همراهی برخی از خوانندگان لس آنجلسی با ساسی مانکن

مطالبه اصلی از دستگاه قضا، پیگیری حقوقی و قضایی برای محاکمه و صدور حکم درست برای وی است. همانطور که در نمونه‌های مشابه دیگر، احکامی از سوی قوه قضاییه جهت دستگیری افراد خاطی حتی به صورت غیابی صادر و به اینترپل داده شد.
تصویر همراهی برخی از خوانندگان لس آنجلسی با ساسی مانکن

به گزارش سایت خبری پرسون، تنها چند روز از انتشار ترانه جدید ساسی مانکن با عنوان «برادران لیلا» گذشته و قطعه ای از موزیک ویدئو آن نیز در فضای مجازی دست به دست می‌شود. جدیدترین کار این خواننده به قدری وقیح بوده که صدای اعتراض بسیاری از شنوندگان آن را هم درآورده است. استفاده صریح و بی پرده از عبارت‌هایی که مصداق عینی «لغات اروتیک» شناخته می‌شوند در کنار نمایش تصاویر مثبت ۱۸، باعث شده تا جامعه ایرانی نسبت به آن واکنش منفی بدهد.

صحبت درباره موزیک ویدئوهای سخیف این خواننده که در سال‌های اخیر منتشر شده بسیار زیاد است، اما در این نوشتار قصد داریم از منظر دیگری به این موضوع نگاه کرده و ابعاد حقوقی، قضایی و اجتماعی این ترانه را مورد بررسی قرار بدهیم.

با بررسی دقیق‌تر بر قطعه موسیقایی «برادران لیلا» می‌توان نکات قابل توجهی را بررسی کرد:

۱- استفاده از عبارت‌های خارج از عرف جامعه ایرانی و عبارت‌های اروتیک می‌تواند به عنوان نوعی مصداق اصلی فساد شناخته شده و مورد پیگیری قضایی قرار گیرد. اقرار خود ساسی مانکن به مثبت ۱۸ بودن این کلیپ (از روی شوخی یا جدی) طی یک پست اینستاگرامی که روی صفحه او منتشر شده به وضوح نشان می‌دهد که این کار عامدانه بوده است.

از سویی دیگر، این حقیقت را هم باید اضافه کرد که با توجه به تجربیات گذشته درباره موزیک ویدئوهای پیشین ساسان حیدری یافته به ویژه استفاده از بازیگران (فیلم‌های جنسی) و مدل‌ها که به نظر می‌رسد در موزیک ویدئو جدید او نیز تکرار شده، مصداق اشاعه فساد و فحشاء و حتی افساد فی‌الارض برای او قابل طرح است، فسادی که لایه بیرونی و پوششی برای بی‌کیفیتی موسیقی و صدای این خواننده نمای آنطرف آبی است.

از این رو مطالبه اصلی از دستگاه قضا، پیگیری حقوقی و قضایی برای محاکمه و صدور حکم درست برای وی است. همانطور که در نمونه‌های مشابه دیگر، احکامی از سوی قوه قضاییه جهت دستگیری افراد خاطی حتی به صورت غیابی صادر و به اینترپل داده شد. شاید دستگیری ساسی مانکن و استرداد او به ایران کمی دور از ذهن به نظر برسد، اما صدور چنین حکمی می‌تواند از تکرار اتفاقات مشابه در آینده از سوی او یا دیگر خواننده‌های لس آنجلسی جلوگیری کند. نباید فراموش کنیم که دعوت این خواننده از ایرانیان برای ضبط و ارسال دابمسش‌هایی با محوریت این موسیقی و انتشار آن در صفحه اجتماعی‌اش سبب نشر بسیار بیشتر موسیقی خارج از عرف ساخته شده توسط وی است.

۲- مروری بر موزیک ویدئوهای اخیر ساسی مانکن در سالیان اخیر، به ویژه از سال ۱۳۹۷ به بعد به صورت کاملاً واضح نشان می‌دهد که هدف این خواننده دقیقاً کدام گروه سنی در ایران است. او در موزیک ویدئوهای قبلی خود و ترانه «برادران لیلا» که اخیراً منتشر کرده، نسل کودک و نوجوان را هدف قرار داده و هر بار با استفاده از المانی مرتبط با کودکان، نوجوانان و دانش آموزان هدف اصلی خود را فاش کرده است. با توجه به این موضوع توجه به حقوق کودکان بیش از هر موضوع دیگری قابل بررسی و پیگیری است.

البته خود ساسان حیدری یافته ادعا می‌کند که با این گروه سنی کاری ندارد اما استفاده از دانش آموزان دختر در موزیک ویدئوهای قبلی و بهره‌گیری از برنامه‌های کودک که نمونه‌اش را در همین موزیک ویدئو اخیر می‌بینیم، ناقض تمام ادعاهای اوست. انتخاب ساسی دقیقا گروه سنی است که نه تنها بیش از بقیه آسیب پذیر بوده بلکه زمانی که تحت تاثیر تولیدات موسیقایی او قرار می‌گیرند، مسیری کاملاً مخالف با آموزه‌های تعلیمی ما را در پیش می‌گیرند.

بنابراین به نظر می‌رسد که انجام اقدامات حقوقی و قضایی برای احقاق حق کودکان و نوجوانان قابل طرح و بررسی است و لازم است نهادها و سازمان‌هایی که حقوق کودکان و نوجوانان را دنبال می‌کنند نسبت به این موضوع واکنش جدّی نشان بدهد، درست همانند زمانی که در بسیاری از موارد وارد میدان می‌شوند و داعیه دفاع از حقوق کودکان را دارند.

۳- سوال اصلی اینجاست که چرا ساسان حیدری یافته چنین روندی را در سال‌های اخیر در پیش گرفته است؟ به جز مواردی که در بالا اشاره شد، یعنی منحرف کردن نسل جوان ایرانی، اهداف مالی گسترده‌ای در پشت پرده این موضوع وجود دارد. در گزارش قبلی تسنیم و به نقل از یکی از دوستان نزدیک ساسی اشاره شده بود که ساسان حیدری در شرایطی دست به این کار زده که فروش کنسرت‌هایش افت بسیار زیادی داشته است. از سویی دیگر، رشد عجیب و غریب تعداد فالوورهای او در سال‌های اخیر به واسطه همین موسیقی‌های وقیحانه مؤید این موضوع است که اهداف این خواننده چیزی فراتر از موسیقی و حتی سرگرمی است.

چون نوجوانان، طعمه کسب درآمد کسی قرار گرفته‌اند که تا پیش از آغاز این روند، یک شکست خورده به شمار می‌رفت. کودکان ایرانی‌که با این موسیقی‌ها آرامش روانی‌شان در خطر جدی قرار گرفته، هزینه کسی می‌شوند که برایش اهمیتی ندارد چه چیزی تحویل جامعه مخاطبش می‌دهد؛ و البته مهم‌تر از همه در خطر قرار گرفتن خانواده ایرانی است.

۴- همراهی برخی دیگر از خوانندگان لس آنجلسی با وی در شرایطی که تا پیش از این هیچ قرابتی با هم نداشتند، یک پیام مهم‌ دارد که ساسی و موسیقی‌هایش نه قرار است سرگرمی باشند، نه تفریح برای خانواده‌ها و نوجوانان. هدف جای دیگری نشسته و چیز دیگری است. شاید نابودی یک نسل و کسب درآمدهای چند میلیون دلاری از صفحات مجازی مرتبط با فالوورهایی که نه می‌دانند در چه معرکه‌ای افتاده‌اند و نه قدرت تجزیه و تحلیل محتوای زیرمتن آثار ساسان حیدری یافته دارند و تنها با لایک کردن یا ارسال پست‌های مختلف به صفحه او، به نوعی کسب و کار شیطانی رونق می‌دهند.

منبع: همشهری آنلاین

561303