فریدون مجلسی:

ماجراجویی برخی جریان‌ها ایران را به سرنوشت غزه دچار می‌کند

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین معتقد است ما در منطقه نتیجه جنگ‌ها را دیده ایم و بنابراین جنگ از نظر ما هیچ وقت راه حل نبوده است هرچند ماجراجویی‌های غیرتمدارانه برخی نهاد‌ها می‌تواند پای ایران را به جنگ باز کند.
تصویر ماجراجویی برخی جریان‌ها ایران را به سرنوشت غزه دچار می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، هفته گذشته مقاومت اسلامی عراق مسئولیت حمله به یکی از پایگاه‌های آمریکا در در مرز مشترک اردن، عراق و سوریه را پذیرفت. در نتیجه این حمله سه تن از نیروهای نظامی آمریکا کشته شدند و همین کافی بود تا واکنش تند ایالات متحده را در پی داشته باشد. آمریکا در اولین واکنش خود انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت و مدعی شد این نیروها مورد حمایت ایران بوده اند. وزارت خارجه ایران رسما اعلام کرده که دخالتی در این حمله نداشته است اما سنتکام در بیانیه‌ای که بعد از بمباران انتقامی مواضعی در سوریه منتشر کرد بار دیگر مدعی شد دخالت سپاه قدس در فعالیت‌های ضد آمریکایی گروه‌های مقاومت منطقه شد. برخی معتقدند این حادثه می‌تواند جرقه یک درگیری گسترده میان ایران و آمریکا باشد. رویداد۲۴ درباره این تحولات با فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفتگو کرده است. بخش‌های مهم این مصاحبه به شرح زیر است؛

*به باور من در درون کشور به اندازه کافی عقلانیت وجود دارد که مایل نباشند این زحمات و زیربنایی که ساخته شده از برق و فولاد گرفته تا سایر امکانات، را با یک جنگ از بین نبرد.

*برخی در درون کشور فقط به قدرت ایران در تخریب دیگران تکیه کرد‌ه‌اند. اما باید بدانید که تخریب دیگران بی پاسخ نمی‌ماند و این سطح پاسخ دیگران است که نگران کننده است. همه این‌ها در ازای چیست؟ ما خواهان رفع تحریم‌ها هستیم. افکار عمومی خواهان صلح و امنیت و آرامش است و قدرت نظامی را در سایه قدرت اقتصادی می‌خواهد.

*نگرانی ما از این است که ماجراجویی‌های غیرتمدارانه برخی جریان‌ها باعث شود مردم ایران که در یک آرامش همراه با فقر و قناعت زندگی می‌کنند، به روزگار مردم غزه دچار شوند.

*اینکه مدام می‌گوییم حوثی‌ها هرکاری می‌کنند به دستور ما نیست و ما دخالتی در تصمیم‌گیری‌های آنها نداریم، برای دلخوش کردن است.

*آمریکا هزاران کیلومتر از ما فاصله دارد و فقط می‌تواند به ما ضربه بزند و ضربه متقابلی که دریافت می‌کند، ضربه به چند کشتی و پایگاه است. از طرفی اگر بخواهیم به کشور‌های عربی ضربه بزنیم و آن‌ها را وارد جنگ کنیم، وارد نوعی برادرکشی خواهیم شد. ما باید دعا کنیم پاسخ‌های آمریکا درون خاک ایران نباشد و بهانه جدیدی برای انتقام جویی به دست کسی ندهد، چراکه هر انقامی یک انتقام جدید را به همراه دارد.

*جنگ هیچ‌گاه راه حل نبوده است. ما سرنوشت عراق و صدام حسین را دیده‌ایم. ما ویران شدن افغانستان را دیدیم، می‌دانیم چگونه طالبان با کمک همان‌هایی که اخراجشان کرده بودند، دوباره روی کار آمدند؛ ما میبینیم کشورمان چگونه در محاصره دشمن ساز‌ها است. با کشور‌های همسایه روابط صمیمانه نداریم. حتی عراق که حکومت شیعی دارد، پول‌های برق و گازمان را نمی‌دهد. میبینیم طالبان ضد شیعی و ضد ایرانی، چگونه چشم طمع به ایران دوخته است.

*۴۴ سال است با آمریکا در حال جنگ زیر خاکستر هستیم. امروز اسرائیل همه تلاش خود را به کار برده تا این جنگ زیر خاکستر را به یک جنگ واقعی تبدیل کند و از توان نظامی آمریکا جهت ضربه زدن به ایران استفاده کند.

*همین اندازه که سخنگوی وزارت خارجه تکذیب می‌کند که جمهوری اسلامی در حمله اخیر به پایگاه آمریکایی در اردن نقش نداشته و نیرو‌های مقاومت به صورت مستقل عمل کرده اند، با وجود این که همه می‌دانند که ایران از نیرو‌های مقاومت حمایت می کند، نشان دهنده این است که ایران تمایلی برای ورود به یک درگیری مستقیم با آمریکا ندارد.

منبع: رویداد24

599293