عوامل بازدارنده تقابل ایران و آمریکا

آمریکا می داند که چند نیروی بازدارنده در منطقه است که نمی تواند این کار را انجام دهد. نخست؛ کشورهای عربی که خصوصا عربستان و امارات متحده عربی و قطر که گرچه دوست آمریکا هستند، اما در عین حال نمی خواهند که این منطقه دچار تنش شود چون به ضررشان است که تنگه هرمز با تغییراتی روبه رو شود و عبور نفتکش ها محدود شود.
تصویر عوامل بازدارنده تقابل ایران و آمریکا

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر زرگر تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: اقدامات اسرائیل و عکس العمل های بین المللی چه تظاهراتی که در کشورهای مختلف می شود یا موضع گیری هایی که اروپایی ها، آمریکایی ها یا کشورهای عربی و ایران می کنند خصوصا در رابطه با مساله قطعنامه ای که در مجمع عمومی با اکثریت آرا به تصویب رسید که آتش بس برقرار شود یک عکس العملی در ارتباط با شورای امنیت سازمان ملل بود.

هر چند که تاکنون اینگونه قطعنامه ها را یا آمریکا و اروپایی ها وتو می کردند یا از طرف دیگر روس ها و چینی ها وتو می کردند. بنابر این به مجمع عمومی متوسل شدند که ضمانت اجرای آنچنانی ندارد. مگر اینکه این مصوبه مجددا به شورای امنیت برود و مورد تایید قرار بگیرد. اما به هر صورت اسرائیلی ها بارها قطعنامه های مجمع عمومی را زیر پا گذاشتند و الان هم رسما اعلام کردند این قطعنامه برای آنها ارزشی ندارد و کار خود را ادامه می دهند. جالب اینکه با این رویکرد از حمایت اروپایی ها و آمریکا نیز بهره مند هستند. لذا به نظر می رسد جنگی طولانی مدت در پیش خواهد بود.

حال اسرائیل هجوم زمینی به غزه داشته باشد یا اینکه به طور کج دار و مریز مردم غزه را در شرایطی قرار دهند که از مرزها فراتر بروند بدین عنوان که مصر را مجبور کنند که گذرگاه ها را باز کند یا بخشی از این مردم را در کشوری دیگر اسکان دهد. در نهایت به نظر می رسد که این سیاست رسمی اسرائیل است که به گونه هایی کار را تا آنجایی پیش ببرد که بتواند اعلام پیروزی کند و حضور نظامی خود را نیز شاید در بخش هایی از غزه تثبیت کند.

اما در رابطه با روابط آمریکا با ایران آنها نیروهای زیادی را به منطقه آوردند که خودشان معتقدند این رویکرد حالت بازدارندگی دارد و نوعی پشت گرمی برای اسرائیل و کمک رسانی برای آنهاست که به اسرائیلی ها بگویند ما پشتیبان شما هستیم. بنابر این شما کار خود را انجام دهید. از طرف دیگر انباشت تسلیحات و نیروهایی که جمع شدند به گونه هایی کشورهای عربی و ایران حالت بازدارندگی دارند. به صورتی که اسرائیل نباید از خط قرمزهایی که آمریکایی ها مشخص کردند عبور کند و جنگ را گسترش دهد. ولی اینکه آمریکایی ها اعلام کردند که اگر به نیروهای ما در منطقه حمله شود ما عکس العمل نشان می دهیم مشاهده کردیم که عکس العمل خود را نشان دادند و دو نقطه را در سوریه هدف قرار دادند و این امکان نیز وجود دارد که به نیروهای حشد الشعبی و نیروهای مردمی در عراق نیز حمله کنند و زهر چشمی نشان دهند.

ولی بعید به نظر می رسد که حتی اگر حزب ا... لبنان نیز وارد جنگ شود، به صورت واضح با اسرائیلی ها درگیر شود و آنها را از حمله زمینی گسترده و پیشروی باز دارد تصور نمی شود که آمریکایی ها بخواهند که با ایران مقابله کنند و درگیر شوند. البته این مساله خواست اسرائیل است و همان طور که آقای دکتر ظریف هم گفت اسرائیلی ها مدت هاست که سعی می کنند آمریکا را هم به مقابله با ایران بکشانند. ولی در عین حال آمریکا می داند که چند نیروی بازدارنده در منطقه است که نمی تواند این کار را انجام دهد. نخست؛ کشورهای عربی که خصوصا عربستان و امارات متحده عربی و قطر که گرچه دوست آمریکا هستند، اما در عین حال نمی خواهند که این منطقه دچار تنش شود چون به ضررشان است که تنگه هرمز با تغییراتی روبه رو شود و عبور نفتکش ها محدود شود. لذا اگر این منطقه بخواهد دچار جنگ شود در یک دوران محدودی خواه ناخواه بحرانی بین المللی خواهد شد که ابتدا دامنگیر کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس خواهد شد. مساله دوم خود ایران است که کشور کوچک و ضعیفی نیست و هر گونه درگیری با ایران به گونه هایی ممکن است که کل منطقه را به آتش بکشد لذا آنها از این امر به شدت احتراز می کنند.

منبع: آرمان ملی

546003