شناسایی ۹۱۵ کودک کار در کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از شناسایی ۹۱۵ کودک کار در کرمانشاه خبر داد و گفت: ۶۰ درصد این کودکان بدسرپرست هستند.
تصویر شناسایی ۹۱۵ کودک کار در کرمانشاه

به گزارش سایت خبری پرسون، بهزاد شهبازی در جلسه امروز (دوم آبان) کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان کرمانشاه، ساماندهی کودکان کار را یکی از ۵۲ ماموریت مهم بهزیستی برشمرد و عنوان کرد: کار کودکان پدیده چند وجهی بوده و در بیشتر موارد متاثر از سایر آسیب‌های اجتماعی از جمله بیکاری، حاشیه نشینی، طلاق، فقر، اعتیاد و ... است.

وی تعداد کودکان کاری که از سال ۱۳۹۵ تا کنون در کرمانشاه شناسایی شده را ۹۱۵ نفر اعلام و اظهار کرد: در سال گذشته ۳۰۵ کودک و در نیمه اول امسال۱۳۳ کودک کار را شناسایی کردیم که هیچکدام از آنها تکراری نبودند.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه از سهم ۸۶ درصد پسرها و ۱۴ درصدی دخترها در کودکان کار شناسایی شده نیز یاد کرد که عمدتا نیز مربوط به محلات حاشیه ای کرمانشاه هستند و در مناطقی مانند میدان فردوسی، میدان آزادی، نوبهار و... کار می‌کنند.

شهبازی خاطرنشان کرد: ۲۷ درصد کودکان کار در محدوده سنی هفت تا ۹ سال، ۴۳ درصد در محدوده سنی ۱۰ تا ۱۴ سال و مابقی ۱۵ تا ۱۸ سال هستند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد کودکان کار بدسرپرست هستند، یادآور شد: ۲۰ درصد فعالیت این کودکان کارگری و پادویی، ۴۰ درصد دستفروشی، ۲۱ درصد جمع آوری ضایعات و ۱۹ درصد شیشه پاک کردن در چهارراه‌ها است.

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه ۴۷ درصد خانواده‌های کودکان کار نیازمند شغل و ۸۹ درصد آنها نیازمند سرمایه کار هستند، تاکید کرد: ۷۳ درصد این خانواده‌ها مشکل تامین مسکن دارند، ۵۲ درصد مشکل درمانی دارند و والدین پنج درصد از کودکان کار نیز زندانی هستند.

وی از خدماتی که بهزیستی به این کودکان ارائه می‌دهد نیز یاد کرد و از اختصاص دو مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی به این کودکان خبر داد و تاکید کرد: هدف اصلی این مراکز شناسایی و جذب کودکان کار و ارائه خدمات مختلف به آنها با هدف کنترل و کاهش آسیب است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ساماندهی کودکان کار را نیازمند راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دانست و افزود: از آنجایی که تعدادی از کودکان کار، مادر آسیب دیده دارند، به دنبال راه‌اندازی اولین مرکز شبانه روزی برای زنان آسیب دیده هستیم تا تلاش کنیم این افراد توانمند شده و به دل جامعه برگردند.

خواسته دیگر شهبازی تسهیل روند سلب حضانت کودکان کار در موارد حاد بود و افزود: پس از سلب حضانت، ما این کودکان را تا ۱۸ سالگی در مراکز امن بهزیستی نگهداری می‌کنیم و حتی اگر شرایط مناسب باشد آنها را به خانواده‌های مطمئن واگذار خواهیم کرد.

وی همچنین از معضل کمبود اعتبارات برای ساماندهی کودکان کار نیز یاد کرد و گفت: سرانه پولی که برای خدمات تخصصی هر کودک کار برای یکسال داریم یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و برای توانمندسازی آنها ۵۰۰ هزار تومان است و در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان برای کودکان کار اعتبار داریم.

افزایش تعداد خودروهای اورژانس اجتماعی برای مداخله فعال در شناسایی کودکان کار، ایجاد سرای محله در مناطق پرآسیب، تامین مکان و وسایل ورزشی در محلات کم برخوردار، ارائه آموزش های فنی و حرفه‌ای به کودکان کار و ... از دیگر مباحثی بود که شهبازی مطرح کرد.

منبع: مهر

545229