راهنمای ثبت شرکت گردشگری/ مدارک و شرایط تاسیس!!

گردشگری یا توریسم امروزه صنعتی بسیار مهم و سودآور در سراسر دنیا محسوب می‌شود. به طور کلی، هر نوع سفری که برای لذت بردن و سیاحت انجام می‌گیرد گردشگری نامیده می‌شود. ثبت شرکت گردشگری نیز یکی از اقداماتی است که در این راستا صورت می‌گیرد.
تصویر راهنمای ثبت شرکت گردشگری/  مدارک و شرایط تاسیس!!

به گزارش سایت خبری پرسون، گردشگری یا توریسم امروزه صنعتی بسیار مهم و سودآور در سراسر دنیا محسوب می‌شود. به طور کلی، هر نوع سفری که برای لذت بردن و سیاحت انجام می‌گیرد گردشگری نامیده می‌شود. ثبت شرکت گردشگری نیز یکی از اقداماتی است که در این راستا صورت می‌گیرد. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که یکی از زیرشاخه‌های سازمان ملل متحد است به تازگی تعریف تازه‌ای از این صنعت ارائه داده که بسیار مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است:

مجموعه فعالیت‌های فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت می‌کنند و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است.

البته این تعریف، اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد را شامل نمی‌شود. بر این اساس، افرادی که دست به چنین اقدامی می‌زنند گردشگر نامیده می‌شوند که می‌توانند به داخل یا خارج از کشور خود سفر کنند. از آنجایی که ارائه خدمات توریسم در سال‌های اخیر رشد بسیار چشمگیری داشته، در این مقاله به فرایند قانونی تاسیس شرکت گردشگری می‌پردازیم.

شرایط تاسیس شرکت‌های گردشگری

گردشگری در سراسر دنیا بسیار پر رونق است و رواج خدمات آنلاین برای کارآفرینان این حوزه امکانات بسیار متنوعی را فراهم آورده است. افزایش آمار شرکت‌های گردشگری در ایران گویای همین موقعیت است. گفتنی است که تمامی فعالیت‌های این حوزه در کشور طبق آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی و جهانگردی انجام می‌گیرد. در راهنمای ثبت شرکت گردشگری، مهم‌ترین شرایطی که برای ثبت شرکت در این آیین‌نامه در نظر گرفته شده عبارت است از:

ارائه محل مناسب برای دفتر کار، معرفی مدیر فنی، ارائه نام و نشان دفتر، سپردن تضمین، تابعیت ایران، متدین بودن به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی، عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تایید مراجع ذی‌صلاح، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت برای متقاضیان مرد، داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت مورد نظر باشد، داشتن حداقل ۲۵ سال سن، داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار مفید مرتبط و صلاحیت شغلی برای اشخاص حقیقی؛

و ارائه محل مناسب برای دفتر کار، معرفی مدیر فنی، ارائه نام و نشان دفتر، سپردن تضمین، تابعیت ایران و ارتباط موضوع فعالیت شرکت با حوزه گردشگری برای اشخاص حقوقی. گفتنی است که مجموعه‌های بدون مجوز خیلی سریع جریمه و در صورت اقدام نکردن برای ثبت شرکت، برای همیشه تعطیل می‌شوند.

انواع شرکت‌های گردشگری

بهترین راه برای تاسیس شرکت گردشگری، ثبت شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود است. مناسب‌ترین گزینه برای شما متناسب با نوع فعالیت و اهداف شما تعیین می‌شود. بنابراین پیش از انتخاب نوع شرکت، توصیه می‌شود شرایط و ضوابط هر یک از این قالب‌ها را بررسی کنید. گفتنی است که تمامی متقاضیان برای دریافت مجوز باید به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراجعه فرمایید. همچنین نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی و جهانگردی از جهت کیفیت، سطح کارایی و رعایت مقررات بر عهده همین وزارتخانه است.

مزایای ثبت شرکت گردشگری

در بین کشورهای جهان، کشور ایران به دلیل داشتن مناطق گردشگری زیاد هر ساله میزبان زیادی از بازدید کنندگان خارجی و ایرانی می‌باشد. تاسیس و راه اندازی شرکت گردشگری در ایران دارای مزایایی زیادی می‌باشد به این دلیل که افرادی که در شرکت گردشگری فعالیت می‌کنند امکانات رفاهی زیادی را جهت حال بازدید کنندگان فراهم می‌کنند.

هر کدام از شرکت‌های گردشگری فعالیت‌های مختلفی مانند تورهای مسافرتی، حمل و نقل و دیگر فعالیت‌ها را با قیمت‌های مختلف برای مسافران ارائه می‌دهند مسلم است که شرکت گردشگری که امکانات رفاهی بیشتری با قیمت ارزان تری را فراهم کند بازدید کنندگان بیشتری را جذب کرده و درآمد خوبی را کسب خواهد کرد. بنابراین ثبت شرکت گردشگری در ایران با توجه مناطق گردشگری زیاد موجب بهبود وضعیت اقتصادی در کشور می‌شود و می‌توان با کمک شرکت گردشگری به اوضاع و شرایط مطلوبی دست یافت.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت گردشگری:

1-کپی کارت ملی و شناسنامه (به همراه اصل آن)
2-کپی آخرین مدرک تحصیلی
3-کپی کارت پایان خدمت یا معافیت از آن ویژه آقایان
4- تعداد ۶ قطعه عکس جدید -سه در چهار-
5-در مورد اشخاص حقوقی اظهارنامه ی رسمی ثبت شرکت‌ها
6-مدارک مربوط به سابقه کار و پرداخت بیمه
شخص حقوقی دارنده مجوز مکلف است هر گونه تغییر در امور مربوط به مدیریت، شرکا، سهامداران، نام، نشان، و اقامتگاه شرکت را به اطلاع مرجع صدور مجوز برساند. در غیر این صورت مجوز فعالیت او به تشخیص مرجع صادر کننده از یک ماه تا سه ماه معلق می‌شود.

تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی

علاوه بر موارد گفته شده در بالاتر ضوابط و شرایط جدیدی برای متقاضیان تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در نه بند از طرف مدیریت نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و تورها اعلام شد.

از دیگر موارد قابل توجه برای متقاضیان این است که راهنمایان گردشگری دارای مجوز فعالیت از سازمان ایرانگردی و جهانگردی مجوز صادر نخواهد شد مگر با تحویل کارت و اعلام انصراف کتبی از راهنمایی تور.

برای شرکت‌های چند منظوره نیز مجوز فعالیت بند «ب» صادر نخواهد شد. شرکتهایی می‌توانند تقاضای‌ مجوز کنند که اختصاصا فعالیت آنان در اساسنامه شرکت، فعالیت گردشگری درج شده باشد. این شرکت‌ها قبل از ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها باید جهت تعیین «نام» به مدیریت نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و تورها در تهران مراجعه کنند. مدیر عامل شرکت به عنوان متقاضی بند «ب» باید کلیه شرایط فوق الذکر را داشته و در زمان مقرر جهت تکمیل پرونده، مدارک لازم را ارائه کند.

شرایط صدور مجوز برای کلیه شهروندان یکسان است و ایثارگران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، داوطلبان بومی، فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با جهانگردی در سطح کارشناسی از دانشگاههای کشور، با دارا بودن کلیه شرایط مذکور از نظر اعطای مجوز دفتر در اولویت هستند. همچنین از ابتدای تشکیل پرونده تا صدور مجوز فعالیت حدود ۳ ماه وقت لازم است.

مشخصات مورد نیاز برای مکان فعالیت:

  • در صورت مالکیت، ارائه اصل سند همراه تصویر آن
  • در صورت استیجاری، ارائه اصل اجاره‌نامه محضری همراه تصویر آن
  • محل فعالیت در طبقه همکف یا طبقه اول واقع بوده و قابل دسترسی و دید عموم باشد.
  • محل فعالیت با دیگر صنوف مجاور سنخیت داشته باشد.
  • محل فعالیت دارای تجهیزات و امکانات مناسب با نوع فعالیت باشد.
  • حداقل مساحت مفید برای فعالیت با توجه به آیین نامه.
  • محل فعالیت باید دارای سند اداری یا تجاری باشد.

برای ثبت شرکت گردشگری نیاز به راهنمایی دارید؟

امروزه شرکت‌های گردشگری نقش بسزایی در جذب سرمایه‌های بی‌هدف و افزایش درآمدهای توریستی ایفا می‌کنند. لازم است افراد پیش از ثبت شرکت گردشگری‌ با این قوانین آشنایی داشته باشند. ما پیشنهاد می‌کنیم برای ثبت شرکت خود با مشاوران مجرب آسان ثبت در ارتباط باشید. ارتباط و دریافت راهنمایی از مشاوران مجربی که بتوانند در تمام مراحل ثبت شرکت شما همراه باشند.

منبع: آسان ثبت

559591