اعزام ۲ ملی‌پوش به پیکارهای موتورسواری آسیا

۲ ملی‌پوش اعزامی به پیکارهای موتورسواری قهرمانی آسیا به فیلیپین اعزام خواهند شد.
تصویر اعزام ۲ ملی‌پوش به پیکارهای موتورسواری آسیا

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری در مورد اعزام تیم ملی ایران به مسابقات موتورسواری قهرمانی آسیا در کشور فیلیپین با حضور حامد مرادی، ملی‌پوش اعزامی ایران به این رقابت‌ها، فرهاد نژادفصیحی دبیر فدراسیون، سهند دلداده مربی تیم ملی و رضا مقسومی سرپرست تیم اعزامی امروز (چهارشنبه) برگزار شد.

نژادفصیحی در ابتدای این نشست در خصوص این رقابت‌ها اظهار داشت: این مسابقات چند سالی به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد. سال گذشته قرار بود در هند برگزار شود که انصراف داد و برگزاری رقابت‌ها لغو شد اما امسال قرار است در فیلیپین برگزار شود و ما نیز ۲ ورزشکار را در دسته ۲۵۰CC عازم این رقابت‌ها خواهیم کرد. قبل از این ۲ مرتبه دیگر این مسابقات برگزار شد که به دلیل بعد مسافت به چین‌تایپه و تایلند اعزام صورت نگرفت اما در این مرحله به عنوان مرحله سوم و پایانی حاضر خواهیم شد.

وی افزود: علی باصری و حامد مرادی به عنوان نفرات اول و دوم انتخابی کشوری، به این پیکارها اعزام خواهند شد. امید زیادی به کسب سکو در این مسابقات داریم و تیم اعزامی به عنوان نفرات اول و دوم قهرمانی کشور تمرین‌های بسیار خوبی را پشت سر گذاشته‌اند.

دبیر فدراسیون اتوموبیلرانی با اشاره به استهلاک سخت افزار ورزشکاران و وارد نشدن تجهیزات مربوطه، عنوان کرد: ورزشکاران ما هنوز با موتورهای قدیمی و مستهلک مسابقه می‌دهند. از سال ۹۹ واردات موتورسنگین ممنوع شد، اما اسامی ۱۴ قهرمان این رشته را از اسفند سال گذشته به وزارت ورزش داده‌ایم و در انتظار صدور مجوز برای واردات موتور هستیم. واردات موتورهای ورزشی برای قهرمانان، می‌تواند معضل بزرگی را برطرف کند.

وی همچنین در خصوص بخش همگانی فدراسیون نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ با همت کمیته‌ها و هیئت‌های استانی ۴۷ رویداد ملی را برگزار کردیم که نشان‌دهنده پویایی این رشته است. یک از برنامه‌ها این است که در روزهای مختلف درب پیست را برای عموم باز کنیم تا مردم با حضور مربیان آموزش ببینند و رانندگی کنند. در حوزه بین‌المللی نیز امسال چهار راننده به مسابقات جهانی ترکیه اعزام شدند و اعزام به مسابقات فیلیپین دومین اعزام فدراسیون است. در آذرماه نیز سامان قنبری به مسابقات جهانی ایتالیا اعزام خواهد شد.

وی درباره بازسازی پیست آزادی خاطرنشان کرد: پیست اتومبیلرانی سال‌ها مستهلک شده بود اما در سال ۱۴۰۲ تعمیرات زیادی در پیست انجام شد. البته تغییر آسفالتِ پیست نیاز به هزینه هنگفتی دارد و فدراسیون نیز نمی‌تواند کار عمرانی انجام دهد. ادارات کل ورزش در استان‌ها می‌توانند این موارد را انجام دهند و طبق جلساتی که با شرکت توسعه داشتیم، می‌خواهیم بازسازی آسفالت را هم انجام دهیم.

دبیر فدراسیون اتومبیلرانی درباره لزوم استفاده از مربیان خارجی برای ورزشکاران و ملی‌پوشان اظهار کرد: اخیرا برای حضور مربیان خارجی ۲ درخواست به فدراسیون جهانی فرستادیم و قرار است یک مربی خانم از اسپانیا و یک مربی مرد از انگلیس تا بهمن به ایران بیایند تا برای ملی‌پوشان موتورسواری دوره آموزشی برگزار کنند. استخدام مربی خارجی هزینه هنگفتی دارد و برای همین چهار یا پنج روز این مربیان خارجی هر کدام ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دریافت می‌کنند.

وی با تاکید به حضور بانوان در رشته موتورسواری گفت: برخی بانوان ما حتی رکوردهای مردان را هم پشت سر می‌گذارند و در موتورسواری بسیار پویا و فعالند. در بخش سوپربایک، ۶۰ بانو داریم که مسابقه می‌دهند اما در اتومبیلرانی تعدادشان خیلی کمتر است و نتوانستیم مسابقاتی برگزار کنیم، چرا که تعدادشان به حد نصاب نرسید و باید برای این مشکل راه حلی پیدا کنیم.

حامد مرادی ورزشکار اعزامی ایران به این مسابقات قهرمانی آسیا در فیلیپین درباره روند حرفه‌ای خود بیان کرد: مدت طولانی است که در این رشته فعالم و امسال تمرین‌ها و مسابقه‌های خوبی را برگزار کردیم و امید دارم که بتوانم مقام خوبی کسب کنم. موتور مسابقه را قرار است آنجا در اختیار ما بگذارند و به طور قطع کیفیت موتورهای آنها می‌تواند تاثیر زیادی در نتیجه داشته باشد. تایم تمرینی هم در آن‌جا مقرر شده تا با موتور جدید بتوانم هماهنگ شوم.

وی در خصوص خواسته‌ خود از مسئولان، نیز خاطر نشان کرد: ورزش ما خطرناک و پرحادثه است و نیاز داریم از موتورهای روز دنیا استفاده کنیم. موتور را با هزار گرفتاری تهیه می‌کنیم تا در پیست تمرین کنیم. مثلا یک‌ لاستیک را از کشورهای دیگر با گرفتاری زیاد و با چندین برابر قیمت تهیه می‌کنیم. امیدوارم مسئولان بیشتر توجه کنند تا ما نیز بتوانیم تجهیزات مورد نیاز را راحت‌تر از قبل تهیه کنیم.

سهند دلداده، مربی تیم اعزامی ایران به این رقابت‌ها، هم در این نشست خبری گفت: معمولا برای این مسابقات از کشورهای فعال آسیا دعوت می‌شود. سال ۲۰۱۹ به صورت غیر رسمی در این مسابقات حاضر شدیم و توانستیم به مقام چهارم برسیم. امیدوار به کسب مقام در دسته ۲۵۰ سی‌سی هستیم. نفرات اعزامی طبق آیین‌نامه بر اساس مسابقه انتخابی معرفی و اعزام می‌شوند. از فردا تمرینات فشرده‌ای را خواهیم داشت و برای اولین بار در سطح آسیا می‌درخشیم.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای این رشته گفت: لاستیک و بنزین مخصوص و ... هزینه زیادی دارد و واقعا ورزشکاران ما هزینه زیادی را متقبل می‌شوند. در همین کلاس ۲۵۰ سی‌سی آنقدر رقابت در انتخابی فشرده بود که شاهد کاهش یک‌ثانیه‌ای رکورد کشوری بودیم.

منبع: ایرنا

561335