به گزارش سایت خبری پرسون، این پروژه پس از طی کردن فاز آزمایشی در شعبه ۱۳ تهران در آبان ماه، در شعب تأمیناجتماعی استانهای سمنان، البرز، مرکزی، قزوین و همچنین هشت شعبه دیگر استان تهران اجرا شد و به تدریج به کلیه شعب تأمیناجتماعی سراسر کشور توسعه خواهد یافت تا با اجرای آن گام بزرگی در مسیر تحقق تأمیناجتماعی هوشمند برداشته شود.
دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی در مورد فرایند طراحی و تولید سامانه لیست هوشمند حقبیمه گفت: طراحی و ساخت پروژه هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان از ابتدای سال 1401 آغاز و با توجه به گستردگی و اهمیت پروژه، پس از طی کردن فاز آزمایشی در شعبه ۱۳ تهران، با مشارکت و همکاری حوزه بیمهای سازمان تأمیناجتماعی در شعب استانهای سمنان، البرز، مرکزی، قزوین و ۸ شعبه استان تهران بهصورت کامل عملیاتی و مطابق برنامهریزی انجام شده بهتدریج در کلیه شعب تأمیناجتماعی سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
وی افزود: با توجه به رویکرد نوین سازمان تأمیناجتماعی مبنی بر یکپارچهسازی، هوشمندسازی و شفافسازی و بهرهگیری از توان شرکتهای دانشبنیان در مسیر دستیابی به تأمیناجتماعی هوشمند، برنامه عملیاتی هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان در دستور کار مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی قرار گرفت.
خدابنده در مورد مزایای اجرای این پروژه گفت: در این پروژه تلاش شده است تا بخش عمده کنترلهایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حقبیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیستهای دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان میشد، بهصورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.
وی افزود: در واقع با اجرای پروژه لیست هوشمند و تعمیم آن بهصورت کشوری، تمامی پردازشهای لیست حق بیمه کارفرمایان بهصورت متمرکز و هوشمند و همزمان با تکمیل لیست انجام میشود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی، مهمترین مزایا و دستاوردهای لیست هوشمند را شامل پرداخت برخط و آسان حقبیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمهشدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازشهای لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازشها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاریهای کاذب، جلوگیری از انباشت بدهیها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریز دستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان دانست.
گفتنی است براساس اطلاعات آماری موجود؛ در آبان ماه سال جاری بالغ بر 80 هزار لیست حق بیمه ارسالی به شعب تأمیناجتماعی، در قالب لیستهای هوشمند تکمیل و ارسال شده است.
منبع: سازمان تامین اجتماعی