شناسه یکتای کسب و کار؛ کلید رشد و توسعه اقتصادی کشور

برای پیاده‌سازی شناسه یکتای کسب و کار در کشورمان اقدامات متنوعی از جمله توسعۀ زیرساخت‌ها، تعیین استانداردها، آموزش و آگاهی‌رسانی، حفاظت از محرمانگی اطلاعات شخصی و همکاری بخش‌های مختلف لازم است. ایجاد یک سیستم شناسه یکتای کسب و کار علاوه بر نیاز به توسعه زیرساخت فنی و فناوری مانند سیستم‌های مختلف پایگاه‌داده‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت، مستلزم تعیین و استفاده از استانداردهای مشخصی برای تخصیص و مدیریت این شناسه‌ها است
تصویر شناسه یکتای کسب و کار؛ کلید رشد و توسعه اقتصادی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون،دکتر جواد حسین زاده معاون بهبود و فضای کسب و کار موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی در یادداشتی نوشت: در دنیای امروز یکی از ابزارهای حیاتی در مسیر پرشتاب تکنولوژی و توسعه شناسه‌های یکتا هستند. «شناسه یکتای کسب و کار» یا به اختصار BIN (Business Identification Number) ابزاری برای رصد، بهبود و توسعه فضای کسب و کار هر کشور است. در این یادداشت قصد داریم بطور خلاصه به بررسی معنا و مزایای شناسه یکتای کسب و کار، به همراه مثال‌های جهانی مربوطه به بهره‌برداری از آن پرداخته و نیز اقداماتی که برای پیاده‌سازی موفق این نظام کدگذاری جدید در کشور لازم است را مورد بررسی قرار دهیم.

شناسه یکتای کسب و کار یک عدد یا کد منحصربه‌فرد است که به هر شرکت یا کسب و کاری اختصاص می‌یابد؛ همانگونه که هر فرد حقیقی در ایران با «شماره ملی» و هر مکان با «کدپستی» شناسایی می‌شود. این کد به عنوان یک شناسه رسمی و قابل تأیید استفاده می‌شود تا شرکت‌ها و دولت‌ها بتوانند کسب و کارها را شناسایی و مدیریت کنند. شناسه یکتای کسب و کار معمولاً شامل اطلاعاتی مانند نام کسب و کار، نوع فعالیت، شماره مالیاتی، واحد ثبتی و غیره است. از مزایای شناسه یکتای کسب و کار می توان به افزایش شفافیت، ایجاد دسترسی به خدمات و بهبود شرایط جذب سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

در خصوص افزایش شفافیت، این شناسه به دولت و سازمان‌های مرتبط امکان مدیریت و نظارت دقیق‌تری بر کسب‌وکارها را می‌دهد. از طرفی، با اطلاعات به‌روز و دقیق در دسترس بانک‌ها و دیگر نهادها، دسترسی به خدمات بانکی و مالی بهبود می‌یابد. همچنین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به‌راحتی از خدمات دولتی، بانکی و مالی استفاده کنند. این شناسه باعث ساده‌تر شدن فرآیندها و کاهش هزینه‌ها می‌شود و در نهایت وجود این شناسه به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که با شرکت‌های شناسنامه‌دار و قانونی مواجهند.

کشورهای زیادی در راستای بهبود فضای کسب و کار این سیستم را طراحی و پیاده‌سازی کرده‌اند. این شناسه در کشور «سوئد» به‌عنوان یک کد یکتا در کسب و کارها به کار می‌رود و به دولت و نهادهای مرتبط کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن کسب‌وکارها را در مسیر دستیابی به توسعۀ اقتصادی مطلوب مدیریت کنند.

در کشور «استرالیا» نیز این کد به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مالیات خود را اعلام کنند و معاملات مالی خود را انجام دهند. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران اعتماد بیشتری به کسب‌وکارها در استرالیا دارند و این کشور توانسته است سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را جذب کند.برای پیاده‌سازی شناسه یکتای کسب و کار در کشور اقدامات متنوعی از جمله توسعۀ زیرساخت‌ها، تعیین استانداردها، آموزش و آگاهی‌رسانی، حفاظت از محرمانگی اطلاعات شخصی و همکاری بخش‌های مختلف لازم است. ایجاد یک سیستم شناسه یکتای کسب و کار علاوه بر نیاز به توسعه زیرساخت فنی و فناوری مانند سیستم‌های مختلف پایگاه‌داده‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت، مستلزم تعیین و استفاده از استانداردهای مشخصی برای تخصیص و مدیریت این شناسه‌ها است.

این استانداردها باید شامل فرآیندهای ثبت، به‌روزرسانی و اطلاعاتی دقیق در سایر فرایندهای مربوط باشند. بر این اساس، بحث آموزش و آگاهی‌رسانی به‌منظور توجیه و آموزش کسب‌وکارها و افراد مرتبط برای استفاده صحیح از شناسه یکتای کسب و کار بسیار مهم است.

از سوی دیگر، اطلاعات مرتبط با شناسه یکتای کسب و کار بسیار حساس هستند و باید به دقت محافظت شوند. این موضوع شامل امنیت داده‌ها و پروتکل‌های حفاظتی مختلف می‌شود، بنابراین اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های هدفمند به کسب‌وکارها و فعالان ذیربط برای حفاظت از اطلاعات شخصی می‌تواند در پذیرش و توسعه این سیستم کمک کند.

خوشبختانه مقدمات و مطالعات لازم برای تعریف و اجرای «شناسۀ یکتای کسب و کارهای ایران» مدتی است که از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط انجام شده است و این مهم در آستانۀ اجرا قرار دارد.

پروژۀ ملی بزرگ و ارزشمندی که در صورت محقق شدن، می‌تواند به تسهیل تجارت و رونق کسب‌وکارها کمک کند، منجر به کاهش فساد اقتصادی و تقویت اعتماد عمومی شده و راهی برای تحقق اهداف اقتصادی و رشد پایدار و توسعه کشور باز کند. بدیهی است که پیاده‌سازی موفق این سیستم، نیازمند همکاری بین بخش‌های مختلف دولت، بنگاه‌های اقتصادی و فرهنگ‌سازی گسترده در سطح عموم جامعه است که امیدواریم با همت و همراهی مردم و مسئولین، به‌زودی شاهد دستاوردهای این حرکت بزرگ در اقتصاد و زندگی شهروندان کشور باشیم.

منبع: پرسون

545398