دولت رئیسی در آستانه مردودی؟

از مأموریت دولت سیزدهم کمتر از یک سال و نیم دیگر زمان باقی است و انتظار می‌رود دولت حداقل در مدت باقی مانده بتواند بخشی از وعده‌هایش را محقق کند.
تصویر دولت رئیسی در آستانه مردودی؟

به گزارش سایت خبری پرسون، 2 سال و نیم پیش که سیدابراهیم رئیسی ورودش به انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 را اعلام رسمی کرد، فکرش را نمی کرد تقریبا تمام وعده هایش چنین وضعیتی پیدا کنند. وعده ریشه کنی فساد از ارکان دولت، خلق سالانه یک میلیون شغل، ساخت سالانه یک میلیون واحد، ارتقا ارزش پول ملی، تک رقمی کردن تورم و اجرای قاطعانه برجام از جمله وعده های گل درشت رئیس جمهور در آن روزها بود اما امروز دولت با وجود تلاش های زیاد هنوز نتوانسته آثار اقداماتش را به تأیید جامعه برساند.

اولویت‌های اقتصادی

در سال مهار تورم انتظار آن بود که دولت از همان روز نخست آستین ها را بالا بزند و آثار این اتفاق را در زندگی مردم نمایان کند؛ به ویژه آنکه سال 1401 جراحی اقتصادی را انجام داد و بعد گذشت یک سال زمانش رسیده بود تا نرخ تورم به سوی تک رقمی شدن سوق پیدا کند اما نه تنها نرخ تورم کم نشد بلکه در حد رکوردشکنی هم پیش رفت. همین مسئله دایره انتقادها به دولت را وسعت داد.

حجم انتقادها به عملکرد دولت سیزدهم به گونه ای است که نمی‌توان آن را تقسیم بندی جناحی کرد؛ قریب به اتفاق سلایق از اصولگرا تا اصلاح‌طلب به عملکرد و تصمیم گیری های دولت در بخش های مختلف نقدهای کلیدی دارند. زمانی سیدابراهیم رئیسی در تبلیغ انتخاباتی خود همه مشکلات ریز و درشت کشور را ناشی از سوء تدبیرها و سوء مدیریت ها می دانست و حتی جوجه کشی ها، گرانی پیاز و سیب زمینی را به این نقص بزرگ دولت حسن روحانی ارجاع می داد اما نگاهی به قیمت ها در بازار نشان می دهد که نه تنها همچنان این مشکلات به قوت خود باقی است بلکه وضعیت حادتری پیدا کرده اند.

مرغ از کیلویی 30 هزار تومان به بالای 100 هزار تومان در نوسان است. نان که پیش از دولت سیزدهم قیمتی مشخص و معین داشت، امروز مثل سایر اقلام از نانوایی به نانوایی دیگر متغیر است. قیمت ارز ظرف 2.5 سال گذشته به اعتراف جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم 2.5 برابر شده است. وضعیت نامطلوب بازار مسکن و اشتغال زایی هم که نیاز تشریح ندارد.

تعیین تکلیف موضوعات در سیاست خارجی

از نابسامانی اقتصاد در داخل کشور که بگذریم، نگاهی به حوزه سیاست خارجی مشخص می کند آنجا نیز اوضاع نیاز به رسیدگی جدی دارد. برجام نه تنها در دولت سیزدهم اجرا نشد که کلا به دلیل تعلل های دولت در تصمیم گیری به مرگ قطعی رسید. اگر تا پیش از شهریور 1401 غربی ها به ویژه اروپایی ها مصّر به احیای برجام بودند، از آن روزی که دولت رئیسی تصمیم گرفت احیای برجام را به بعد از زمستان سرد موکول کند کاملا ورق برگشت و اروپایی ها رفتند که رفتند.

تصور بر آن بود که ایران در سایه عادی سازی روابطش با اعراب به ویژه ریاض و آژانس بین المللی هسته ای بتواند نظر آمریکا را به سمت توافقی جدید جلب کند اما شعله ور شدن جنگ در سرزمین های اشغالی سایه سنگینی بر همه این تلاش ها انداخت. این وضعیت در زمانی رخ داد که تبادل زندانیان و آزادسازی پول های ایران نیز انجام شده بود اما یکدفعه معادلات از زمین تا آسمان تغییر کرد و دولت واشنگتن دوباره پول های ایران را بلوکه کرد. امروز حجم انتقادها از کُندی دستگاه سیاست خارجی به حدی رسیده است که زمزمه استیضاح امیرعبداللهیان در راهروهای مجلس بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد. علت اصلی آن هم است که موضوعات بلاتکلیف در این حوزه زیادتر شده اند که کمتر نشده اند.

انتظار عمومی از خشکیدن ریشه فساد مالی

فساد ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلاری چای، مهم‌ترین واقعه‌ای بود که در هفته گذشته اعلام آن وجدان جامعه ایرانی را جریحه‌دار کرد. توضیحات محسنی اژه ای هم نشان داد کشف این فساد توسط این قوه قضائیه انجام شده است حال آنکه قرار رئیس جمهور آن بود که ریشه فساد را در دولت بخشکاند، حالا مشخص شد سوپر انقلابی ترین وزیرش چنان دست گلی به آب داد که صدایش شاید تا سالها زبانزد عام و خاص شود. جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در همین رابطه گفت «عمده این موضوع به زمان حضور ساداتی‌نژاد در وزارت کشاورزی برمی‌گردد. اکنون دستگاه‌های نظارتی، قوه قضائیه و کمیسیون کشاورزی مجلس در حال پیگیری این موضوع است». ساداتی نژاد عضو جبهه پایداری است یعنی مجموعه ای که جز خودشان کسی را پاکدست و انقلابی نمی دانند.

البته هنوز تا پایان دولت سیزدهم 18 ماه زمان باقی است و همه دلسوزان کشور و انقلاب منتظر هستند تا آثار مثبت تلاش ها و مجاهدت های این دولت نمایان شود. موفقیت این دولت در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قطعا موجب افزایش اعتمادعمومی و سرمایه اجتماعی نظام می شود، از این رو همگان فارغ از گرایش سیاسی برای توفیق این دولت لحظه شماری می کنند.

منبع: نامه نیوز

561584