اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی بقعه پیراحمد زهرنوش ابهر

شهردار ابهر گفت: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جهت بهسازی، ایمن‌سازی، و بازپیرایی پیرامون بقعه و موزه پیراحمد زهرنوش ابهر اختصاص یافت.
تصویر اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی بقعه پیراحمد زهرنوش ابهر

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، علیرضا عباس‌نیا، با اشاره به دیدار وزیر میراث فرهنگی و گردشگری که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر ابهر و نماینده استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری انجام شد، عنوان کرد: یکی از مباحث محوری این دیدار درباره باز پیرایی و بهسازی پیرامون بقعه پیراحمد زهرنوش بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این دیدار نتایج ارزنده‌ای برای شهروندان ابهری در پی داشت، ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده در زمینه تخصیص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری ابهر جهت ایمن‌سازی، بهسازی و بازپیرایی پیرامون بقعه و موزه پیر احمد زهرنوش خوشبختانه با این درخواست موافقت شد.

این مسئول افزود: آثار فرهنگی‌ ـ تاریخی ما، هویت، تاریخ و فرهنگ ما را تشکیل داده است و همه باید کمک کنند تا این هویت‌های تاریخی حفظ شود و در این میان شهرداری‌ها نقش مهمی در حفظ این هویت‌های تاریخی دارند.

شهردار ابهر با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی آیینه زندگی گذشتگان است و سیر حرکت انسان در طول تاریخ بشریت را بازگو می‌کند، اضافه کرد: بدون شک شناخت و حفظ هویت و روح فرهنگی مردمان هیچ سرزمینی بدون صیانت از میراث فرهنگی و آثار باقی مانده از قرون گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود و با توجه به همین موضوع حفظ و حراست از این قبیل بناها یک وظیفه همگانی است‌.

به گزارش ایسنا، آرامگاه معروف به پیراحمد زهرنوش محل دفن سه تن از عرفا و بزرگان تاریخ ابهر است و امروزه به یکی از جاذبه‌های دیدنی ابهر در استان زنجان تبدیل شده است. بقعه پیراحمد زهرنوش مربوط به سده ۶ و ۷ ه.ق است که در مجاورت آن خانقاهی وجود داشته که امروزه به عنوان موزه‌ ابهر شناخته می‌شود.

این بنا که در حاشیه جنوبی شهر ابهر واقع شده است در تاریخ اول مهر ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۸۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

560939