لیلة الرغائب (شب آرزوها) و اعمال آن+ فیلم

لیلة الرغائب شب آرزوها نیست؛ شب اشتیاق و میل و رغبت و آرزومندی است؛ شبی عاشقانه بین خدا و بنده‌ها. این شب اعمال و آدابی دارد که در این ویدیو به آن پرداخته‌ایم.
تصویر لیلة الرغائب (شب آرزوها) و اعمال آن+ فیلم

به گزارش سایت خبری پرسون، تاریخ لیلة الرغائب ۱۴۰۲ و شب آرزوها در سال ۱۴۰۲ در تقویم شمسی برابر است با پنجشنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ که برابر با روز پنح شنبه اول ماه رجب سال ۱۴۴۴ در تقویم قمری است.

لَیلَةُ الرَّغائِب یا شب آرزوها نخستین شب جمعه ماه رجب است که در آن امید به بخشش‌های فراوان از سوی خداوند است. بر اساس روایتی از پیامبر(ص) در این شب فرشتگان به کعبه می‌آیند و از خدا درخواست می‌کنند روزه‌دار در ماه رجب را ببخشد.

در این روایت، هم‌چنین خواندن دوازده رکعت نماز با کیفیتی خاص پس از عشاء تا قبل از نیمه شب توصیه شده است.

در لیله الرغائب یا شب آرزوها از آسمان هزاران فرشته بر زمین می آیند و آرزوهای تک تک بنده های خدا را به آسمان نزد پروردگارشان می برند . این شب اعمال مستحبی خاص خود را نیز دارد

در روایت لیلة الرغائب آمده است نخستین پنج‌شنبه ماه رجب روزه گرفته شود و در شب جمعه، بعد از نماز عشاء تا قبل از نیمه شب، دوازده رکعت نماز اقامه شود.

در روایت وارد شده از ملائکه درخواست شده که هر حاجت و دعایی دارند به محضر الهی بیان کنند: «یا مَلائِکَتی، سَلونی ما شِئتُم؛ ای فرشتگانم هر چه می‌خواهید از من درخواست کنید».

اعمال لیله الرغائب و شب آرزوها

از مهمترین اعمالی که می‌توان برای شب «لیلة الرغائب» نام برد خواندن دوازده رکعت نماز است، پنجشنبه اول ماه رجب که همان لیله الرغائب است روزه بگیرید و چنانچه وارد شب جمعه شدید میان نماز مغرب و عشاء نماز دوازده رکعتی را به جا آورید.

نماز مخصوص لیله الرغائب

نمازی‬ دوازده‬ رکعتی‬ به‬ صوت‬ هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحید» می‌خوانی و هنگامی که از نماز فارغ شدی هفتاد مرتبه می‌گویی:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ].

خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

سپس به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

منبع: مشرق

586947