ورزش چوگان میراث ارزشمند ناملموس ایرانیان برای جهان

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: ورزش‌هایی که ریشه در فرهنگ این سرزمین دارند باید به نسل جدید معرفی، آموزش و انتقال داده شوند.
تصویر ورزش چوگان میراث ارزشمند ناملموس ایرانیان برای جهان

به گزارش سایت خبری پرسون، مریم کاظمی پور در حاشیه آئین ملی چوگان ایران، از این رشته ورزشی به عنوان میراث ارزشمند ناملموس ایرانیان برای جهان نام برد که به ثبت یونسکو رسیده است و گفت: ورزش‌هایی که ریشه در فرهنگ این سرزمین دارند باید به نسل جدید معرفی، آموزش و انتقال داده شوند.

وی تصریح کرد: چوگان ورزش تیمی مهیج و مفرح ایرانی است که به‌ دلیل هیجان بالا، در میان طرفداران محبوبیت دارد و در این برنامه نیز شاهد برگزاری این مسابقات و استقبال تماشاگران در ارگ جدید بم هستیم.

معاون توسعه ورزش بانوان با بیان این مطلب افزود: چوگان در گذشته به‌ دلیل حضور پررنگ اسب در آن، عرصه‌ای برای حضور سوارکاران و جنگاوران بود تا از این طریق، استعداد‌های سوارکاری خود را در بازی به نمایش بگذارند.

وی اظهار داشت: چوگان یک بازی استراتژیک است که آمادگی سوار و اسب را با هم نیاز داشته است. سوار و اسب در بازی چوگان مشق رزم می‌کرده‌اند.

کاظمی‌پور تاکید کرد: با وجود اینکه خاستگاه ورزش چوگان ایران است، امابه دلیل جاذبه‌های آن، امروزه این ورزش در کشور‌های مختلف انجام می‌شود. البته نباید فراموش کرد که این میراث عظیم فرهنگی کشورمان باید با نام ایران عزیزمان توسعه یافته و برای آیندگان حفظ و پاسداشت شود.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حفظ و توسعه ورزش‌های ایرانی بالاخص چوگان اظهار داشت: سخنان مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب ماست و موظف به حفظ، آموزش و توسعه این رشته ورزشی هستیم و باید به بهترین شکل به آن بپردازیم بویژه در حوزه ورزش بانوان برای اشاعه و توسعه این رشته‌ی ورزشی ارزشمند تلاش خواهیم کرد.

معاون توسعه ورزش بانوان با بیان این مطلب افزود: سال گذشته در آیین افتتاحیه بازی‌های بین‌المللی نوروز با حضور ۱۹ کشور، یک رقابت نمادین با حضور بانوان ورزشکار چوگان کشورمان و یک تیم از اتباع مقیم ایران با هدف بهره‌گیری از فضای توسعه فرهنگی به وجود آمده برای نشان دادن این میراث ناملموس بشری برگزار شد.

شایان ذکر است آئین ملی چوگان ایران، گرامی‌داشت سالروز ثبت جهانی چوگان در فهرست میراث ناملموس بشری یونسکو، ۷ و ۸ دی‌ماه در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم برگزار شد.

منبع: فرارو

574330