راحت‌ترین راه برای تسویه بدهی هنگام خرید و فروش خودرو

زمانی که قصد خرید و فروش خودرو را داشته باشید، باید بدهی‌های آن از جمله مالیات نقل و انتقال خودرو، خلافی، عوارض شهرداری، عوارض آزادراهی و عوارض مربوط به طرح ترافیک را پرداخت کنید.
تصویر راحت‌ترین راه برای تسویه بدهی هنگام خرید و فروش خودرو

به گزارش سایت خبری پرسون، زمانی که قصد خرید و فروش خودرو را داشته باشید، باید بدهی‌های آن از جمله مالیات نقل و انتقال خودرو، خلافی، عوارض شهرداری، عوارض آزادراهی و عوارض مربوط به طرح ترافیک را پرداخت کنید. اگر بخواهید هریک از این بدهی‌های خودرو را به‌ صورت مجزا و با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس 10+ پرداخت کنید، زمان زیادی را در رفت‌ وآمد و صف انتظار از دست خواهید داد. اما راه حل جایگزین و ساده‌ای وجود دارد و آن این است که برای پرداخت بدهی‌های خودرو، از طریق سامانه اینترنتی اقدام کنید.

استعلام و پرداخت بدهی‌های خودرو از طریق سامانه جامع یکپارچه خدمات خودرو، آیتول

شما می‌توانید در آیتول از وضعیت پرداختی‌های خودرو خود مطلع شوید و به راحتی مبلغ هریک را مشاهده کنید. فقط کافی است که پلاک خودرو خود را در آیتول وارد کنید و مبلغ بدهی مربوط به خلافی خودرو، طرح ترافیک، عوارض آزادراهی، عوارض سالیانه شهرداری و مالیات نقل و انتقال خودرو را در این سامانه ببینید.

بدین‌ترتیب می‌توانید نسبت به پرداخت بدهی‌های خودرو خود اقدام کنید و بدون این‌که نیاز به مراجعه حضوری باشد، پیش از نقل و انتقال، تمامی مبالغ بدهی را تسویه کنید.

  • در زیر به انواع بدهی خودرو در زمان خرید و فروش آن، نگاهی خواهیم داشت:
  • مالیات نقل و انتقال خودرو: از جمله هزینه‌های مربوط به زمان فروش، مالیات نقل و انتقال خودرو را می‌توان نام برد که پرداخت آن برعهده فروشنده است. مالیات خودروهای داخلی به اندازه یک درصد و مالیات خودروهای وارداتی، 2 درصد اعلام شده است. در نظر داشته باشید که بدون پرداخت این مالیات، امکان نوبت‌گیری تعویض پلاک وجود نخواهد داشت.
  • خلافی خودرو: خلافی‌هایی که بر اساس جرایم رانندگی راننده ثبت می‌شوند، شامل «جرایم الصاقی»، «دو برگی»، «تسلیمی» و همین‌طور «ثبت با دوربین» هستند. برخی از جرایم ثابت‌اند و مبلغ آن با گذشت زمان تغییر نمی‌کند، اما بعضی دیگر ممکن است بر اثر دیرکرد در پرداخت خلافی خودرو، دو برابر شده باشند. توجه داشته باشید که موقع فروش خودرو، امکان قسطی کردن مبلغ خلافی ماشین وجود ندارد و باید تمامی مبلغ، پرداخت و کاملا تسویه شود.

  • عوارض شهرداری: بابت خدمات شهری که به خودروها داده می‌شود، برای هر پلاک خودرو عوارض سالیانه شهرداری تعریف شده و لازم است که به‌صورت سالیانه پرداخت شود. در غیر این صورت زمان فروش خودرو، امکان تعویض پلاک وجود ندارد و باید تمامی مبلغ مربوط به عوارض سالیانه شهرداری خودرو، به یک‌باره تسویه شود.
  • عوارض طرح ترافیک: برای پلاک خودروهایی که بدون خرید مجوز طرح ترافیک، در این محدوده تردد داشته باشند، عوارض طرح ترافیک در سامانه «تهران من» شهرداری، ثبت خواهد شد. پیش از نقل و انتقال خودرو، باید نسبت به تسویه آن اقدام کنید. شما به راحتی می‌توانید از طریق «سامانه جامع آیتول» نسبت به استعلام و پرداخت عوارض طرح ترافیک پلاک خودرو خود اقدام کنید.
  • عوارض آزادراهی: برای آن دسته از خودروهایی که از آزادراه‌های مشمول عوارضی عبور می‌کنند، عوارض آزادراهی ثبت می‌شود. در صورت دیرکرد در پرداخت، جریمه‌ای نیز به آن اضافه خواهد شد. این مبلغ را نیز می‌توان به‌صورت اینترنتی از طریق سامانه جامع خدمات خودرو آیتول تسویه کرد.

کلام آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، زمان خرید و فروش خودرو، بدهی‌های زیاد و مختلفی ممکن است وجود داشته باشد که باید همگی پیش از مراجعه برای تعویض پلاک، تسویه شوند. بهترین و راحت‌ترین راه برای تسویه بدهی هنگام خرید و فروش خودرو، استفاده از سامانه جامع خدمات خودرو آیتول است. به این ترتیب تسویه حساب تمام بدهی‌ها، به سرعت انجام می‌شود و شما می‌توانید به راحتی نسبت به تعویض پلاک و خرید و فروش خودرو مورد نظر خود اقدام کنید.

منبع: آیتول

562067