از سوی مخبر؛

درآمد جدید شهرداری‌ها از محل عوارض نقل و انتقال املاک ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی قانون اخذ عوارض شهرداری‌ها از محل نقل و انتقال املاک و دهک‌های مستثنا از آن را ابلاغ کرد.
تصویر درآمد جدید شهرداری‌ها از محل عوارض نقل و انتقال املاک ابلاغ شد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مخبر تصویبنامه ۱۸ بهمن هیأت وزیران با موضوع آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها (مصوب ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی) در خصوص اخذ عوارض از نقل و انتقال املاک و واریز آن به حساب شهرداری ها را به وزارت خانه های کشور، رفاه و اقتصاد و نیز کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی ابلاغ کرد.

متن کامل ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها (مصوب ۱۴۰۱ مجلس) به شرح زیر است:

مالکان موظفند هنگام پرداخت مالیات ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری به ترتیب ۲ و یک درصد به عنوان عوارض به حساب شهرداری محل واریز کنند.

تبصره- افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان از پرداخت، از پرداخت عوارض مذکور معاف هستند. آیین نامه اجرایی این تبصره که شامل نحوه تشخیص افراد موضوع این تبصره بر اساس سطح درآمد و دارایی آنهاست، توسط وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) تدوین می شود و حداکثر ظرف ۳ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

متن آیین‌نامه مصوب دولت چیست؟

بر اساس آنچه در نشست هیأت وزیران به تصویب رسیده و ابلاغ شده، سازمان امور مالیاتی مکلف است در هنگام دریافت مالیات نقل و انتقال املاک (موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم) از مالکان، عوارض ۲ درصدی نقل و انتقال قطعی املاک بر اساس مأخذ ارزش معاملاتی (موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم) و یک درصد از انتقال حق واگذاری املاک به مأخذ وجوه دریافتی را اخذ کرده و مستقیما به شهرداری محل منتقل کند. تعیین اینکه این عوارض به کدام از شهرداری های محل اختصاص می یابد، با وزارت کشور است.

خانوارهای مشمول ۳ دهک اول جامعه بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

درآمد جدید شهرداری‌ها از محل عوارض نقل و انتقال املاک ابلاغ شد

منبع: ایرنا

600438