بازداشت ۶ حفار غیرمجاز میراث فرهنگی در ساوه

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: ۶ حفار غیر مجاز میراث فرهنگی با اشراف اطلاعاتی یگان حفاظت این اداره در یکی از مناطق تاریخی دستگیر شدند.
تصویر بازداشت ۶ حفار غیرمجاز میراث فرهنگی در ساوه

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا ایاز روز پنجشنبه اظهار کرد: روز گذشته در پی اعلام گزارش مردمی در یکی از روستاهای غرق آباد مبنی بر فعالیت حفاران غیر مجاز، ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی اضافه کرد: با هماهنگی مقام قضایی و همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان در این عملیات ۶ حفار غیر مجاز در محل حین حفاری دستگیر شدند.

ایاز گفت: از این حفاران تجهیزات کامل حفاری از جمله دستگاه برش، چکش برقی و سایر ادوات نیز کشف و ضبط شد و دستگیر شدگان جهت سیر مراحل قانونی هم اکنون در تحویل مقامات قضایی هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه یادآور شد: سه نفر از این حفاران ایرانی و سه نفر نیز اتباع خارجی هستند و آسیب هایی را نیز به لایه های تاریخی محل حفاری زده اند.

وی با بیان اینکه این چهارمین عملیات دستگیری حفاران غیر مجاز در سال جاری در این شهرستان است افزود: تیرماه سال جاری یکی از حفاران غیرمجاز حین حفاری در یکی از روستاهای نوبران در دل خاک مدفون شده و جان خود را از داد.

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به‌ قصد به‌ دست‌آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و افرادی که به این کار اقدام کنند از ۶ ماه تا سه سال حبس می شوند و اشیای مکشوفه نیز به نفع میراث‌ فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی انجام شده باشد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ آثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

574895