چه کسانی بیشتر مستعد سکته مغزی هستند؟

دبیر علمی پانزدهمین کنگره سکته مغزی گفت مواجه شدن با یک ضعف به طور همزمان در ناحیه دست و پا (یا فقط در یک دست و یا در یک پا) ، همراه با اختلال تکلم و کجی صورت و گاهی مواقع دوبینی و عدم تعادل، از علائم اولیه و مهم سکته‌های مغزی محسوب می‌شوند.
تصویر چه کسانی بیشتر مستعد سکته مغزی هستند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، لیلا افشار هزارخانی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی که در روزهای ۲۲ لغایت ۲۴ آذرماه در مرکز همایش‌های هتل قلب تهران برگزار می‌شود، با اشاره به پیشرفت‌های سالیان اخیر در درمان‌های سکته مغزی، اظهارداشت: هدف اصلی این کنگره ارائه آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های درمان سکته مغزی و پژوهش‌های صورت پذیرفته به متخصصین و پزشکان مرتبط با سکته مغزی و همچنین آگاهی بخشیدن به جامعه است.

وی با این بیان که امروزه آشنایی جامعه بیشتر با علائم سکته‌های قلبی است و در مورد علائم و فاکتورهای خطر سکته‌های مغزی آگاهی لازم وجود ندارد، اعلام کرد: شناسایی علائم سکته مغزی کمی پیچیده است و بستگی به ناحیه درگیر مغز ممکن است تنوع علائم بسیار داشته باشد.

این فلوشیپ سکته‌های مغزی گفت: مواجه شدن با یک ضعف به طور همزمان در ناحیه دست و پا (یا فقط در یک دست و یا در یک پا) ، همراه با اختلال تکلم و کجی صورت و گاهی مواقع دوبینی و عدم تعادل، از علائم اولیه و مهم سکته‌های مغزی محسوب می‌شوند که می‌بایست با بروز علائم فوق سریعا به اورژانس مراجعه شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تاکید کرد: گاهی این علائم به سرعت برطرف شده و شخص نیازی به مراجعه به پزشک نمی‌بیند که این تصمیمی خطرناک و اشتباه بوده و این در حالیست که ریسک تکرار علائم در ساعات دیگر بالا است و می‌بایست برای بررسی علل و جلوگیری از حمله بعدی شخص سریعا به اولین مرکز تخصصی سکته‌های مغزی مراجعه کند.

این متخصص مغز و اعصاب به علل و فاکتورهای خطرناک که فرد را مستعد سکته مغزی می‌کند اشاره کرد و افزود: بروز سکته‌های مغزی به دو فاکتور اصلاح‌پذیر و غیر قابل اصلاح مرتبط است، سن بالا و عوامل ژنتیکی جزء فاکتور غیر اصلاح هستند که فرد را مستعد به سکته مغزی می‌کنند.

هزارخانی ادامه داد: ابتلا به فشارخون، دیابت، چاقی، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، استعمال دخانیات و بخصوص آلودگی هوا که ثابت شده به تنهایی در بروز سکته مغزی نقش دارد از عوامل اصلاح‌پذیری هستند که باعث بروز سکته مغزی می‌شوند.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره سکته مغزی گفت: سن بروز سکته مغزی در ایران یک دهه پایین‌‌تر از کشورهای دیگر است که می‌بایست این مهم بررسی شود.

وی، زمان طلایی در درمان سکته مغزی را بسیار مهم دانست و افزود: در صورت بروز هرگونه از علائم سکته مغزی در همان ساعت های اولیه به خصوص ۴/۵ ساعت اول که زمان طلایی نام دارد، جهت درمان می‌بایست به نزدیکترین بیمارستان مربوطه مراجعه شود.

منبع: پانا

561195