مقابله با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در پرتو حقوق بین‌الملل

نشست علمی حمایت از مستضعفان در پرتو قانون اساسی با تأکید بر حمایت از مردم فلسطین  از سوی خانه ملی قانون اساسی برگزار شد.


تصویر مقابله با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در پرتو حقوق بین‌الملل

به گزارش سایت خبری پرسون، در این نشست، محمدهادی ذاکر حسین عضو هیات علمی حقوق و جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران، محمد طی استاد حقوق اساسی دانشگاه لبنان، سید محمدحسین پیغمبری مدرس دانشگاه و معاون احیای حقوق خانه اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق (ع)، حضور داشتند و دبیری این نشست نیز بر عهده مسعود قهرمانی مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه حقوق کیفری بود.

دکتر محمدهادی ذاکر حسین با طرح ایده ظرفیت‌های بین‌المللی برای دفاع از حقوق مردم فلسطین، اظهار کرد: در روزهای اخیر در رابطه با فلسطین نشست‌های حقوقی و فراحقوقی زیادی برگزار کردیم، اما جای چنین نشست علمی خالی بود. ما در پرتو اصولی که در قانون اساسی داریم، می‌توانیم عنوان کنیم که ظرفیت‌های حقوقی بین‌المللی وجود دارد که آن ظرفیت‌ها وظایفی را برای دستگاه‌های دولتی ایجاد می‌کند. بحث حمایت از مستضعفان در اصول متعددی در قانون اساسی کشور وجود دارد، اما متأسفانه این موضوع، یکی از اصول معطل مانده قانون اساسی است که با آن مواجه هستیم.

وی افزود: حمایت از آرمان فلسطین، جزء رئوس اصلی سیاست خارجی ما است و برای ما ایجاد هزینه نیز کرده است؛ اما در بحث حقوقی مرتبط به دفاع از فلسطین، نیاز به کنشگری بیشتر است. یک نمونه می‌توان گفت در سال ۲۰۰۴ میلادی موضوع مشروعیت یا عدم مشروعیت ساخت دیوار حائل توسط دیوان دادگستری مطرح شد که تعداد قابل توجهی از دولت‌ها علیه رژیم صهیونیستی مطالب حقوقی خود را مطرح کردند، خروجی این نشست هم محکومیت رژیم صهیونیستی بود.

منبع: ایسنا

546159