برگزاری نکوداشت علیرضا شجاع‌پور

مراسم نکوداشت علیرضا شجاع‌پور، شاعر تازه درگذشته روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

تصویر برگزاری نکوداشت علیرضا شجاع‌پور

به گزارش سایت خبری پرسون، این مراسم روز پنجشنبه، ۱۸ آبان از ساعت ۱۶ در کانون زبان فارسی به نشانی خیابان ولی‌عصر، سه‌راه زعفرانیه، خیابان شهید عارف‌نسب‌، شماره ۱۲، باغ موقوفات دکتر محمود افشار برگزار می‌شود.

سیدمصطفی محقق داماد، اصغر دادبه، قدمعلی سرامی، مصطفی بروجردی، بهرام پروین گنابادی و غلامرضا امیرخانی از سخنرانان این مراسم خواهند بود.

همچنین شاهنامه‌خوانی کیخسرو دهقانی با نوازندگی کمانچه رامین عبدالهی و اجرای موسیقایی شعری از علیرضا شجاع‌پور توسط مصطفی محسن‌زاده از دیگر بخش‌های مراسم خواهد بود.

طبق اعلام، همزمان با این نشست کتاب‌های انتشارات دکتر محمود افشار با ۲۰٪ تخفیف به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

علیرضا شجاع‌پور (۱۴۰۲-۱۳۲۱) دانش‌آموخته حقوق و علوم اداری و دیپلمات بازنشسته وزارت امور خارجه بود و از دوران کودکی با شعر شاعران بزرگ آشنا شد و استعداد شاعری‌اش را نشان داد و پس از طی دوران جوانی و سرودن اشعار عاشقانه و نیز طنزآمیز، به تدریج به مفاهیم ژرف‌تر روی آورد و در غالب اشعارش، به ایران و تاریخ، فرهنگ و تمدن آن و مسائل اجتماعی ایرانیان پرداخت.

مثنوی‌های «وطن»، ‍«عشق جاویدان من؛ ایران من»، «در بارگاه فردوسی» و «ساقی‌نامه» و شعر نیمایی «رستم و سهراب» از مشهورترین آثار اوست‌. شجاع‌پور همچنین پژوهش‌هایی در شاهنامه فردوسی و اشعار سعدی و حافظ داشت که برخی از آن‌ها منتشر شده یا در کلاس‌های شاهنامه‌پژوهی و حافظ‌شناسی او ارائه شده‌ است.

سه مجموعه شعر «نیمه‌تمام» (۱۳۷۷)، «وطن یعنی همین‌جا یعنی ایران» (۱۳۸۱) و «هنوز نیمه‌تمام» (۱۳۹۹) در کنار تصحیح شاهنامه فردوسی (۱۳۸۰) و زال و رودابه (۱۳۸۱) از کتاب‌های زنده‌یاد شجاع‌پور است.

علیرضا شجاع‌پور پس از گذراندن دوره‌ای بیماری ۲۶ مهرماه سال‌ جاری درگذشت.

منبع: ایسنا

547010