شرایط برای افزایش «مالیات بر ارزش افزوده» مناسب نیست

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، پیشنهاد دولت برای افزایش یک درصدی «مالیات بر ارزش افزوده» را تشریح کرد.
تصویر شرایط برای افزایش «مالیات بر ارزش افزوده» مناسب نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، «علی‌اصغر عنابستانی» عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با اشاره به افزایش مالیات بر ارزش افزوده در لایحه پیشنهادی ۱۴۰۳ دولت به مجلس اظهار کرد: با افزایش مالیات به طور کلی در کشور موافق هستیم اما با افزایش «مالیات بر ارزش افزوده» مخالفیم چرا که عواقب زیادی در پی خواهد داشت.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده به طور مستقیم از مردم گرفته می‌شود و به نوعی مالیات بر مصرف است و به همین دلیل بر قیمت کالاهای مصرفی مردم تأثیر می‌گذارد و قطعاً تبعات تورمی در پی خواهد داشت؛ این تصمیم‌گیری می‌تواند فشار اقتصادی بر مردم در شرایط فعلی را تشدید کند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: هر اندازه مالیات بر ارزش افزوده افزایش پیدا کند، منجر به تورم خواهد شد؛ از سوی دیگر به دلیل گران‌شدن کالاها، تأثیر معکوس بر مصرف مردم خواهد داشت و کاهش مصرف، به تولید ضربه می‌زند.

عنابستانی با بیان اینکه ما باید اقداماتی انجام دهیم که با افزایش مالیات‌ها، تورم کنترل شود و با اصلاحاتی، ساختار اقتصاد را کنترل کنیم، ادامه داد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده و گرفتن مالیات از مصرف، اقدام مناسبی است؛ در این شیوه به جای گرفتن مالیات از درآمد، از مصرف مالیات می‌گیریم اما هم‌اکنون در این شرایط نیستیم که مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات بر ارزش افزوده، پایه مناسبی برای مالیات‌ستانی است اما در شرایط فعلی که اقتصاد ما وضعیت تورمی را تجربه می‌کند، افزایش مالیات بر ارزش افزوده، اتفاق خوبی برای جامعه نخواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اضافه کرد: دولت در لایحه بودجه سال آینده، میزان مالیات بر درآمد را افزایش داده و این افزایش، حدود ۵۰ درصد است. در واقع، دولت برای رسیدن به یک درآمد پایدار و رهایی از بودجه وابسته به نفت، باید این اقدام را عملیاتی کند.

عنابستانی افزود: افزایش مالیات بر درآمد، به دلیل رفتن به سمت پایه‌های مالیاتی جدید است و در واقع با این شیوه به سمت گرفتن مالیات از اشخاصی می‌رویم که فرار مالیاتی عمده‌ای دارند و از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و عمدتاً هم جزو گروه‌هایی هستند که درآمد بالایی دارند.

منبع: مهر

574983