مرمت پل تاریخی زمانخان سامان

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از مرمت اضطراری پل تاریخی زمانخان خبر داد.
تصویر مرمت پل تاریخی زمانخان سامان

به گزارش سایت خبری پرسون، قدرت‌الله ولی‌زاده افزود: طی سال‌های اخیر پایه‌های میانی پُل تاریخی سامان تَرک برداشت و همین موضوع سبب شد تا برای جلوگیری از آسیب به این بنای تاریخی، مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت پل تاریخی زمانخان برای مرمت اصولی و حفاظت از آن در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: از آنجا که اهتمام این اداره‌کل بر مرمت اصولی و اساسی پُل بود، حساسیت لازم در این خصوص به کار گرفته شد و در نهایت قراردادی با یک تیم تخصصی از دانشگاه اصفهان منعقد شده است و این تیم در حال تدوین مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت است و بر اساس قرارداد منعقده موعد تحویل این مطالعات اردیبهشت سال آینده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در ضمن با توجه به بازدید کارشناسان متخصص از پل تاریخی زمانخان مقرر شد هرگونه عملیات مرمتی منوط به تهیه و تصویب مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت باشد اما به سبب اینکه تهیه و تصویب این طرح زمان‌بَر است و باید مراقبت کرد تا خطری متوجه پُل نشود یک سری اقدامات حفاظت اضطراری بر روی پل باید صورت گیرد که این اقدامات طی چندین ماه اخیر به دلایل کارشناسی و فنی مورد تایید شورای فنی اداره کل قرار نگرفت.

ولی‌زاده افزود: در نهایت در آخرین جلسه شورای فنی این اداره‌کل در محدوده پل زمانخان با حضور کارشناسان این اداره‌کل، تیم متخصصین دانشگاه اصفهان، مهندسی مشاور و پیمانکار، شرح عملیات حفاظت اضطراری مصوب شد و برای شورای فنی وزارتخانه ارسال و پس از تایید شرح عملیات حفاظت اضطراری به پیمانکار ابلاغ شد.

وی یادآور شد: به اطلاع مردم رسانده می‌شود که این اقدامات، حفاظت اضطرای است و قابل برگشت است و پس از تهیه و تصویب مطالعات نهایی آسیب‌شناسی و طرح مرمت، مرمت اصولی و اساسی انجام خواهد گرفت.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به نظر کارشناسی تیم تخصصی دانشگاه اصفهان در خصوص وضعیت کنونی پل زمانخان سامان، تصریح کرد: بنا بر این نظریه، پایه‌های پُل مشکل اساسی ندارد از همین رو از مردم و دغدغه‌مندان حوزه میراث فرهنگی درخواست می‌شود در این خصوص نگران نباشند و به اظهارنظرهای غیرکارشناسی توجه نکنند.

ولی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته برای مرمت پل تاریخی سامان ۱۱ میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده بود، یادآور شد: از این میزان ۶ میلیارد ریال اعتبار برای تهیه مطالعات پل پرداخت شد و تنها پنج میلیارد ریال آن برگشت خورده است و خبر اعلام شده مبنی بر اینکه مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پل تاریخی پل زمان خان برگشت خورده صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این اداره‌کل اهتمام ویژه‌ای برای انجام عملیات حفاظت اضطرای و تهیه مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت پل تاریخی زمانخان دارد، افزود: بر اساس ماده ۱۳ قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی و فرهنگی به شماره ۳۱۴/۳۱۱۸۱ مورخ ۱۳۹۸/۰۴/۱۸ مبنی بر اینکه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مکلفند هزینه‌های مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیرمنقول ثبت شده در فهرست آثار ملی و آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی و فهرست‌های مربوط به آثار در اختیار و در حیطه موضوعی همان دستگاه را از محل اعتبارات خود تامین کنند، این اعتبارات در چهارچوب ضوابط قانونی و سازمانی هزینه می‌شود.

پُل تاریخی زمانخان سامان از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری در ۲۱ کیلومتری شهرکرد و پنج کیلومتری شهر سامان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود واقع شده که با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای این پُل متعلق به دوره صفویه در زمان یکی از رؤسای طوایف قشقایی به‌نام "زمانخان" بوده که دستور ساخت آن را داده است.

پُل تاریخی زمانخان سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود به‌صورت دو دهنه طاق قوسی به طول ۲۲ متر، عرض پنج متر و ارتفاع ۱۳ متر در سال ۱۰۲۲ هجری قمری ساخته شده است.

منبع: ایرنا

573613