راه اندازی مترو پرند چقدر خرج برداشت؟

شهردار تهران درباره هزینه احداث مترو پرند گفت: شهرداری تهران بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان تجهیزات و امکانات فراهم کرد. دولت هم بالای هزار میلیارد تومان برای تکمیل این خط هزینه کرده است.
تصویر راه اندازی مترو پرند چقدر خرج برداشت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، آئین افتتاح مترو پرند با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر و مسؤولان لشکری و کشوری امروز نهم آذرماه برگزار شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این مراسم گفت: با همه وجود از کسانی که برای تکمیل این کار بسیار بزرگ و ارزشمند تلاش کردند، تشکر می‌کنم. بویژه شخص آقای رئیس‌جمهور که با دستورات ویژه‌ای که صادر کردند موجبات تسریع این فرایند شد.

شهردار تهران با بیان اینکه اقدام مناسبی با تلاش وزارت راه‌وشهرسازی، قرارگاه خاتم و شهرداری تهران شکل گرفت و شرایط ویژه‌ای برای این شهر رقم زده شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما توسعه خطوط مترو است. سال ۱۴۰۰ ما ۲۵۷ کیلومتر با ۱۴۰ ایستگاه متروی تهران را تحویل گرفتیم.

وی با یادآوری تلاش‌های صورت‌گرفته برای تکمیل خطوط نیمه‌کاره مترو، اضافه کرد: امروز ۳۰۳ کیلومتر خط و ۱۵۵ ایستگاه مترو در شهر تهران وجود دارد. یک حرکت جدی در این راستا صورت گرفته است.

زاکانی ادامه داد: امسال در شورای شهر تأکید ویژه‌ای بر گسترش حمل‌ونقل تهران صورت گرفت. به طوری که حدود ۴۳ درصد منابع بودجه امسال برای این منظور متمرکز شد.

شهردار تهران به روند توسعه خطوط مترو پرداخت و گفت: هر ۷ خط تهران تقریباً تمام شده و تا ۲ سال آینده الحاقات آن نیز تا انتها تمام خواهد شد. عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو نیز با توافق با قرارگاه خاتم شروع شده است. امیدواریم عملیات عمرانی خط ۹ و ۱۱ نیز همین امسال شروع شود. عملیات عمرانی خط ۸ نیز ان شاء الله سال آتی آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسیر توسعه مترو امروز یک سرعت ویژه پیدا کرده است، افزود: با عنایت رئیس‌جمهور گام‌های اساسی برای توسعه مترو برداشته شده است.

زاکانی به تأمین واگن برای متروی پایتخت اشاره و بیان کرد: موضوع خرید ۶۳۰ دستگاه واگن نیز که از سال ۹۵ روی زمین مانده بود، با عنایت رئیس‌جمهور و همت دولت به نتیجه رسید. جا دارد از وزیر کشور، وزیر صمت، وزیر نفت و سازمان برنامه و بانک مرکزی بصورت خاص تشکر کنم. کاری که ۷ سال روی زمین مانده بود، شهریور امسال نهایی شد. واگن‌ها به ۷۹۱ دستگاه هم افزایش یافت. قرارداد حدود ۲۸۰ واگن دیگر نیز بسته شده و امیدواریم عملیاتی شود.

شهردار پایتخت تصریح کرد: به همان اندازه کاری که ظرف ۲۵ سال برای تأمین نیازهای شهر در حوزه واگن انجام شده بود، ظرف حدود ۴ سال صورت خواهد گرفت و واگن‌های متروی تهران تقریباً دو برابر خواهد شد. امیدواریم واگن‌های جدید مترو از سال آینده وارد شهر شوند. این حرکت جدید البته مبتنی بر نگاه جهادی و تلاش دولت مردمی شکل گرفته است.

وی در ادامه به تاریخچه تأسیس مترو پرند پرداخت و تاکید کرد: کار ساخت متروی پرند از سال ۸۴ شروع شد. سال ۹۱ به شهرداری کار واگذار شد، اما بعد از احداث خط تا مترو فرودگاه حضرت امام کار مسکوت ماند. یعنی مسیری حدود ۲۰ کیلومتر. سال گذشته با حضور شخص آقای رئیسی و تأکیدات ایشان حرکت جدیدی در این مسیر شکل گرفت. قرارگاه خاتم به عنوان مجری، شهرداری تهران به عنوان متولی و وزارت راه و شهرسازی به عنوان حامی کار راه اندازی مسیر تا پرند را استارت زدند.

زاکانی افزود: ارزش این پروژه به ارزش روز ۶ همت برآورد می‌شود. شهرداری تهران بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تجهیزات و امکانات فراهم کرد. دولت محترم نیز بالای ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این خط هزینه کرد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در نهایت شاهد گره‌گشایی از پروژه‌ای هستیم که لبخند را به لبان مردم نشانده و با ۸۱ کیلومتر خطوط تونلی، پرند را به تجریش متصل می‌کند! از همه کسانی که همت کردند جا دارد تشکر کنم. امیدوارم این تحفه ناقابل مقبول مردم باشد و شاهد جهش‌های بزرگ در آینده باشیم.

منبع: مهر

560516

سازمان آگهی های پرسون