تهیه طرحی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در چغازنبیل

مدیر پایگاه میراث‌ جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره به تهیه طرحی به نام «مدیریت مقصد و بازدید در پایگاه چغازنبیل»، گفت: در این طرح همه نقاط با قابلیت سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی و دولتی شناسایی شده است.
تصویر تهیه طرحی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در چغازنبیل

به گزارش سایت خبری پرسون، عاطفه رشنویی با بیان این‌که طرح پیش‌گفته در حال ارزیابی است و با طی کردن مراتب اداری به عنوان یک طرح بالادستی به مجموعه پایگاه چغازنبیل کمک می‌کند، افزود: مسیرهای دسترسی و زیرساخت‌های موردنیاز براساس طرح مصوب اصلاح می‌شود.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه ادامه داد: این موضوع به هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط با گردشگری در سطح استان نیاز دارد که امید است با تشکیل قرارگاه گردشگری به دستور استاندار محقق شود.

او اضافه کرد: هم‌افزایی میان مسئولان استانی برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری ضروری است تا به سمت توسعه پایدار گردشگری و اقتصادی حرکت کنیم.

رشنویی با اشاره به ثبت چغازنبیل در فهرست آثار جهانی، گفت: این اثر تاریخی به دلیل فاکتورهای تاریخی و طبیعی پیرامون مانند میراث‌جهانی شوش و شوشتر یا حتی رودخانه دز، میراث‌صنعتی، کشاورزی و مردم‌شناسی، به عنوان عنصری در دعوت گردشگر خاص نقش دارد.

او افزود: نخستین گام تعهدات میراث‌ جهانی، حفاظت، نگهداری و انتقال آن به نسل‌های آینده بدون دخل و تصرف است که این موضوع به بهترین نحو در چغازنبیل محقق شده است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه به معرفی چغازنبیل به عنوان یک مقصد سفر در دنیا به عنوان وجهه دوم میراث جهانی اشاره کرد و گفت: تحقق این موضوع مستلزم فراهم شدن یک سری زیرساخت‌ها است و باید به معیارهای جهانی دست پیدا کنیم.

او توضیح داد: تفسیر و ارایه به‌روز در سایت چغازنبیل یا موزه هفت‌تپه از راه فضای مجازی، صدا و سیما و بیلبوردهای تبلیغاتی از جمله اقداماتی است که ظرفیت‌ها و ارزش‌های جهانی برجسته و روش‌های بازدید از چغازنبیل را برای مردم به اشتراک می‌گذارد.

رشنویی با تاکید بر این‌که اولویت کاربر حفاظت مستمر از مجموعه چغازنبیل است، ادامه داد: با همکاری بین دستگاهی چالش‌های حوزه حفاظت در حال رفع، اقدام و انجام است.

او تصریح کرد: میراث‌ فرهنگی برای فراهم کردن همه زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز چغازنبیل در مسیر دسترسی، از جمله اقامتگاه و خدمات رفاهی نیاز به فعالیت بین‌بخشی و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی دارد.

مدیر پایگاه چغازنبیل و هفت‌تپه ادامه داد: چغازنبیل به علت نزدیکی به بیشه دز، به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده، مقصد گردشگران میراث ‌طبیعی و پرنده‌نگر محسوب می‌شود و با ایجاد رابطه گردشگری تاریخی و طبیعی سبب بازدید بیشتر مسافران خواهد شد.

براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، به نقل از مدیر پایگاه چغازنبیل و هفت‌تپه، در شش ماه نخست سال جاری ۲۴ هزار نفر از چغازنبیل نخستین اثر باستانی ثبت‌ جهانی شده ایران دیدن کردند.

منبع: ایسنا

546803

مطالب مرتبط