظار اسلام است، می رسد و به بالاترین نقطه کامل نائل می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه برگزاری نشست های دوره ای با قضات محاکم را در جهت نظارت بر اجرای صحیح قوانین، مقررات و ضوابط در واحدهای قضایی امری مهم برشمرد و تصریح کرد: جلسات هم اندیشی بین قضات محاکم و قضات دیوان عالی کشور با هدف افزایش اتقان آراء قضایی باید مستمر باشد.

وی با اشاره به انتظارات رهبری معظم انقلاب از قوه قضائیه به اصل 161 قانون اساسی و نظارت دیوان عالی کشور بر حسن اجرای قوانین در محاکم و دادگاه ها ادامه داد: نظارت‌ها باید به ‌نحو صحیح، هوشمند و هدفمند اعمال شود تا در پیشبرد امور و اهداف ترسیم شده در سند تحول قضایی مثمر ثمر واقع شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با تاکید بر اینکه شأن قضات محاکم باید حفظ شود؛ افزود: هدف ما در نظارت بر عملکرد محاکم مچ گیری نیست و رویکرد اصلی ما اصلاحی است.

وی تصریح کرد: کار محاکم سنگین و حساس است و همکاران عزیز ما در محاکم وظایف خطیری را برعهده دارند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به برنامه ریزی برای ارتقاء محاکم گفت: باید به گونه ای تلاش کنیم که ایرادات و اشکالات در آراء محاکم به حداقل برسد و نقض آراء در دیوان عالی کشور در کمترین وضعیت ممکن قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: اتقان آراء باید در اولویت امور باشد و در این زمینه از پیشنهادات قضات محاکم در مقوله نظارت و اتقان آراء استقبال می کنیم.

وی برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه های تخصصی و نظارت مستمر و ارزیابی از محاکم را از برنامه های عملیاتی دیوان عالی کشور در جهت افزایش اتقان آراء قضایی در محاکم عنوان کرد.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان خاطرنشان کرد: عمل به مُرِّ قانون و صدور احکام قضایی مبتنی بر آن، وظیفه ذاتی ما در محاکم است و قضات در صدور آراء دقت لازم را در جهت پیشگیری از وقوع جرم داشته باشند و آرائی صادر نمایند که جنبه بازدارندگی داشته باشد.

منبع: دیوان عالی کشور

610883