مرادی:

در قانون جدید انتخابات، امکانات عمومی با رعایت عدالت در اختیار نامزدها قرار میگیرد

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور گفت: در قانون جدید انتخابات، امکانات عمومی با رعایت عدالت در اختیار همه نامزدها قرار می‌گیرد و مجموعه‌های دولتی و عمومی، بدون سوگیری موظف به همکاری هستند.
تصویر در قانون جدید انتخابات، امکانات عمومی با رعایت عدالت در اختیار نامزدها قرار میگیرد

به گزارش سایت خبری پرسون، «عبدالله مرادی» امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت فعالیت دبیرکل اتحاد ملت و رئیس جبهه اصلاحات، اظهار کرد: این موضوع در حال بررسی است؛ جلسه‌ای با حزب اتحاد ملت با حضور دبیرکل پیشین در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برگزار شد که نظر نهایی به زودی ابلاغ می‌شود. وی افزود: هر تصمیمی که برای خانم منصوری در حزب اتحاد ملت گرفته شود، همان تصمیم برای جبهه هم جاری خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور اضافه کرد: بر اساس این قانون، کمیسیون باید آخرین فهرست احزاب و گروه‌های سیاسی دارای پروانه فعالیت را اعلام کند تا هم به لحاظ سیاسی و هم فنی، بتوانند فهرست خود را در زمان مقرر اعلام کنند.

سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به سامانه شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی، گفت: احزاب از این شفافیت، مستثنی نیستند و در سامانه شفافیت انتخابات احزاب هم دیده شده تا حداکثر شفافیت وجود داشته باشد.

مرادی با اشاره به موضوعات مطروحه در جلسه هشتم کمیسیون ماده احزاب در سال جاری، گفت: جلسه امروز با حضور اعضای کمیسیون از قوای سه‌گانه برگزار شد که در طی آن، ماده ۸ قانون انتخابات مورد بررسی قرار گرفت؛ ماده ۸ قانون انتخابات این پیش‌بینی را دارد که احزاب چگونه می‌توانند در عرصه انتخابات به فعالیت بپردازند و نسبت به ارائه لیست اقدام کنند.

وی یادآور شد: در قانون جدید انتخابات، امکانات عمومی با رعایت عدالت در اختیار همه نامزدها قرار می‌گیرد و مجموعه‌های دولتی و عمومی، بدون سوگیری موظف به همکاری هستند. مرادی افزود: مجموعه ۱۴۰ حزب پروانه دارند؛ احزاب، طبق اساسنامه خود مکلف هستند در زمان مقرر، انتخابات مجمع عمومی خود را برگزار و هر سه سال، ارکان خود را مشخص و اعلام کنند؛ در غیر این صورت، پروانه فعالیت آن‌ها باطل خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه تا امروز ۹۱ حزب انتخابات مجمع عمومی خود را اعلام کردند ‌که ما این ۹۱ حزب را طبق ماده ۸ اعلام رسمی خواهیم کرد گفت: احزاب دیگری که مجمع عمومی برگزار نکردند، مادامی که مجمع عمومی خود را برگزار نکنند، نمی‌توانند از ظرفیت ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده کنند؛ البته این احزاب تا زمان آغاز تبلیغات فرصت دارند مجامع خود را برگزار کنند؛ ما نیز لیست را بروزرسانی خواهیم کرد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ادامه داد: در این جلسه، همچنین گزارشی از برگزاری یک مجمع عمومی بررسی شد که متعاقب آن، گزارش برگزاری مجمع عمومی «انجمن اسلامی معلمان ایران» مورد تایید قرار گرفت؛ البته شروطی وجود دارد که به اطلاع حزب خواهد رسید.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور از بررسی درخواست تاسیس حزب «منتظران صبح فردا»، در جلسه امروز خبر داد و گفت: با اصل تاسیس این حزب موافقت شد اما نیازمند اصلاحاتی در اساسنامه است؛ طبق قانون این تشکل ۶ ماه فرصت دارد تا هیأت موسس و دفاتر استانی خود را اعلام کند.

مرادی درباره ارائه لیست انتخاباتی از سوی احزابی که پروانه فعالیت ندارند، تصریح کرد: ماده ۱۸ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، تخلفات احزاب را برشمرده و ماده ۱۹، مجازات‌های آن را ارائه کرده است؛ این احزاب نمی‌توانند از مزایایی که ستاد انتخابات بر اساس ماده ۸ قانون انتخابات در نظر می‌گیرد، استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: لیست‌ها باید توسط وزارت کشور، کدگذاری شوند و مورد تایید قرار بگیرند که محل اعتبار خواهد بود؛ فهرست‌هایی که شرایط قانونی لازم را ندارند، مورد تایید نیست و رای زیادی هم نخواهد بود.

منبع: ایرنا

560289