آخرین تحولات توافق امنیتی تهران-بغداد از زبان الاعرجی

مشاور امنیت ملی عراق آخرین تحولات توافق امنیتی تهران و بغداد را اعلام کرد.

تصویر آخرین تحولات توافق امنیتی تهران-بغداد از زبان الاعرجی

به گزارش سایت خبری پرسون،قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در جریان سفر امروز(یکشنبه) به استان سلیمانیه در یک نشست خبری گفت که اجرای توافق امنیتی با ایران به مراحل نهایی خود رسیده است.

وی گفت که منطقه مرزی با ایران از گروه‌های مسلح خالی شده و این گروه‌ها خلع سلاح شدند.

الاعرجی افزود که تلاش‌ها برای اجرایی کردن دیگر بندهای این توافق ادامه دارد و اقلیم کردستان و دستگاه‌های امنیتی و سیاسی آن همکاری خوبی در این خصوص با ما دارند.

مشاور امنیت ملی عراق همچنین گفت که سفرش به سلیمانیه و دیدار با بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان در راستای تقویت روابط و پیگیری توافق امنیتی میان بغداد و تهران است؛ توافقی که پیشرفت‌های خوبی داشته و تمامی طرف‌ها از آن حمایت کردند.

این مقام عراقی تاکید کرد که در راستای محافظت از امنیت کشور، عدم نقض حاکمیت کشور عراق و عدم اجازه دادن به مجموعه‌های مسلح برای استفاده از خاک کشورمان، شخص محمد شیاع السودانی پیگیر این پرونده است.

وی با اشاره به خالی شدن نوار مرزی ایران از گروه‌های مسلح تجزیه‌طلب گفت که ما به دنبال اجرا کردن دیگر بندهای توافق هستیم و این امر منجر به ثبات کامل می‌شود.

الاعرجی همچنین از تمامی طرف‌ها در بغداد و اقلیم کردستان که در پایان دادن به این پرونده سهیم بودند و همچنین از همکاری‌های ایران تقدیر و تشکر کرد.

مشاور امنیت ملی عراق همچنین در ادامه گفت که بغداد به دنبال امضای توافق امنیتی با ترکیه همانند توافق امنیتی ایران و عراق است.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق اخیرا برای دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی و برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به تهران آمد.

در این دیدارها موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه از جمله نحوه اجرای توافق امنیتی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین اخیرا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با گلایه سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق تا کنون به صورت کامل از سوی بغداد اجرایی نشده است، گفت: در سفر اخیری که مشاور امنیت ملی عراق به تهران داشت و مقام امنیتی اقلیم کردستان عراق نیز وی را همراهی می‌کرد در خصوص آخرین وضعیت اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق رایزنی و گفت‌وگو شد و طرف عراقی گزارشی از اقدامات انجام شده در ارتباط با اجرای این توافق به طرف ایرانی ارائه کرد و در این خصوص رایزنی و گفت‌وگو انجام شد.

وی با بیان اینکه همچنین طرف ایرانی نیز یافته‌ها و دیدگاه‌های خود را ارائه کرد تصریح کرد: دستگاه‌های ذیربط عراقی با همکاری مقام‌های اقلیم کردستان عراق تا الان گام‌های موثری را در مسیر اجرای توافقنامه مذکور و استقرار نیروهای مرزبانی عراق در مرزهای مشترک و برچیدن مقر گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی داشته و گزارش آن را به طرف ایرانی ارائه کرده است.

این دیپلمات ارشد در ادامه گفت: کمیته مشترکی نیز در این خصوص شکل گرفته است که البته از قبل کمیته مشترک داشتیم و امیدواریم با درک صحیحی که مقامات دولت عراق و اقلیم کردستان عراق از انتظارات به حق ایران دارند و در پرتو مناسبات دوستانه، برادرانه و سازنده بین ایران و عراق و همکاری‌های خوب از سوی اقلیم کردستان عراق گام‌های لازم برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی برداشته شود و همانطور که اشاره کردم این موضوع در چارچوب کار کمیته مشترک ادامه دارد و ما انتظار داریم که دولت عراق به تعهدات و مسئولیت‌های خود مبتنی بر روابط برادرانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد عمل کند.

منبع: ایسنا

545937