اینفوگرافیک/ رفتار‌های کودکان که نشانه نیاز به توجه است

شما همیشه باید به عنوان والدین به فرزندان خود مخصوصا در سنین کودکی به اندازه کافی توجه کنید، اما انجام این کار به شکل متعادل، خیلی هم راحت نیست. توجه بیش از حد یا توجه کمتر از حد نیاز، هر دو عامل آسیب به کودک است. در این قسمت قصد داریم نشانه‌هایی را در کودک شما معرفی کنیم که علامت این است به او کم توجه بوده‌اید.
تصویر اینفوگرافیک/ رفتار‌های کودکان که نشانه نیاز به توجه است

به گزارش سایت خبری پرسون، بیشتر والدین نمی دانند به چه جنبه هایی از کودک و فرزندشان باید بیشتر توجه کنند و آنها را تقویت نماید؛ از این رو، ممکن است توجه افراطی به زیبایی ظاهری و یا قوی بودن جسمی، رفتارهای نادرست، و یا صرفا موفقیت تحصیلی داشته باشند و کمتر به جنبه های اخلاقی و یا هیجانی کودک توجه داشته باشند.

کودکان برای جلب توجه دیگران،کارهای اشتباهی انجام می دهند. آنها فقط می خواهند نشان دهند که هستند و باید به آنها توجه شود.

باید بدانیم که همواره همه ما به توجه نیازمند هستیم ولی نیاز بیش از حد به توجه، قابل قبول نیست.

انجام آهسته کارها به‌خصوص هنگام صبح

کودکانِ بسیار خلاق، گاهی اوقات بیش از بقیه نیاز به توجه دارند. آنها سعی می‌کنند هنگام صبح کارهای خود را خیلی آرام و کند انجام دهند و شما به آنها غر بزنید، به آنها کمک کنید و به یک نوعی به آنها توجه نشان دهید. در واقع هنگام صبح تظاهر می‌کنند که نمی‌توانند کارها را به خوبی انجام دهند تا توجهی از سمت شما جلب کنند و در نتیجه کارهایشان را کند به انجام می‌رسانند.

پریدن وسط حرف

بعضی از کودکان وسط حرفتان می‌پرند زیرا نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند و این کار را با هدف انجام می‌دهند. اگر کودک شما هم از این دسته از کودکان است، دلیلش این است که کمبود توجه دارد و می‌خواهد با قطع کردن حرفتان، توجه شما را به خودش جلب کرد

وابستگی بیش از حد

کودکان به دلایل مختلف وابستگی شدید پیدا می‌کنند. معمولاً علت آن هم این است که نیاز به توجه زیاد دارند. کمبود توجه به آنها وابستگی را بیشتر می‌کند. سپس به دنبال راه‌هایی می‌گردند که خودشان را به شما بچسبانند و به شما نشان دهند تا بتوانند به خواسته‌شان برسند.

دروغگویی برای بزرگنمایی خاطرات

بعضی از کودکان برای جلب توجه شروع به اغراق در مورد تعریف کردن چیزها و خاطرات گذشته می‌کنند. آنها مسائل را بیش از حد دراماتیک جلوه می‌دهند و با انجام این کار می‌خواهند دلسوزی و ترحم بخرند و توجه دیگران را به خودشان جلب کنند که این یک عادت بد در کودک است. باید سعی کنید با توجه بیشتر به او، مانع از دروغگویی‌اش شوید.

گریه زیاد

معمولاً دلایل زیادی برای گریه کردن کودک وجود دارد و این اتفاق را زیاد شاهد خواهید بود اما گاهی اوقات گریه کردن کاملاً الکی و با تلاش خود کودک است. او با انجام این کار قصد دارد که توجه شما را جلب کند و در کوچکترین چیزها سریعاً نق زده و گریه می‌کند و می‌خواهد با انجام این کار توجه شما را جلب کند. معمولاً این گریه‌ها هیچ اشکی به همراه ندارد

بد اخلاقی در جمع دیگران

یکی دیگر از نشانه‌های رایج که کودک شما نیاز به توجه بیشتری دارد، این است زمانی که در جمع دیگران قرار می‌گیرید، شروع به بدخلقی و بداخلاقی می‌کند و قصد دارد با انجام این کارها توجه شما و دیگران را جلب کند که معمولاً این رفتار کودکان در جمع دیگران باعث خجالت پدر و مادر می‌شود.

بازی کردن نقش قربانی

کودکانی که به دنبال جلب توجه هستند، دوست دارند خودشان را قربانی ماجرا نشان دهند و از این طریق نیاز خود را به توجه اعلام کنند. آنها می‌دانند که اگر قربانی باشند، پدر و مادر به آنها محبت می‌کنند. در نتیجه حتی اگر هیچ آسیبی ندیده باشند، باز هم تظاهر به آسیب دیدگی می‌کنند.

همانطور که گفتیم کودکانی که نیاز به توجه دارند، سعی می‌کنند در جمع دیگران سر و صدا کنند، اخلاق بدی داشته باشند. اسباب بازی‌هایشان را پرت کرده و کارهای ناشایست انجام دهند. همچنین از انرژی خود در مسیر بد استفاده می‌کنند. یکی از آنها آزار رساندن به کودکان دیگر، فریاد زدن، گریه کردن و انجام کارهای کلافه کننده است.

مقاومت در برابر خوابیدن

کودکانی که می‌خواهند توجه شما را جلب کنند، دوست دارند بیدار بمانند. او تظاهر می‌کند که خوابش نمی‌آید و هنگام خوابیدن گریه می‌کند و در نتیجه می‌خواهد کاری کند که شما در کنارش بیدار بمانید و به او توجه کنید و کارش را انجام دهد.

تظاهر به بیماری

بعضی از کودکان به قدری نیاز به توجه دارند که دوست دارند خودشان را بیمار نشان دهند زیرا می‌دانند که اگر بیمار باشند، والدین به آنها بیشتر توجه و رسیدگی می‌کنند و از آنجایی که این حس را از طرف والدین دوست دارند، خودشان را بیمار نشان می‌دهند که از انجام این کار سود ببرند و مهمتر از همه اینکه بسیاری از آنها به مهد کودک یا مدرسه نمی‌روند.

تمایل نداشتن به تنهایی خوابیدن

بعضی از کودکان اتاق جداگانه دارند اما معمولاً کودکانی که نیاز به توجه دارند، از تنهایی خوابیدن می‌ترسند و به آن مقاومت نشان می‌دهند. آنها دوست دارند از لحاظ جسمی نزدیک به پدر و مادرشان باشند، در آغوش آنها بخوابند و در نتیجه هرگز به اتاق تنها نمیروند.

حسودی به کودکان دیگر

کودکانی که نیاز به توجه دارند، اصلا تحمل این را ندارند که شما به کودک دیگری محبت کنید. آنها حس حسادت را در خودشان پرورش دادهاند و اصلاً تحمل تعامل شما با کودکان دیگر را ندارند و این نشان دهنده این است که از لحاظ توجه، کمبود دارند.

تظاهر به فراموش کردن چیزها

بعضی از کودکان از روی عمد و هدف، خودشان را به فراموشی میزنند زیرا می‌دانند که والدین باید به آنها یادآوری کنند و این یادآوری یک نوع توجه به آنها محسوب میشود و در نتیجه ترجیح میدهند به روی خودشان نیاورند و تظاهر کنند که چیزهای مختلف را فراموش کردهاند و سپس توجه بخرند.

احساس ناراحتی شدید هنگام نادیده گرفته شدن

کودکی که نیاز به توجه دارد، یعنی اغلب نادیده گرفته می‌شود. مطمئناً خانواده این کودکان به خاطر استرس و مشغله زیاد آنها را نادیده می‌گیرند اما بدانید که این کودک از درون دچار فروپاشی می‌شود، زیرا احساس می‌کند به چشم شما نمی‌آید و در خانه نامرئی است و همین موضوع باعث ایجاد حس ناامنی و اضطراب در او می‌شود و هنگامی که نادیده‌اش می‌گیرید، رفتار بد و ناراحت‌کننده‌ای از خودش نشان می‌دهد که قطعاً برایش بسیار مضر است.

پرت کردن چیز های مختلف

پرت کردن چیزهای مختلف مخصوصاً در زمانی که آن چیز ارزشمند باشد، یکی از راحت‌ترین راهکارها برای کودک در جلب توجه شما است. او دوست دارد همه چیز را دور بریزد تا توجه شما را جلب کند؛ کاری که شما از آن متنفر هستید را به انجامش ادامه می‌دهد.

درخواست زیاد برای کمک

ایا تا به حال متوجه شده‌اید که کودکتان احساس ناامنی می‌کند و مدام به دنبال درخواست کمک است. حتی برای کارهایی که می‌تواند به تنهایی انجام دهد. اگر کودک شما نقش یک انسان ضعیف را بازی می‌کند و مدام سر هر چیز کودکی از شما کمک می‌گیرد، بدانید که به دنبال جلب توجه شما است.

ناراحت به نظر رسیدن

اینکه بدانید کودکتان ساکت و غمگین یکجا نشسته، قطعا تحمل شرایط را برایتان سخت می‌کند. گاهی اوقات کودک خودش را به غمگینی می‌زند و حالت ناراحت به خودش می‌گیرد تا با انجام این کار توجه شما را جلب کند و شما حالش را بپرسید و این رفتارش نشان دهنده این است که نیاز به توجه دارد.

بد غذا خوردن

بعضی از کودکان فقط به غذا نوک می‌زنند و چند وقت یکبار یک چیز کوچک را داخل دهانشان می‌گذارند و به طور کامل غذا نمی‌خورند. در واقع آنها با انجام این کار قصد دارند توجه کامل شما را دریافت کنند و شما اصرار به غذا خوردنشان کنید.

واکنش های شدید

واکنش شدید یکی دیگر از علامت کم توجهی در کودکان است. اگر کودک بیش از حد دراماتیک رفتار می‌کند یا سریعاً سر هر موضوعی عصبانی می‌شود، یعنی می‌خواهد توجه شما را جلب کند. معمولاً در این شرایط حتی برای مسائل کوچک هم واکنش‌های خیلی تند دارد.

بد رفتاری

در نهایت اینکه مهمترین علامت نیاز به توجه از سمت کودک، این است که رفتار بدی دارد. او احساس می‌کند که با دیوانه به نظر رسیدن، بد اخلاقی و عصبانیت می‌تواند توجه شما را جلب کند و شما بیشتر او را ببینید و در نتیجه این روش منفی را در پیش می‌گیرد تا توجه بیشتری به سمت خودش داشته باشد.

منبع: پرسون

561839