ایسنا

به دام افتادن قاچاقچی عروس دشت‌های ایران

رییس اداره حفاظت از محیط‌زیست خواف گفت: قاچاقچی سابقه‌داری که اقدام به صید و شکار پرنده کمیاب هوبره معروف به عروس دشت‌های ایران می‌کرد، دوباره به دام نیروهای انتظامی افتاد.
تصویر به دام افتادن قاچاقچی عروس دشت‌های ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید شفیعیان اظهار کرد: در اجرای برنامه تعاملی در حوزه‌های اطلاعات، اجرا و تعقیب متخلفان شکار و صید و در پی گزارش‌های رسیده، خودروی متخلف سابقه‌دار شکار و صید در ایستگاه شهید ساداتی حوزه فرماندهی انتظامی خواف متوقف و از ناحیه متخلف ۲۲ پرنده در معرض خطر انقراض کشف و ضبط گردید.

وی با تحسین هوشیاری و سرعت عمل نیروهای انتظامی در این عملیات گفت: با سرعت عمل مأموران، متهم در حالی دستگیر شد که قصد داشت با بجا گذاشتن خودرو و محموله‌اش، فرار کند.

رییس اداره حفاظت از محیط‌زیست خواف افزود: هوبره پرنده‌ای کمیاب است که زنده‌گیری و قاچاق به خارج از مرزهای کشور به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، جمعیت آن را تهدید می‌کند.

وی گفت: این پرنده به عروس دشت‌های ایران معروف است و خواف به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های این پرنده در کشور، به پایتخت هوبره ایران مشهور است.

به گفته شفیعیان هوبره پرنده‌ای با طول ۶۵ سانتی‌متر که فاصله دو سر بال آن تا ۱۴۰ سانتی‌متر می‌رسد، همه چیزخوار است و آب نمی‌نوشد و آب بدن خود را از تغذیه خود تأمین می‌کند.

وی افزود: در کنترل جمعیت آفات عرصه‌های مرتعی با تغذیه خود و پراکنش بذر گیاهان از طریق دفع تأثیر زیادی دارد. یک بررسی علمی نشان داده است که میزان قابل توجهی از تغذیه این حیوان سوسک‌های شب رو و آفات و حشرات دیگر موجود در مراتع بوده‌اند.

شهرستان خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

منبع: مهر

546650