بعد از برق گرفتگی چه کنیم؟ (راهکارهای جامع خانگی و پزشکی)

دانستن اصول و نکته هایی درباره اینکه بعد از برق گرفتگی چه کنیم، بسیار مهم و حائز اهمیت است، مثلا وقتی سطح پوستتان براثر فلش زدن دچار سوختگی بسیار جزئی می شود. بهترین کار استفاده از پمادهای سوختگی است. دقت کنید که برق گرفتگی در حالت شدید می تواند باعث مرگ شود.
تصویر بعد از برق گرفتگی چه کنیم؟ (راهکارهای جامع خانگی و پزشکی)

به گزارش سایت خبری پرسون، بنابراین همه افراد به خصوص کسانی که با برق سرکار دارند و برق کشی ساختمان انجام می دهند، باید قبل از شروع به کار با دانلود کتاب های مهندسی برق و همچنین تهیه منابع آموزشی تمام اصول و قواعد را بیاموزند تا کمترین میزان خطر آنها را تهدید کند.

در این مقاله کلیه خطراتی که تمام افراد به خصوص برق کاران را تهدید می کند، بررسی می نماییم. البته این خطر فقط فعالان در این رشته کاری را تهدید نمی نماید و بلایی برای جان همه است؛ بنابراین همه ما باید عکس العمل های مناسب بعد از برق گرفتگی را بدانیم.

برق گرفتگی چیست؟ بررسی انواع آن

حتی اگر وارد بهترین گرایش مهندسی برق شوید، فکر نکنید که در امان هستید و دیگر خطری شما را تهدید نمی کند. در واقع شما باید تمام اقدامات لازم بعد از برق گرفتگی را بدانید تا در زمان نیاز عکس العمل مناسبی از خود نشان دهید.

در واقع وقتی جریان الکتریسیته به بخشی از بدن فرد وارد شود، او دچار برق گرفتی شده و هر چه سریعتر باید برای رفع این مشکل چاره ای اندیشید. این اتفاق می تواند به دلایل مختلفی مثل دست زدن به ماشین آلات الکتریکی، سیم های خانگی، جریان های قوی، چراغ ها، پریزها و ... رخ دهد؛ بنابراین می توان گفت که این خطر در هر جا و هر مکانی در کمین نشسته و باید مراقب آن باشید.

انواع برق گرفتگی چگونه است؟

با توجه به اینکه رشته برق، پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای به شمار می آید، اما متاسفانه نام آن جزء خطرناکترین رشته ها نیز قرار دارد. با توجه به ارتباط مستقیم اپراتور با این موضوع باید انواع برق گرفتگی در 4 دسته بندی مختلف قرار می گیرند که در ادامه آنها را لیست می کنیم و توضیح می دهیم:

فلش زدن

فلش زدن به قسمت های عمیق پوستتان آسیبی نمی رساند و معمولاً به دلیل ترکش های الکتریکی رخ می دهد. در فلش زدن معمولاً قسمتی از پوست دچار سوختگی خواهد شد.

شعله زدن

شعله زدن حتی می تواند باعث آتش گرفتن تمام لباس های شما شود و به قسمت های عمیق پوستتان نیز آسیب هایی برساند.

رعد و برق، برق گرفتگی طبیعی

هر چند رعد و برق در مدت زمان کوتاهی رخ می دهد، اما در همان زمان اندک جریان الکتریکی بسیار قوی به بدن فرد وارد و در تمام بدن وی پخش خواهد شد. این نوع برق گرفتگی می تواند باعث مرگ شود.

برق گرفتگی شدید (واقعی)

طی این برق گرفتگی جریان الکتریسیته بدن فرد را در بر می گیرد و از آن خارج می شود؛ در واقع در برق گرفتگی واقعی بدن فرد بخشی از مسیر جریان الکتریسیته خواهد شد.

علائم برق گرفتگی چیست؟

در برق گرفتگی جزئی گاهی جراحات جزئی و بعضی اوقات این آسیب ها بسیار عمیق است. این میزان سوختگی به شدت جریان الکتریسیته و میزان ارتباط با آن بر می گردد. بعد از برق گرفتگی سوختگی های نسبتاً زیادی در قسمت دست، پاشنه پا یا سر به وجود خواهد آمد.

برق گرفتگی شدید تماس بدن فرد با جریان الکتریسیته قوی و پرت شدن او به قسمتی دیگر است؛ در واقع طی این اتفاق به قدری فشار زیاد است که منجر به انقباض ماهیچه ها شده و حتی بی هوشی فرد می شود.

معمولاً آسیب های بدنی مختلفی بعد از این حادثه رخ می دهد که از جمله آنها می توان به درد شکمی، تنگی نفس یا درد سینه اشاره کرد. گاهی برق گرفتگی منجر به آسیب های نخاعی شده و حتی برخی مواقع منجر به سکته قلبی خواهد شد. شکستگی استخوان نیز اتفاقی رایجی بوده که بعد از تماس بدن با الکتریسیته رخ می دهد. برخی کودکان نیز شاید سیم های برق را گاز بگیرند که در این صورت لب های آنها متورم و تیره رنگ خواهد شد.

اقدامات لازم بعد از برق گرفتگی

اکنون به این سوال می رسیم که بعد از برق گرفتگی چه کنیم؟ در واقع در صورت بروز این حادثه شما باید برخی اقدامات اولیه را انجام دهید که در ادامه آنها را می گوییم:

  • به بدن طرف مقابل دست نزنید، چون شاید بدن او هنوز با جریان الکتریسیته در تماس باشد.
  • سریعاً با 115 و آمبولانس برای انتقال فرد به بیمارستان تماس بگیرید.
  • اگر منبع اتصال الکتریسیته بی خطر بود، با استفاده از یک تکه چوب یا پلاستیک آن را دور کنید تا خطری فرد آسیب دیده یا دیگران را تهدید نکند.
  • بعد از اینکه مطمئن شدید بدن فرد با برق در تماس نیست و منبع برق نیز دور شده، باید تنفس و نبض طرف مقابل را بررسی کنید. در صورت مشکلات تنفسی باید هر چه سریعتر عملیات احیا آغاز شود.
  • در صورتی که فرد دچار بی حالی و رنگ پریدگی شده است، سر را پایین تر و پاهای وی را به سمت بالا ببرید.
  • لباس های سوخته طرف مقابل را از بدن او خارج نکنید.
  • به هیچ عنوان اجازه ندهید که فرد به زخم ها و نقاط آسیب دیده بدنش دست بزند.

درمان های پزشکی برای درمان برق گرفتگی

در پاسخ به این سوال که بعد از برق گرفتگی چه کنیم، باید بگوییم که برخی درمان های پزشکی خاص وجود دارد که باید توسط پزشک تجویز شوند. در واقع پزشک بر اساس میزان و شدت سوختگی این روش های درمانی را تجویز خواهد کرد:

  • پماد‌های آنتی بیوتیک موضعی برای سوختگی های سطحی و خفیف
  • جراحی زخم ها و پیوند پوست در صورت سوختگی های شدید
  • برداشتن ماهیچه های آسیب دیده در نواحی سوختگی برروی دست، بازو و پاها
  • معاینه چشم توسط چشم پزشک در صورت آسیب دیدن چشم های وی بر اثر برق گرفتگی
  • آتل بندی و گچ گرفتگی در صورت آسیب دیدن استخوان ها
  • جراحی در صورت آسیب دیدگی های داخلی

پیشگیری از برق رفتگی

در ادامه برخی اقدامات پیشگیرانه برای برق گرفتگی را می گوییم که حتما باید به آنها توجه کنید:

  • از سالم بودن پریزهای برق اطمینان حاصل کرده و پریزهای شکسته را تعویض کنید.
  • به کودکان اجازه بازی با پریزهای برق را ندهید.
  • پریزهای برق را تا حدی استاندارد بالا نصب کنید تا کودکان به راحتی به آنها دسترسی نداشته باشند.
  • میزان استفاده از چندراهی ها را به حداقل برسانید.
  • عدم اجازه به کودکان برای بازی با وسایل برقی
  • عدم دست زدن به وسایلی که دارای سیم برق لخت هستند.

برق گرفتگی، خطری که همیشه در کمین است

این روزها جریان الکتریسیته و برق به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما انسان ها تبدیل شده است که این همراهی خطراتی نیز در پی دارد؛ بنابراین باید به فکر جلوگیری از حوادث احتمالی آنها باشیم. به طور مثال بهتر است بدانید بعد از برق گرفتگی چه کنیم تا در هنگام بروز حادثه با مشکل روبرو نشویم.

به طور مثال در صورت بروز برق گرفتگی، باید اول منبع برق را از فرد دور کرده و در ادامه به درمان آن بپردازیم. در این مقاله کلیه اقداماتی که باید بعد از برق گرفتگی صورت بگیرید، همچنین کلیه راهکارهای پیشگیرانه را برای شما شرح داده ایم.

منبع: رایان بوک

599597