پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان وام اشتغال روستایی

به گفته ی معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیر اقتصاد در مورد عملکرد قانون اشتغال روستایی تا دی ماه سال جاری، ۱۰هزار میلیارد تومان منابع صندوق از اشتغال پرداخت شد که البته با کمک بانک ها در قالب تسهیلات ۲۱هزار میلیارد تومان شد.
تصویر پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان وام اشتغال روستایی

به گزارش سایت خبری پرسون، پرداخت وام اشتغال روستایی و طرح اشتغال روستایی و عشایری با هدف جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها، کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنان روستا‌های کشور در بهمن 96 کلید خورد. با تصویب مجلس مجوز برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل روستایی صادر شد.

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار اردیبهشت ماه 1402 با بیان این که منابع موجود و بازپرداخت شده اعتباری اشتغال روستایی هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: اعتبارات اشتغال روستایی سال گذشته 3 هزار میلیارد تومان بود و پیش بینی ما برای امسال حداقل 8 هزار میلیارد تومان است.

*پرداخت 21هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی تا دی ماه

اما سید علی روحانی، معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیراقتصاد در اولین همایش ملی «ظرفیت روستا در اقتصاد ملی» گفت: در مورد عملکرد قانون اشتغال روستایی تا دی ماه سال جاری، 10هزار میلیارد تومان منابع صندوق از اشتغال پرداخت شد که البته با کمک بانک ها در قالب تسهیلات 21هزار میلیارد تومان شد.

وی افزود: از منابع اختصاص داده شده برای این منظور 54 هزار میلیارد ریال آن هنوز استفاده نشده و از آنجا که قرار بود منابع اشتغال روستایی در قالب تبصره 18باشد، از تیرماه تسهیلات در این قالب پرداخت نشد و با پیگیری‌های انجام شده قرار است تا پرداخت تسهیلات به روستاییان آغاز شود.

روحانی اضافه کرد: همه پروژه های اشتغال‌زایی در این بخش توسط بانک ها مورد ارزیابی قرار گرفته تا ساز و کار و تضمین سود دهی داشته باشند. در عین حال وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت نیرو وزارت ارتباطات، و همچنین معاونت علمی و فناوری نیز بخشی از تسهیلات خود را به توسعه روستایی قرار می دهند.

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیراقتصاد در ادامه این همایش گفت: 4500میلیارد تومان نقد و 25هزار میلیارد تومان در قالب اوراق که 20درصد منابع را شامل می شود، به دستگاه ها تخصیص یافته تا با تسهیلات بانک ها اهرم و به روستاییان اختصاص داده می شود.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: برآورد این است که در ماه های پایانی سال 1402پرداخت های این بخش آغاز شود.

منبع: تسنیم

586723