تاثیر فضای مجازی بر بالارفتن سن ازدواج

فضای مجازی با توجه به استفاده فراگیری که دارد در زمینه‌های مختلف زندگی افراد اثر گذار است به همین علت نقش پررنگی در شکل‌گیری نگرش و فکر افراد دارد.
تصویر تاثیر فضای مجازی بر بالارفتن سن ازدواج

به گزارش سایت خبری پرسون، حدود ۳۶ درصد از دختران جوان در سنین ازدواج، مجرد هستند و رفته رفته از سنین باروری خارج می‌شوند و جز مجردان قطعی کشور خواهند شد. این پدیده در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و... مسائل زیادی را به وجود می‌آورد و نشان دهنده چالش‌های عمیقی در حوزه ازدواج و افزایش جمعیت است.

فضای مجازی باعث تغییر نگرش می‌شود

این روزها فضای مجازی جز جدایی ناپذیر زندگی همه ما شده است، طبق آمار ۶۰ درصد از زنان از فضای مجازی استفاده می‌کنند و طبیعتاً سبک زندگی و نگرش افراد تحت تاثیر مزایا و معایب این محیط قرار خواهد گرفت. فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی نکات مثبت زیادی از جمله افزایش آگاهی و سهولت در ارتباط گیری سریع دارد که نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت اما یکی از این چالش‌هایی که در این فضا وجود دارد و باعث می‌شود جوانان به خصوص دختران را تحت تاثیر قرار ‌دهد افرادی با تعداد دنبال‌کنندگان بالایی که استقلال برای دختران مجرد را تبلیغ و ترویج می‌کنند و خود را به عنوان یک الگوی موفق در این زمینه معرفی می‌کنند.

با یه گشت و گذار در فضای مجازی، توییت‌ها و پست‌های زیادی را می‌بینیم ‌که درباره دختران مستقل گفته و ویژگی‌های زنان مستقل و موفق را بیان می‌کند، ‌نقطه مشترک تمام این مطالب این است که «زن و دختر مجرد موفق، کسی است که تمام تلاش‌ها را خودش به تنهایی انجام می‌دهد و به اصطلاح آنها منتظر کسی نیست تا او را خوشبخت کند.»

در این مورد با محمد حیدرپور استاد دانشگاه و جامعه شناس فرهنگی درباره تاثیر وسایل ارتباط جمعی و میل به تجرد در دختران صحبت کردیم.

برای جوانان کسب موفقیت‌های فردی مهم شده است

این جامعه شناس فرهنگی درباره عوامل موثر بر ازدواج گفت: در جامعه مسائل رو ی هم اثر دارند، امروزه شرایط اجتماعی عوض شده است و نسل جدید که تحت تاثیر فضای مجازی می‌باشد بیشتر کسب موفقیت‌های تحصیلی، فردی و شغلی برایش اهمیت پیدا کرده و این به عنوان یک ارزش، مهم ترین علت زندگی مجردی محسوب می‌شود. دنیای مدرن به سمتی رفته که بیشتر بعد فردی اهمیت پیدا می‌کند، موبایل و فضای مجازی انقلابی است که باعث به وجود آمدن این جاذبه‌ها در این بستر برای جوانان شده است.

شکست‌های متعدد در فضای مجازی باعث بدبینی می‌شود

دکترمصطفی فروتن روان شناس و محقق علوم رفتاری پیش‌تر در این زمینه با بیان یک مثال ساده تاثیر حضور طولانی در این فضا را بیان کرد: حتماً برای شما پیش آمده وقتی تصمیم گرفته‌اید فقط مقداری تخمه بخورید و بعد از مدتی متوجه می‌شوید که ۱۰ برابر آنچه تصمیم گرفته بودید، پوست تخمه در مقابل خود دارید. همین اتفاق درباره حضور در شبکه‌های اجتماعی پیش می‌آید. دلیل این اتفاق هم تشویق شدن و پاداش گرفتن است، همان طور که با شکستن یک تخمه با مزه خوب و حس خوبی مواجه می‌شوید با هر دقیقه حضور در شبکه‌های اجتماعی و دریافت اطلاعات جدید نیز حال خوبی به شما دست می‌دهد و ناخود آگاه دوست دارید این احساس خوب را بیشتر کنید و ممکن است ناگهان متوجه شوید، ساعت‌ها در حال مرور سایت‌ها و پیج‌های مختلف مورد علاقه خود هستید.

وی افزود: روی دیگه ماجرا باز می‌گردد به کمبودهایی که افراد در زندگی در حوزه‌های مختلف دارند، کمبودهای عاطفی، امنیت و امثال آن، فرد را به سمت و سویی می‌برد که این کمبودها را در فضاهای غیرواقعی جبران کند و کم کم به این نتیجه برسد که نیازی به حضور شخص دیگر برای تشکیل یک زندگی مشترک ندارد و ترجیح دهد که خود به تنهایی به زندگی ادامه دهد و ممکن است به دنبال شکست‌های متعددی که تحت تأثیر هویت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد و منتج به تولید ارتباطات بی‌پایه و اساس می‌شود، فرد این وضعیت را به دنیای خارج هم تعمیم می‌دهد و در نهایت با مرور طعم تلخ شکست در ارتباطات مختلف در شبکه‌های اجتماعی کار به جایی می‌رسد که دخترها به سایر مردان و پسران به یک چشم، آن هم با دیدی کاملاً منفی نگاه کنند.

در کنار استفاده از این فضا باید مراقب معایب آن بود

حیدر پور به اهمیت مدیریت در فضای مجازی اشاره کرد: در کنار مزایای دنیای ارتباطات، این فضا معایبی نیز دارد، یکی از مهم‌ترین ایرادات، اعتیاد به اینترنت و گریز از جمع را در فرد ایجاد می‌کند، باید مدیریت این فضا را یاد بگیرند و این فضا را جایگزین تعاملات چهره به چهره نکند و انزوا و مسایل دیگر در بعدهای دیگر ایجاد نشود. فضای مجازی قابل حذف شدن نیست اما لازم است افراد نحوه استفاده و مدیریت این فضا را یاد بگیرند.

مهم‌ترین اهداف ازدواج داشتن همدم، دریافت عشق و محبتی که انسان از شخص دیگری به جز همسرش دریافت نمی‌کند، رشد، رسیدن به آرامش و... است نه صرفا یافتن شخصی که فقط از نظر مالی دختر را تامین کند. الگوهای بسیاری در زمینه‌های علمی، اجتماعی، ورزشی و... در کشور ما وجود دارد که علاوه بر تشکیل زندگی و داشتن فرزندان به موفقعیت‌های زیادی رسیده‌اند و ازدواج مانع پیشرفت و استقلال آن‌ها نبوده است.

اینستاگرام استانداردهای زندگی را تغییر می‌دهد

افرادی که استانداردهای غلط خود را در این فضا در معرض دید تعداد زیاد فالورهای خود قرار می‌دهند و زندگی‌های خود را تبلیغ می‌کنند نوع نگرش و استانداردهای افراد دنبال کننده خود را تغییر داده و دنبال‌کنندگان تحت تاثیر هجمه‌های عاطفی و روانی قرار می‌گیرند و نمی‌تواند بر مبنای مقیاس‌های درست تصمیم‌گیری کند و ناخودآگاه استانداردهای زندگی آن‌ها دچار تغییر می‌شود.

در مورد مسئله ازدواج و جمعیت همه‌ی تقصیرها گردن وسایل ارتباطی نیست، عوامل متعدد دیگری در این امر دخیل است ولی این تبلیغات و این هجمه‌ها در تصمیم‌گیری افرادی که بسیار تحت تاثیر این فضا هستند موثر خواهد بود.

منبع: فارس

559865