بازگشت فضانوردان خصوصی ایکس ۳ به تعویق افتاد

در حالی که ایکس ۳ رو به پایان است، اسپیس‌ایکس برای یک پرواز سرنشین‌دار دیگر آماده می‌شود. ماموریت کرو-۸ (Crew-۸) برای ناسا انجام خواهد شد، که چهار فضاپیما را برای اقامت تقریبا شش ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد. کرو-۸ در حال حاضر برای پرواز در روز ۲۲ فوریه برنامه‌ریزی شده است.
تصویر بازگشت فضانوردان خصوصی ایکس ۳ به تعویق افتاد

به گزارش سایت خبری پرسون، چهار فضانورد ماموریت خصوصی اکس-۳ (Ax-۳) ایستگاه فضایی بین‌المللی را با کپسول دراگون (Dragon) اسپیس‌ایکس (SpaceX) در روز دوشنبه (پنجم فوریه) ترک خواهند کرد.

کپسول کرو دراگون موسوم به فریدم (Freedom) قرار بود روز شنبه (سوم فوریه) در ساعت ۶:۰۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۴:۳۵ به وقت ایران) از این آزمایشگاه مداری خارج شود. اما آب و هوای نامساعد در منطقه فرود آن در اقیانوسی در سواحل فلوریدا این برنامه را به تعویق انداخت. جدا شدن از ایستگاه فضایی اکنون زودتر از روز دوشنبه اتفاق نخواهد افتاد.

اکس-۳ سومین ماموریت سرنشین‌دار به شرکت اکسیوم اسپیس به ایستگاه فضایی بین‌المللی است که پس از تلاش‌های مشابه در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ و مه سال ۲۰۲۳ انجام شده است.

اکس-۳ در روز ۱۸ ژانویه از مرکز فضایی کندی ناسا بر فراز موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس به مدار پرتاب شد و چهار سرنشین خود را به هوا برد. سرنشینان این فضاپیما مایکل لوپز-الگریا، فضانورد سابق ناسا و فرمانده ماموریت، خلبان والتر ویلادی، سرهنگ نیروی هوایی ایتالیا، متخصص ماموریت آلپر گزراوجی، اولین فضانورد ترکیه‌ای و متخصص ماموریت مارکوس وانت، فضانورد ذخیره آژانس فضایی اروپا بودند.

چهار مسافر اکس-۳ بیش از ۳۰ آزمایش علمی مختلف را در طول مدت حضور خود در مدار انجام داده‌اند، از جمله کار در حوزه فیزیک و پزشکی فضایی. نمایندگان این شرکت گفته‌اند که برخی از تحقیقات آن‌ها به اکسیوم اسپیس کمک می‌کند تا برنامه‌های آموزشی خود را قبل از ماموریت‌های آینده بهبود ببخشند.

در حالی که اکس-۳ رو به پایان است، اسپیس‌ایکس برای یک پرواز سرنشین‌دار دیگر آماده می‌شود. ماموریت کرو-۸ (Crew-۸) برای ناسا انجام خواهد شد، که چهار فضاپیما را برای اقامت تقریبا شش ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد. کرو-۸ در حال حاضر برای پرواز در روز ۲۲ فوریه برنامه‌ریزی شده است.

منبع: فرارو

599111