آسترازنکا، تحت پیگرد قانونی قرار گرفت/مرگبار یا زندگی بخش!

شرکت واکسن‌سازی آسترازنکا مستقر در سوئد، در مورد واکسن کووید خود توسط مردی که پس از تزریق این واکسن در آوریل ۲۰۲۱ دچار آسیب مغزی شدید شده بود، تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.
تصویر آسترازنکا، تحت پیگرد قانونی قرار گرفت/مرگبار یا زندگی بخش!

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از بی بی سی، جیمی اسکات، در دوران بحران کرونا و پس از تزریق این واکسن به دلیل لخته خون، باعث آسیب مغزی شد و به شکلی که دیگر توانایی انجام کار در او گرفته شده بود. اقدامی که بر اساس قانون حمایت از مصرف کننده انجام شده است، ادعا می‌کند که واکسن معیوب بوده است، چرا که کمتر از حد انتظار افراد، بی‌خطر بوده است. رسیدگی حقوقی به این شکایت حداقل یک سال تا جلسه کامل دادگاه زمان می‌برد.

اما مطالعات نشان می‌دهد که واکسن کووید آسترازنکا، جان میلیون‌ها نفر را نجات داده است. در ژوئن ۲۰۲۲، سازمان بهداشت جهانی گفت این واکسن را برای افراد بالای ۱۸ سال ایمن و موثر دانست. اما به غیر از مردی که از آسترازنکا شکایت کرده است، ادعای دیگری از حدود ۸۰ نفر که می‌گویند توسط این واکسن دچار مشکلات سلامتی شده اند نیز قرار است اواخر امسال ارائه شود، اما انتظار می‌رود که پرونده اسکات در الویت رسیدگی باشد.

شرکت آسترازنکا نیز گفت: ایمنی بیماران بالاترین اولویت ما است و مقامات نظارتی استانداردهای واضح و سختگیرانه ای برای اطمینان از استفاده ایمن از همه داروها از جمله واکسن‌ها دارند. با این حال ما با هر کسی که عزیزان خود را از دست داده یا مشکلات سلامتی داشته است، ابراز همدردی می‌کنیم.

از مجموع شواهد در آزمایش‌های بالینی و داده‌های دنیای واقعی، به طور مداوم نشان داده است که مشخصات ایمنی قابل قبولی دارد و تنظیم‌کننده‌ها در سراسر جهان به طور مداوم اعلام می‌کنند که مزایای واکسیناسیون بر خطرات بسیار نادر بیشتر از عوارض جانبی بالقوه است.

در ۴ ژانویه ۲۰۲۱، برایان پینکر، ۸۲ ساله، اولین فردی بود که واکسن کووید آسترازنکا را خارج از یک آزمایش بالینی دریافت کرد. دولت آن را لحظه‌ای مهم در مبارزه با ویروس خواند. آسترازنکا واکسن آکسفورد را به صورت غیرانتفاعی تولید کرد. طبق یک مطالعه مستقل توسط شرکت پیش‌بینی بیماری Airfinity که سال گذشته منتشر شد، واکسن در اولین سال استفاده خود بیش از شش میلیون جان را نجات داده بود، بیش از هر تزریق کووید دیگری.

منبع: همشهری آنلاین

548055