جذب سرمایه در مناطق آزاد از طریق بورس

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به تعریف ۸۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت: تعداد این بسته‌ها تا پایان سال به ۱۰۰۰ بسته خواهد رسید و در صددیم تا بورس بین‌الملل را نیز به زودی راه‌اندازی کنیم.
تصویر جذب سرمایه در مناطق آزاد از طریق بورس

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الله عبدالملکی در نشست تخصصی نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور به عنوان تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه اعلام کرد: تاسیس بورس بین‌الملل یکی از برنامه‌های مهم مناطق آزاد و سازمان بورس و اوراق بهادار است که با ساز و کارهای شورای عالی بورس و سازمان بورس اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. به گونه‌ای که در حال حاضر مجوز اصولی آن صادر و هم اکنون ترکیب سهام داری آن مشخص شده است.

وی افزود: بازار سرمایه ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب سرمایه دارد و با وجود اینکه ابزارهای مالی در بازار سرمایه توسعه یافته، مناطق آزاد در زمینه جذب سرمایه از بورس ضعیف عمل کردند و به کمک بازار سرمایه نیاز دارند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مشترک مناطق آزاد و سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده از ابزارهای متنوع بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های مناطق آزاد است که ساز و کارهای مربوط به آن در دبیرخانه شورا در دست پیگیری است. البته به زودی میز تامین مالی در مناطق آزاد و دبیرخانه شورا به صورت متمرکز راه اندازی خواهد شد.

عبدالملکی با بیان اینکه هر یک از مناطق تامین مالی پروژه‌های خود را از طریق بازار سرمایه پیگیری خواهند کرد، گفت: از این به بعد این ماموریت جدی را برای هر یک از مناطق آزاد تعریف می‌کنیم تا در وهله نخست و برای باز کردن مسیر تامین مالی پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه، یک پروژه شاخص را به صورت خاص پیگیری کنند تا تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه انجام شود و دیگر پروژه‌ها نیز بتوانند از این مسیر استفاده کنند. اما نیاز داریم که سازمان بورس کمک فنی و مشاوره‌ای بیشتری به مناطق آزاد در این زمینه بدهد.

عبدالملکی با بیان اینکه مناطق آزاد یکی از بسترهای مهم برای جذب سرمایه به شمار می‌روند، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که مناطق آزاد بهشت سرمایه‌گذاری در کشور محسوب شده و برای اینکه این مسئله ملموس‌تر شود بسته‌های سرمایه‌گذاری را در این مناطق تعریف کرده‌ایم که در حال حاضر ۸۵۰ بسته در مناطق آزاد تعریف شده و تا پایان امسال به ۱۰۰۰ بسته خواهد رسید.

منبع: ایسنا

547443