درخواست آمریکا از چین درباره ایران

ایالات متحده در طول سه ماه گذشته بارها با مقامات ارشد چین گفت‌وگو کرده و از آنها خواسته است تا با استفاده از روابط خود با ایران، از این کشور بخواهند که انصارالله یمن را که مورد حمایت تهران هستند، کنترل کند.
تصویر درخواست آمریکا از چین درباره ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، مقامات آمریکایی می‌گویند ایالات متحده از چین خواسته است تا از تهران بخواهد که ارتش یمن را به دلیل حمله به برخی کشتی‌های تجاری در دریایی سرخ مهار کند اما نشانه‌های اندکی از کمک پکن مشاهده شده است.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد: ایالات متحده در طول سه ماه گذشته بارها با مقامات ارشد چین گفت‌وگو کرده و از آنها خواسته است تا با استفاده از روابط خود با ایران، از این کشور بخواهند که انصارالله یمن را که مورد حمایت تهران هستند، کنترل کند اما ظاهرا پکن کمک چندانی در این زمینه نکرده است.

به نوشته این روزنامه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جان فاینر، معاونش در دیدارهای این ماه در واشنگتن با لیو جیانچائو، رئیس بخش ارتباط بین‌المللی حزب کمونیست چین، این موضوع را مورد بحث قرار دادند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه سوم بهمن) در واکنش به صدور بیانیه مشترک ایران و پاکستان، اظهار داشت: پکن از توسعه روابط تهران و اسلام آباد استقبال می‌کند.

همچنین در این گزارش آمده است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز این موضوع را با همتای چینی خود در میان گذاشته است اما مقامات آمریکایی معتقدند که مدارک کمی وجود دارد که نشان دهد چین برای مهار ارتش یمن بر ایران فشار وارد کرده باشد.

این در حالی است که ارتش آمریکا اوایل روز چهارشنبه (امروز) حملاتی را در یمن انجام داد و ادعا کرد که دو موشک ضد کشتی انصارالله را که به سمت دریای سرخ نشانه‌ رفته و آماده پرتاب بودند، منهدم کرده است.

روز دوشنبه نیز نیروهای آمریکا و انگلیس بار دیگر به بهانه محافظت از کشتیرانی در دریایی سرخ حملاتی را علیه یمن انجام دادند.

الحوثی هشدار داد: آمریکا باید بداند که وقتی بمباران می‌کند و می‌گوید که در وضعیت دفاعی قرار دارد و با جنگنده و ناوهای خود برای قتل ما آمده است، هیچ ترسی از او نخواهیم داشت، بلکه هر کشتی را که علیه ملت یمن باشد، غرق خواهیم کرد.

پیش از این ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نیز با این ادعا که «ایران بر انصارالله یمن نفوذ دارد» از تهران خواست تا از تاثیر خود در راستای توقف حملات یمنی‌ها در دریای سرخ استفاده کند.

گفته می‌شود حملات گروه ارتش یمن به برخی کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که مقصدشان سرزمین‌های اشغالی است، حمل و نقل جهانی را مختل کرده و ترس از تورم جهانی را برانگیخته است. همچنین بسیاری از کشورها و کارشناسان نگرانی عمیق خود را مبنی بر اینکه پیامدهای جنگ علیه غزه می‌تواند منطقه را بی‌ثبات کند، ابراز کرده‌اند.

منبع: ایسنا

597745