بزرگترین فرش سَرگُل قاره در شهر محلات اجرا می‌شود

شهردار محلات گفت: ششمین و بزرگترین فرش سَرگُل آسیا در شهرستان محلات گسترده خواهد شد.
تصویر بزرگترین فرش سَرگُل قاره در شهر محلات اجرا می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، عزیز تقی‌زاده اظهار کرد: ششمین فرش سَرگُل محلات به عنوان بزرگترین فرش سَرگُل آسیا و دومین فرش سرگل جهان از ۱۷ الی ۱۹ آبان‌ماه در محل زمین چمن مصنوعی بوستان سلامت برپا شده و میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

وی ادامه داد: سیاست شهرداری در سال جاری، تقویت پتانسیل‌های شهر محلات و با هدف برندسازی برای شهر است. به این منظور باید داشته‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و هویتی شهر شناسایی شده و با تمرکز بر آنها، به تقویت آنها پرداخت تا در نهایت به عنوان برند شهر مطرح شوند.

وی با بیان اینکه نگاه پروژه محور تنها به توسعه کالبدی شهر منتهی خواهد شد، افزود: با نگاه اجتماعی و انسان‌محور می‌توان داشته‌های شهر را به سمت زیست‌پذیری بیشتر شهر هدایت کرد. این دیدگاه باید در مدیران شهری شکل بگیرد تا به توسعه شهر منجر شود.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه این فرش سرگل، جایگاه اول آسیا را به خود اختصاص خواهد داد، تصریح کرد: شهرداری محلات در سال جاری با نگاه همه‌جانبه، فرش گل را در همه فاکتورهای آن نسبت به سال گذشته تقویت کرده است. این فرش گل از نظر مساحت پس از فرش سرگل بروکسل با ۵۰۰۰ مترمربع مساحت، دومین فرش سرگل جهان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه فرش سرگل محلات تا پیش از این در مساحت ۸۰۰ مترمربع اجرا می‌شد، گفت: در سال جاری این فرش در مساحت ۱۱۵۰ مترمربع و در ابعاد ۴۵ در ۲۵ متر و با استفاده از افزون بر ۳۰۰ هزار سرگل و با استفاده از تمام ظرفیت‌های تولید گل شهر، گسترده خواهد شد.

وی ادامه داد: تامین این حجم از گل به شکل رایگان و با همکاری و همراهی همه جانبه اتحادیه گل و گیاه شهرستان محلات اماکن‌پذیر شد. گل‌های مختلفی از قبیل داوودی، رز، کوکب و آهار در رنگ‌های مختلف در این فرش استفاده خواهد شد.

شهردار محلات افزود: فراخوان طراحی فرش سرگل در مردادماه منتشر شده و طراحی آن دو ماه پیش به مسابقه گذاشته شد. در روزهای گذشته و پس از داوری، ۸ طرح از میان ۱۸ طرح دریافتی انتخاب شده و در نهایت یک طرح پس از بررسی کارشناسی و داوری برای اجرا، انتخاب شد. فرش سرگل در زمین چمن مصنوعی بوستان سلامت به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حاشیه برگزاری فرش گل، چندین برنامه جانبی هم به اجرا در خواهد آمد، تصریح کرد: شهرداری محلات اخیرا یک سازه نمایشگاهی دائمی با ۱۴ غرفه در بوستان سلامت برقرار کرده است که همزمان با رونمایی از فرش سرگل، به بهره‌برداری خواهد رسید. تولیدکنندگان محصولات خانگی، صنایع دستی، تولیدات محصولات بومی و هنرمندان می‌توانند تولیدات خود را به شکل رایگان در این نمایشگاه در معرض دید عموم و فروش قرار دهند.

تقی‌زاده هدف از این بازارچه را کمک به رونق اقتصاد خانواده‌ها دانست و ادامه داد: این افراد به مناسبت‌های مختلف می‌توانند از این فضا استفاده کنند. اکثر این افراد زنان خودسرپرست یا سرپرست خانواده هستند که نیاز به حمایت برای معرفی و توانمندسازی دارند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم ثبت رکورد روپایی در حاشیه فرش سرگل، گفت: برای اولین بار به منظور ثبت این فرش سرگل در کتاب رکوردهای کشور، مقدمات کار فراهم شده تا این فرش به نام محلات ثبت شود. همچنین از میراث فرهنگی برای ثبت این رویداد فرهنگی به نام محلات دعوت شده است.

وی اظهار کرد: در این دوره به منظور معرفی و نمایش بهتر فرش سرگل برای عموم، از امکاناتی چون تجهیزات تصویربرداری جدید و پخش زنده بهره خواهیم برد.

شهردار محلات با اشاره به تلاش شهرداری برای تقویت اقتصاد بومی و محلی شهر، افزود: صنعت گل به عنوان نخستین صنعت و زیربنای اقتصاد شهر به شمار می‌رود و شهرداری وظیفه دارد که در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود با همکاری فعالان عرصه گل، از این صنعت و توسعه گردشگری شهر حمایت کند.

وی با اشاره به برگزاری رویدادهای مختلف با محوریت گل توسط شهرداری محلات در طول سال، گفت: تقویت اقتصاد بومی و محلی موجب توسعه اقتصاد شهر شده و در نهایت منجر به توسعه شهری خواهد شد.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه شهر محلات پایتخت گل کشور بوده و پیشتاز این صنعت در کشور است، ادامه داد: تلاش شهرداری برای تثبیت این مهم بوده تا محلات به عنوان پایتخت گل و شهری برای زندگی به همگان معرفی شود که شهرداری نیز این شعار را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.

شهرستان محلات در جنوب شرقی استان مرکزی و در فاصله ۲۶۲ کیلومتری پایتخت، مرکز تولید، پرورش و اصلاح نژاد گل و گیاهان زینتی کشور بوده و هرساله با برپایی نمایشگاه‌هایی از قبیل نمایشگاه گل‌های داوودی، فرش گل و گل زنبق، میزبان بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر کشور است.

منبع: ایسنا

546397