شورای امنیت سازمان ملل در گروگان آمریکاست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با کذب خواندن ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه واشنگتن به دنبال توسعه دامنه جنگ در غزه نیست، گفت: متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل، در گروگان آمریکاست.
تصویر شورای امنیت سازمان ملل در گروگان آمریکاست

به گزارش سایت خبری پرسون، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در یک نشست خبری ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: متأسفانه این جنایات با شدت ادامه دارد و امروز صبح خبرهایی منتشر شد که رژیم صهیونیسیتی یکی دیگر از بیمارستان‌های فعال در غزه را مورد هدف قرار داده است. این اقدامات به شدت محکوم است. وی افزود: مجامع بین‌المللی نسبت به این جنایات ددمنشانه، مسؤولیت جدی دارند.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدامات دیپلماتیک برای بازداشتن کاخ سفید در مدیریت جنگ غزه قابل پیگیری است گفت: نقش مستقیم و غیر قابل انکار آمریکا در جنایات جنگی بسیار روشن است؛ عملیات طوفان‌الاقصی به عنوان یک اقدام مشروع علیه رژیم اسرائیل نشان داد که هیمنه این رژیم، پوشالی است.

وی تصریح کرد: متأسفانه رژیم صهیونیستی در پی تلاش برای جبران بخشی از شکست خود در عملیات طوفان‌الاقصی است؛ کشتار بیش از ۱۶ هزار شهروند فلسطینی که مطابق آمار بیش از ۷۰ درصد آن، زنان و کودکان هستند، نشان‌دهنده این شکست است.

کنعانی تاکید کرد: آمریکا در مقابل این همه کشتار و فجایع، عملاً در کنار رژیم اسرائیل قرار گرفته است. گزارشات متعددی از سوی منابع آمریکایی منتشر شده که آمریکا تجهیزات جدیدی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است که جای تأسف دارد.

وی افزود: وزیر دفاع آمریکا اشاره می‌کند به اینکه حمایت آمریکا از امنیت رژیم اسرائیل، هیچ‌گاه قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود؛ لذا ما (آمریکا) کمک‌هایی را به اسرائیل کردیم تا حماس، کاری را که در ۷ اکتبر انجام داده را دیگر تکرار نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا رسماً اعلام می‌کند که اصل جنگ، علیه ملت فلسطین است؛ آمریکایی‌ها هم که بارها پیغام دادند ما به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم، کذب محض است چرا که نمی‌توان هم تسلیحات در اختیار رژیم قرار دهند اما ادعای دیگری را داشته باشند.

کنعانی گفت: ایران، حمایت از مظلوم و ملت تحت اشغال فلسطین را یک اصل اساسی و انسانی و مهم تلقی می‌کند که این مسئله باید مورد توجه همه سازمان‌های بین‌المللی باشد. وی افزود: متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل در گروگان آمریکاست و دولت آمریکا از قدرت و میزبانی خودش در مقر سازمان ملل در ایجاد اقدامات نامطلوب سوءاستفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه سازمان‌های بین‌المللی که می‌توانند ایفای نقش کنند، تعامل کرده است.

کنعانی درباره طرح کنگره آمریکا مبنی بر مسدودسازی اموال ایران گفت: متأسفانه برخی نمایندگان کنگره آمریکا نشان داده‌اند بیش از آنکه نماینده مردم آمریکا باشند، نماینده لابی رژیم صهیونیستی در کنگره هستند؛ اینکه کنگره آمریکا همانند دولت آمریکا چشم بر جنایت علیه ملت فلسطسن ببندد و بخواهد تعهدات قانونی دولت آمریکا نسبت به دولت و ملت ایران را نقض کند، صحیح نیست.

وی اضافه کرد: دولت آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی خودش و توافق انجام‌شده با ایران در ارتباط با منابع ارزی آزادشده با مشارکت کشورهای ثالث موظف و متعهد به تعهدات خودش است و ما نیز در این مورد، تضمین‌های لازم را اخذ کرده‌ایم چراکه در طول سالیان متمادی، آمریکا ثابت کرده که قابل اعتماد نیست؛ این منابع در دسترس ایران بوده و هست.

کنعانی در مورد سفر وزیر خارجه عمان به ایران افزود: روابط ما با عمان، بسیار مستحکم و دیرینه و توسعه‌یافته در زمینه‌های مختلف است و این روابط دوجانبه مبتنی بر منافع مشترک دو کشور است. در گفتگوهای دیشب، موضوعات دوجانبه اعم از اقتصادی و سیاسی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در آستانه بیستمین کمیسیون اقتصادی ایران و عمان هستیم گفت: ایران و عمان بر تلاش‌های حداکثری جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری و کوچاندن اجباری مردم غزه تاکید دارند؛ همچنین دو کشور متفق هستند آنچه در حال انجام توسط رژیم است، قابل تحمل نیست و لذا سازمان‌های بین‌المللی در این بارهمسؤولیت جدی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: موضوع اساسی مورد بحث در دیدار دیشب وزرای امور خارجه ایران و عمان، مسئله فلسطین بود اما دولت عمان نسبت به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران اهتمام زیادی دارد و ایران از این حسن نیت، قدردانی می‌کند.

منبع: تسنیم

560943