واکنش سخنگوی قوه قضاییه به بازگشت معین

سخنگوی قوه قضاییه گفت: به صراحت اعلام می‌کنیم که نگاه قوه قضائیه استفاده از ظرفیت همه دلسوزان به این آب و خاک و بازگشت همه علاقمندان به وطن است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.
تصویر واکنش سخنگوی قوه قضاییه به بازگشت معین

به گزارش سایت خبری پرسون، اظهارات چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت خوانندگان خارج‌نشین مانند نصرالله معین به کشور و تأکید بر اینکه «معین» می‌تواند به کشور بازگردد و مثل همه خوانندگان برای دریافت مجوز فرآیند قانونی را طی کند، با واکنش‌های زیادی در افکار عمومی و رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

علیرغم استقبال اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و افکار عمومی از اظهارات وزیر ارشاد، برخی جریان‌ها سعی کردند با طرح شایعاتی مبنی بر اینکه «معین» در صورت بازگشت به ایران باید به زندان برود، این خواننده و سایر ایرانیان خارج از کشور را از بازگشت به کشور بترسانند.

در این زمینه از مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه نظرخواهی کردیم و پرسیدیم "با توجه به تاکید مکرر ریاست قوه قضاییه مبنی بر بلامانع بودن بازگشت ایرانیان خارج و صحبت‌های وزیر ارشاد در رابطه با آزاد بودن بازگشت هنرمندان، برخی جریانات جوسازی کردند که بازگشت این افراد مساوی با ورود قوه قضاییه و بازداشت آنهاست. واکنش شما به این جوسازی‌ها چیست و آیا از نظر قوه قضاییه بازگشت افراد و هنرمندانی که صرفا فعالیت هنری داشتند به کشور مجاز است؟"

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: قوه قضائیه بر این نگاه و اعتقاد استوار است که باید نسبت به بازگشت ایرانیان عزیز به موطن اصلی خود هر گونه مساعدت ضابطه‌مند و حداکثری را به کار گیرد تا برخی از موارد حقوقی و قضایی که فراروی این قضیه وجود دارد، مانع بهره‌مندی این عزیزان از وطنشان نشود و ما بر نتیجه‌گیری از این تلاش‌ها نیز استوار هستیم.

وی افزود: پیشنهاد ریاست قوه قضائیه این بود که شورایعالی ایرانیان خارج از کشور که در این امر تصمیم‌گیرنده است، سازوکارهای لازم را در این رابطه و تحقق آن تهیه و متضمن پیشنهادهای خود در این زمینه ارائه کند زیرا این موضوع باعث می‌شود تا تضامین لازم به صورت عملی به ایرانیان خارج از کشور داده شود و در مقابل هم قانون رعایت شود و خللی در این موضوع حادث نشود چون یکی از افتخارات ما قانون‌مداری و قانونمند بودن است.

سخنگوی قوه قضاییه نگاه دستگاه قضایی در زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور را اعتمادسازی و مقابله با اعتمادزدایی دانست و ادامه داد: هم ایجاد اعتماد می‌کنیم و هم با کسانی که اعتماد را زایل می‌کنند، برخورد می‌کنیم که البته این یک مسئله پیچیده و سخت است که با دقت باید به آن عمل کرد.

ستایشی با بیان اینکه عده‌ای در داخل و خارج از کشور برای دور شدن هرچه بیشتر ایرانیان خارج از کشور از وطنشان در حال هراس‌افکنی و تلاش مضاعف هستند، اظهار داشت: مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران با ایجاد فضای مناسب به صراحت می‌گویند ایرانیانی که خارج از کشور هستید، اگر مرتکب جرمی نشدید و تعرضی نکردید و خیانتی به مصالح کشور نکردید، بیایید و حضور پیدا کنید اما در مقابل این تفرقه‌انداران تلاش مضاعف می‌کند که اینها نیایند چرا؟ چون آنها می‌دانند که اگر ظرفیت‌ها در سراسر جهان بیایند و حضور پیدا کنند، کاسبی‌های این تفرقه‌اندازها کساد می‌شود.

وی از شورایعالی ایرانیان خارج از کشور خواست سازوکارهای لازم در این زمینه را سریعتر اعلام و تایید و برای اجرا ابلاغ کند.

ستایشی تأکید کرد: به صراحت اعلام می‌کنیم که نگاه قوه قضائیه استفاده از ظرفیت همه دلسوزان به این آب و خاک و بازگشت همه علاقمندان به وطن است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه خطاب به ایرانیان خارج از کشور گفت: این پیام من در حد بضاعت خودم است و امید است به دل شفافی که این پیام گفته می‌شود، به دل هموطنان ما بنشیند. کسانی که مشکلی ندارند و مرتکب جرم نشدند، بیایند و حضور پیدا کنند و همه تلاش کنیم که پرچم مقدس ایران هر چه بیشتر به اهتزاز در بیاید.

منبع: برنا

587060