پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود/ مشکل بحرانی بیماری تنفسی نداریم

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: پروانه فعالیت بیمارستان گاندی به دلیل برطرف نکردن مشکلات مربوط به استاندارد آتش‌نشانی و قرارداد با بیمه‌ها تمدید نشده بود.
تصویر پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود/ مشکل بحرانی بیماری تنفسی نداریم

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت امروز در نشست خبری دهه فجر که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، از رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری شیرخواران و کودکان زیر ۷ سال کشور در مراکز درمانی دولتی خبر داد و گفت: این موضوع در هیات دولت مصوب شد و بزودی به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی دولتی ابلاغ می‌شود.

کریمی افزود: درمان ۳۳ میلیون نفر نیز در قالب نظام ارجاع در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ،روستاها و عشایری رایگان شده است.

وی با بیان اینکه ۵۷ بسته درمانی از جمله دارو، توانبخشی، ویزیت برای بیماران تحت پوشش صندوق خاص و صعب العلاج تعریف شد، اظهارداشت: در ۲ سال گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستان تکمیل و تجهیز شده و تخت های تی سی یو بیش از ۲ هزار تخت در دولت مردمی افزایش یافته است.

درمان قطعی ۲۶ هزار بیمار مبتلا به هپاتیت سی

کریمی از درمان قطعی ۲۶ هزار بیمار مبتلا به هپاتیت سی خبر داد و گفت: پیش بینی می شود ۱۶۰ هزار بیمار هپاتیت سی در کشور وجود داشته باشد ، معتادان متجاهر، زندانی ها، کارتن ها ممکن است بیشتر به این بیماری مبتلا باشند و در حال شناسایی بیماران هستیم و بصورت رایگان که هر دوره درمان ۱۵ میلیون تومان است ، درمان می شوند.

کاشت حلزون برای ۲ هزار کودک ناشنوا

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: درمان ۲ هزار کودک ناشنوا که نیاز به کاشت حلزون داشتند بصورت رایگان جراحی و تحت توانبخشی قرار گرفتند و صف انتظار برای کاشت حلزون صفر شد.

وی افزود: اگر کودک زیر ۴ سال به موقع کاشت حلزون شود ، گویش وی نیز کامل می شود و خوشبختانه مشکلی برای درمان این افراد نداریم .

مشکل بحرانی بیماری تنفسی نداریم

کریمی با اشاره به شیوع بیماری تنفسی در کشور، گفت: مشکل بحرانی در مورد شیوع این بیماری در کشور نداریم و توصیه می شود افراد مبتلا در مراکز تجمع از جمله مدرسه، اماکن عمومی و غیره حضور نیابند.

ارزی آوری یک میلیارد دلاری توریسم درمانی در دولت مردمی

کریمی با بیان اینکه مراکز مراقبت در منزل از حوزه پرستاری به بخش های دیگر از جمله توانبخشی و غیره گسترش می یابد ،تاکید کرد: در ۲ سال اخیر یک میلیارد دلار ارزی آوری با مراجعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار خارجی برای درمان به کشور داشتیم و پزشکی ایران پیشرفت زیادی داشته و اکنون ۲۹۰ مرکز درمانی مجوز ارایه خدمت به افراد خارجی دارند.

پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود

معاون درمان درباره فرسودگی بیمارستان‌ها اظهار داشت: در حادثه گاندی حدود ۹۳ بیمار در کمتر از ۲ ساعت به سایر مراکز درمانی انتقال یافتند. وظیفه همه نهادها رفع خطر است. ۳۵۰ بیمارستان داریم که عمر بالای ۳۵ سال دارند و فرسوده محسوب نمی‌شوند و به نوسازی نیاز دارند.

کریمی ادامه داد: برای حدود ۳۰۰ بیمارستان استاندارد بهداشتی، ایمنی و آتش‌نشانی پروانه صادر نکردیم و از این تعداد ۲۰۰ بیمارستان مسائل را برطرف کرده و مجوز گرفتند. بیمارستان گاندی جزو مراکزی بوده که پروانه‌اش تمدید نشده بود.

به گفته وی، علاوه بر دریافت پروانه، بیمارستان درجه اعتباربخشی نیز دریافت می‌کند که از لحاظ کیفی بررسی می‌شود و صدور گواهی اعتباربخشی منوط به صدور پروانه است.

کریمی ادامه داد: مسئولان بیمارستان‌ها را موظف می‌کنیم که نسبت به ایمنی و سایر موارد مراکز اقدام کنند و با سازمان آتش‌نشانی نیز قراردادی برای رفع خطر این مراکز منعقد شده است. البته سعی داریم بودجه‌ای نیز برای نوسازی آنها برای سال آینده تخصیص یابد.

مهلت ۶ ماهه وزارت بهداشت به مراکز درمانی

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت مهلت ۶ ماهه به بیمارستانها داده که مشکلات را سریعتر رفع کنند و از سازمان آتش نشانی می خواهیم ما را درگیر سلایق شرکت های خصوصی برای رفع خطر مراکز درمانی نکند و استاندارد واحدی در این زمینه در نظر گرفته شود.

کریمی ادامه داد: طبق قانون جایی که پروانه ندارد باید پلمب شود ولی برای بیمارستانها نمی توان این کار را کرد و دادستانی پرونده برای بیمارستان گاندی تشکیل داده است.

وی افزود: برداشتن سقف کارانه در مناطق محروم برای ماندگاری پزشکان، افزایش سرانه درمان در مناطق محروم، اجرای بالای ۹۰ درصدی نسخه الکترونیک، وجود ۱۲۶ مرکز ناباروری سطح سه که شامل درمانهای پیشرفته است، ایجاد ۸۷ مرکز ناباروری سطح دو در دولت مردمی ، پوشش ۹۰ درصدی بیمه ای خدمات درمانی ناباروری، ایجاد ۵۰۸ محصول دانشی شامل راهنمای بالینی و استاندارد خدمت، ارایه بسته تعالی توانبخشی و افزایش تخت توانبخشی از ۹۰ به ۱۷۰ تخت، تعریف ۱۵۰ بسته بیمه پایه در بیماریهای خاص و طب سالمندی و ایرانی، تحویل ۳۰۸ دستگاه پیشرفته و توزیع ۳۷۳ دستگاه دیالیز، اجرای طرح پویش ملی سلامت را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت مردمی عنوان کرد.

ضرورت قوانین بازدارنده برای برخورد با پزشک‌نماها

کریمی با اشاره به اینکه قوانین برخورد با پزشک نماها و جریمه ۵ میلیون تومانی آنها بازدارنده نیست، افزود: باید قوانین بازدارنده باشد زیرا در غیر اینصورت ایجاد این مراکز رشد قارچ گونه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سرطان دهانه رحم جزو ۱۰ سرطان شایع کشور نیست، باید بررسی شود کسانی که ویروس اچ پی وی مبتلا می شوند ، چه تعداد این سرطان را می گیرند و فعلا پوشش بیمه ای آنها مطرح نیست‌.

معاون وزیر بهداشت درمان ناباروری، چشم پزشکی، ارتوپدی و زیبایی را بیشترین علت مراجعه بیماران خارجی به ایران بیان کرد و گفت: عمده ترین مراجعین از کشور عراق، افغانستان و ترکیه هستند.

اثربخشی داروهای اس ام ای در مرحله تحقیقات

کریمی تاکید کرد: داروی اس ام ای نیز با دستور رییس جمهور برای گروههای یک و دو تامین شده و اثر بخشی آنها در مرحله تحقیقاتی است.

وی تاکید کرد: بیشترین موارد ابتلا به سرطان در اروپاست و سونامی آن در ایران وجود ندارد.

کریمی افزود: شیوع پنج ساله سرطان در کشور ۴۰۰ هزار مورد است و نسبت به اروپا زیاد نیست .

هزار میلیارد تومان در سال هزینه درمان اتباع

معاون درمان گفت: درمان اتباع در کشور هزار میلیارد تومان در سال برای کشور هزینه دارد و اینجا بحث انسانی مطرح است و بیمار را باید با مراجعه به مراکز درمانی درمان کنیم و امیدواریم این رقم در قانون بودجه دیده شود.

منبع: همشهری آنلاین

599144