بن کارت‌ این مادران به میزان ۳۵۰ هزار تومان شارژ می‌شود

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، گفت: مادران دهک یک تا پنج درآمدی باید دارای یکی از شاخص‌های سوء تغذیه باشند تا بتوانند حمایت غذایی برخوردار شوند.
تصویر بن کارت‌ این مادران به میزان ۳۵۰ هزار تومان شارژ می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد با اشاره به اجرای طرح «حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر ۲ سالِ دهک یک درآمدی» توسط وزارت رفاه و همچنین اجرای طرح حمایت از مادران باردار و شیرده دچار سوء تغذیه توسط کمیته امداد، گفت: در این زمینه همپوشانی وجود ندارد؛ به عبارتی آن دسته از مادرانی که توسط کمیته امداد مساعدت می‌شوند، توسط وزارت رفاه مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

مجتبی احمدلو ضمن تشریح طرح‌های حمایتی کمیته امداد و با بیان اینکه این نهاد از سالیان گذشته طرح‌های حمایتی مختلفی را برای حمایت از نیازمندان اجرا کرده است، اظهار کرد: طرح امنیت غذایی کودکان دچار سوءتغذیه از سالیان گذشته توسط کمیته امداد اجرا می‌شد، اما در سال جاری اعتبارات در اختیار وزارت رفاه قرار گرفت.

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد یادآور شد: از سوی دیگر وزارت رفاه امسال تمام مادران دهک یک درآمدی در هشت استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ایلام، فارس، کهگلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و هرمزگان را شناسایی و نسبت به شارژ حساب آن‌ها با سرانه ۴۰۰ هزار تومان به صورت پایلوت اقدام کرده است. در این میان، کمیته امداد نیز از سال ۱۳۹۹ (به مدت پنج سال) به صورت جداگانه حمایت از مادران باردار و شیرده را با همکاری بنیاد علوی و وزارت بهداشت در دستور کار خود قرار داده است.

وی درباره نحوه اجرای این طرح بیان کرد: در طرح مذکور ۶۰ هزار مادر باردار و شیرده (از زمان شروع بارداری تا ۲ سالگی شیردهی) که توسط وزارت بهداشت سوء تغذیه آنان محرز شده و به کمیته امداد معرفی می‌شوند و در دهک یک تا پنج درآمدی قرار دارند، توسط وزارت بهداشت شناسایی و به امداد معرفی شده و پس از آن، از طریق بودجه‌ای که بنیاد علوی در اختیار قرار می‌دهد، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

احمدلو درباره نحوه حمایت از مادران مشمول این طرح توضیح داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، به صورت بن‌کارت غیرنقدی کارت‌ها به میزان ۳۵۰ هزار تومان شارژ می‌شود. در همین راستا نیز پس از شارژ بن‌کارت‌ها، جهت اطلاع‌رسانی و خرید از فروشگاه‌ها، به مادرانِ مشمول پیامک ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه متناسب با اعتباراتی که بنیاد علوی در سال جاری در اختیار کمیته امداد قرار داده است، به ازای هر مادر ماهانه ۳۵۰ هزار تومان بن‌کارت نقدی شارژ می‌شود، گفت: بن‌کارت مشمولان تا آذرماه به طور منظم شارژ و لیست اسامی مادران مشمول برای دی‌ماه نیز ارسال شده است.

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد ادامه داد: مادران دهک یک تا پنج درآمدی باید دارای یکی از شاخص‌های سوءتغذیه باشند تا بتوانند از این حمایت برخوردار شوند. لزوما این مادران تحت پوشش امداد نیستند و صرف اینکه وزارت بهداشت آن‌ها را به ما معرفی کند و دارای شرایط مذکور باشند از این خدمت بهره‌مند خواهند شد.

احمدلو در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه وزارت رفاه و کمیته امداد هر یک به صورت جداگانه اقدام به اجرای طرح حمایت از مادران باردار و شیرده کرده‌اند، آیا ممکن است برخی مادران به صورت همزمان هم از حمایت امداد و هم از حمایت وزارت رفاه برخوردار شوند؟ اینگونه توضیح داد: در این زمینه همپوشانی وجود ندارد؛ به عبارتی آن دسته از مادرانی که توسط امداد مساعدت می‌شوند، توسط وزارت رفاه مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

منبع: فرارو

599832