معاون وزیر راه و شهرسازی:

این پروژه 100 درصد پروژه ایرانی است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این پروژه کاملا بومی است هم سوزن و هم ریل آن در داخل کشور تولید شده است، عنوان کرد: این پروژه 100 درصد پروژه ایرانی است خوشبختانه در توسعه ریلی به جایی رسیده‌ایم که تمام تجهیزات آن در داخل تولید می‌شود.
تصویر این پروژه 100 درصد پروژه ایرانی است

به گزارش سایت خبری پرسون، خیرالله خادمی صبح امروز در مراسم افتتاح راه‌آهن همدان سنندج با حضور رئیس جمهور اظهار کرد: ابتدای امسال براساس برنامه‌ای که برای توسعه شبکه ریلی در وزارت راه در دستور کار قرار گرفت 5 شبکه با 50 هزار میلیارد تومان اعتبار به شبکه ریلی وصل می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقق این مهم از نظر عملکرد اجرای شبکه ریلی در طول 2 برابر 20 سال گذشته کار انجام شده است، گفت: امسال 3 مرکز استان هم به شبکه ریلی متصل می‌شود.

خادمی با اشاره به خط ریلی تهران همدان سنندج گفت: این شبکه ریلی در قالب طرحی به تهران همدان و قروه سنندج و در نهایت به مرز باشماق وصل خواهد شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، طول مسیر ریلی همدان - سنندج ۱۵۱ کیلومتر است که به عنوان 23مین استان با حضور رئیس جمهور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه کاملا بومی است هم سوزن و هم ریل آن در داخل کشور تولید شده است، عنوان کرد: این پروژه 100 درصد پروژه ایرانی است خوشبختانه در توسعه ریلی به جایی رسیده‌ایم که تمام تجهیزات آن در داخل تولید می‌شود.

خادمی با عنوان اینکه در راستای اجرای این پروژه بیش از 3 هزار و 400 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: ارزش ریالی امروز پروژه 15 هزار میلیارد تومان است و برای اجرای آن 20 هزار تن ریل از اصفهان وارد شده است.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و در سه قطعه تعریف شده است که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌ است.

اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور بیش از دو دهه است به عنوان یک پروژه و طرح اولویت‌دار در دستور کار قرار گرفته است، پروژه راه آهن همدان ـ سنندج به عنوان یکی از پروژه‌های مصوب مهر ماندگار به طول ۴۲۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۳ کلید خورد، ردیف بودجه‌ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب و در ۱۱ خرداد به تایید شورای نگهبان رسید فاز نخست این پروژه از سمت تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید و ریل‌گذاری فاز دوم پروژه شامل مسیر همدان ـ سنندج 4 سال بعد در مهرماه سال ۱۴۰۰ اتمام شد.

بعد از اتمام فاز نخست و دوم خط آهن تهران ـ همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر و بهره‌برداری از آن تلاش برای اجرا و بهره‌برداری مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر در سه قطعه تعریف شد که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و مابقی آن در استان کردستان واقع شده ‌است.

پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج در سه قطعه از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه سواری و باری شامل بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است، طول قطعه یک پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر بود و این خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

با بهره‌برداری از این پروژه زمینه جابجایی۳۰۰ هزار نفر در سال و ۵۰۰ هزار تن بار فراهم می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

منبع: فارس

546567