افزایش نقش معدل در کنکور سراسری، عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه بیشترین آمار قبولی در کنکور سراسری متعلق به مدارس خاص و دهک‌های بالای درآمدی است و سهم مدارس دولتی در این آمار نشان‌دهنده یک شکاف عمیق آموزشی است تاکید کرد: مصوبه افزایش نقش معدل در کنکور سراسری عدالت آموزشی را زیر سؤال برده است.
تصویر افزایش نقش معدل در کنکور سراسری، عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد

به گزارش سایت خبری پرسون، علی رضائیان در نطق پیش از دستور خود در بیست و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گفت: در رأس تمام مسائل زیرساختی و تأثیرگذار بایستی به مسئله آموزش و پرورش پرداخت. موضوعی که دوام جوامع و حیات و ممات آن‌ها به آن وابسته است. اگر خواهان آینده‌ای روشن و پرورش نسل‌های پرثمر هستیم، باید آموزش و پرورش را به اولویت تمام قوا تبدیل کنیم.

وی افزود: مسئله عدالت آموزشی در کشور با طرح و لوایح خلق‌الساعه در معرض تهدید جدی قرار دارد. بنا بر آمار رسمی و منتشرشده، بیشترین آمار قبولی در کنکور سراسری متعلق به مدارس خاص و دهک‌های بالای درآمدی است و سهم مدارس دولتی در این آمار، نشان‌دهنده یک شکاف عمیق آموزشی است.

رضائیان تاکید کرد: همه باید به موضوع مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کنیم. مصوبه‌ای که با افزایش نقش معدل در کنکور سراسری، عدالت آموزشی را زیر سؤال می‌برد. در حقیقت این مصوبه منجر به افزایش شکاف آموزشی میان مناطق برخوردار و کمتر برخوردار خواهد شد. مناطق روستایی و مناطقی که ضعف زیرساخت‌های آموزشی دارند، دسترسی کمتری به منابع علمی و آموزشی دارند و منجر به عقب‌ماندگی بیشتر آن‌ها خواهد شد. پیشنهاد می‌کنم، برای جبران این مصوبه سهم مناطق محروم در پذیرش دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند.

رضائیان در بخش دیگری از نطق خود، گفت: لرستان در زمینه ورزش، قهرمانان بسیاری دارد که نمونه آن خانم غزل فتحی و آقای میلاد صحرایی، قهرمانان کشور در بازی‌های آسیایی در رشته‌های کاراته و ووشو هستند. از وزیر محترم ورزش توقع داریم موضوع کمبودهای ورزشی در استان لرستان و کمبود سرانه ورزشی و سالن‌های ورزشی در استان را پیگیری کنند.

منبع: مهر

547743