بهانه تراشی جدید بانک ها برای پرداخت نکردن وام

این روزها بانک ها برای پرداخت نکردن وام، بهانه های مختلف می‌آورند و شرایط خاصی را پیش روی مردم می‌گذارند.
تصویر بهانه تراشی جدید بانک ها برای پرداخت نکردن وام

به گزارش سایت خبری پرسون، شرایط پیچیده و هفت‌خوان بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات برکسی پوشیده نیست، اما یکی از بهانه‌های جدید بانک‌ها برای وام ندادن عجیب‌تر از موارد قبلی است، در تازه‌ترین مورد یکی از بانک‌ها غیبت فرد متقاضی در محل کار را بهانه وام ندادن کرده است!

هفت‌خوان بانک‌ها برای پرداخت وام بانکی و شرایط پیچیده و بعضا عجیبی که پیش از پرداخت تسهیلات پیش پای متقاضیان وام قرار می‌دهند برکسی پوشیده نیست و تقریبا همه‌ مردم در جریان این فرایندها هستند.

به تازگی اما تبلیغات بانک‌ها برای پرداخت وام بانکی آن هم با بهره پایین تقریبا تمام تابلوهای شهری و فضای مجازی را پر کرده است.

به نظر می‌رسد بعد از ماجرای رقابت پرحاشیه بانک‌ها در حوزه نرخ سود سپرده‌ها، این بار نوبت جذب سپرده های قرض‌الحسنه و پرداخت وام با کارمزد کم شده است؛ البته این داستان به همین راحتی‌ها هم تمام نمی شود.

به محض اینکه وارد شعب همین بانک‌هایی که تبلیغاتشان همه جا را پر کرده، بشوید، در همان گام نخست، مسئول باجه یا معاون اعتبارات شعبه به شما خواهد گفت که باید امتیاز حساب شما به حدی برسد که بتوانید وام بگیرید و خب برای این امتیاز هم قطعا باید چندماهی سپرده گذاری کنید و ... در نهایت باتوجه به مدت و مبلغی که سپرده گذاری کردید می توانید وام بگیرید؛ البته اگر از مرحله معرفی ضامن و اعتبارسنجی و چک و ... با موفقیت عبور کرده باشید.

گزارش های متعدد مردمی نشان می دهد که تعدادی از بانک ها باوجود اینکه تبلیغات کلانی هم در خصوص پرداخت وام با کارمزد کم دارند ولی عملکرد موفقی در قبال اعتماد مشتریان‌شان نداشته اند.

تعدادی از مشتریان این بانک در تماس با خبرنگار خبرگزاری تسنیم ما از بدقولی شعب در پرداخت تسهیلات باوجود تکمیل پرونده و سپرده گذاری و ... گلایه دارند و می گویند: باوجود اینکه پرونده کامل شده ولی بانک می گوید، بانک مرکزی جلوی وام ها را گرفته و اجازه نمی دهد.

فرد دیگری می گوید: شعبه به ما می گوید معادل ۵۰ درصد امتیاز حساب می توانیم وام بدهیم! اگر اینطور بود چرا از اول نگفتند و بعد از اینکه چند ماه پول ما در بانک خوابید، یکباره قوانین‌شان تغییر کرد؟

مشتری بانک دیگری که اتفاقا این بانک ها سردمدار تبلیغات وام ۳۰۰ میلیونی قرض الحسنه است، می گوید: بعد از چند ماه سپرده گذاری و معرفی ضامن و تکمیل پرونده باوجود اینکه طبق امتیاز حسابم باید ۲۰۰ میلیون وام می گرفتم اول گفتند که جلوی وام ها گرفته شده و اجازه نداریم وام بدهیم بعد که اعتراض کردیم گفتند، به حساب شما بیشتر از ۸۰ میلیون نمی توانیم وام بدهیم!

و اما عجیب تر از اینها موردی است که اخیرا در یکی از بانک‌های بزرگ نیمه دولتی اتفاق افتاده است؛ مشتری این بانک می گوید: بعد از چند ماه سپرده گذاری و تکمیل پرونده زمانی که نوبت به واریز وام‌ رسید و علت عدم واریز را از بانک پرسیدم به من گفتند که در ماه قبل یک روز غیبت داشتید و بیمه برای شما لحاظ نشده و به همین دلیل نمی توانیم، وام را پرداخت کنیم.

خبرنگار تسنیم از مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی سوال کرد که آیا نداشتن غیبت و سابقه بیمه تامین اجتماعی برگرفته از مدل جدید اعتبارسنجی است؟ که قاسم‌پور در پاسخ تأکید کرد: نه اصلا چنین موردی در اعتبار سنجی نداریم.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات قرض‌الحسنه اشخاص حقیقی با تصمیم بانک مرکزی به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. ضمن اینکه بانک‌ها مجازند در خصوص نرخ و نحوه محاسبه اخذ کارمزد قرض‌الحسنه اعطایی از روش محاسبه متفاوت از مصوبات قبلی شورای پول و اعتبار با شرط رعایت سقف نرخ ۴ درصد کارمزد، پس از تصویب در هیات مدیره بانک منوط به اخذ تاییدیه از بانک مرکزی اقدام کنند.

منبع: تسنیم

575573