دانشگاه سیستان و بلوچستان موفق به کسب رتبه 12 در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور

دانشگاه سیستان و بلوچستان در بین دانشگاه های جامع کشور، براساس نظام رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) موفق به کسب رتبه ۱۲ شد.
تصویر دانشگاه سیستان و بلوچستان موفق به کسب رتبه 12 در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در این زمینه گفت: رتبه‌بندی و ارزیابی ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۱۷ دانشگاه غیردولتی کشور توسط گروه رتبه بندی ISC انجام شد و نتایج این ارزیابی در جلسه ۹۷۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سوم دی ماه ۱۴۰۲ مورد تایید قرار گرفت.

سید احمد فاضل‌زاده افزود: در این رتبه‌بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فنآوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین ‌المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد)هست که نسبت به سال ‌های گذشته تغییری نداشته است.

وی افزود: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می ‌شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می ‌شود.

این مسوول ادامه داد: اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی از سه طریق اطلاعات پژوهشی بر مبنای پایگاه های ملی و بین المللی که استخراج و پایش آن بر عهده مدیریت رتبه بندی و تحلیل استنادی موسسه ISC است،خوداظهاری دانشگاه ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین در دانشگاه ها به دست می آید و برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمان های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده می شود، جمع آوری شده است.

وی افزود: در رتبه بندی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰، مجموعا تعداد ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۱۷ دانشگاه غیردولتی حضور دارند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و بر اساس ماهیت، هر یک طبقه بندی شده و مورد رتبه‌بندی قرار گرفته اند، تفاوت این طبقه‌بندی با رتبه بندی سال‌های پیش در اینست که دانشگاه های وابسته به دستگاه ‌های اجرایی در یک دسته‌بندی جدا قرار گرفته‌اند. همچنین در رتبه‌بندی در عملکرد دانشگاه‌های جامع، صنعتی، کشاورزی، هنر و دانشگاه های اجرایی لحاظ شده است.

یعقوبی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ضمن تبریک این موفقیت به جامعه دانشگاهی در این باره گفت: تلاش سه ماهه برای احصاء معیارها و شاخص های رتبه بندی و بارگذاری اطلاعات دانشگاه در سایت موسسه توسط همکاران دانشگاهی صورت گرفته است.

منبع: ایرنا

574195