ایران میزبان مسابقات بین‌المللی قلعه قوس شد

رییس فدراسیون روستایی و بازی‌های بومی و محلی از برگزاری مسابقات بین‌المللی قلعه قوس در ایران خبر داد.

تصویر ایران میزبان مسابقات بین‌المللی قلعه قوس شد

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا پسندیده در خصوص حضور در ۲ کارگروه تخصصی برای ایجاد قوانین جهانی گفت: در این نشست که با حضور نمایندگان بیش از ۶۰ کشور و به میزبانی مشترک بلال اردوغان رئیس کنفدراسیون جهانی ورزش‌های قومیتی و وزیر ورزش ازبکستان برگزار و راهکارهای توسعه ورزش‌های سنتی در سطح جهان بررسی شد.

وی افزود: در پایان این نشست دو کارگروه تخصصی برای ایجاد قوانین ورزش‌های سنتی در رشته‌هایی از جمله کشتی‌ و کمانگیری سنتی برگزار که فدراسیون ورزش روستایی عشایری و بازی‌های بومی به عضویت این کارگروه‌ها درآمد. در همین راستا بنا شد تا طرحی برای رویداد جهانی چوب‌کشی و آمادگی جسمانی نوشته شود.

پسندیده ادامه داد: همچنین در حاشیه فستیوال ورزش‌های سنتی در شهر تاریخی خیوا، مذاکراتی را با اینوکنتی گریگوریف و الکساندر کیم کیمن دو نایب رئیس فدراسیون جهانی مس رستلینگ انجام شد و مسئولان جهانی از برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی در ایران و همچنین سپردن میزبانی رویدادهای بین‌المللی به ایران استقبال کرد.

رییس فدراسیون ورزش روستایی گفت: همچنین برنامه دیگری که از سوی این نهاد در حال پیگیری و رایزنی است بتوان در ایام سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی یک دوره مسابقات بین‌المللی قلعه قوس که مورد علاقه وی بود را با همکاری کشورهای حوزه مقاومت برگزار کنیم. این برنامه در دستور کار است و چهار کشور حوزه مقاومت نیز در این رایزنی‌ها موافقت خود را اعلام کرده‌اند.

بازی قلعه قوس یک بازی فکری، محلی و تاریخی مربوط به شهرستان رابر از توابع استان کرمان است که ۲ نفر در مقابل یکدیگر شبیه شطرنج رقابت می‌کنند و در این بازی یک تخته چوب وجود دارد و مهره‌ها درون سوراخ‌های موجود در تخته قرار می‌گیرند و با انداختن ۲ تکه چوب دیگر مهره‌ها حرکت می‌کنند و تمامی ابزارها، مهره‌ها و تاس با فرمی خاص از چوب ساخته شده‌اند.

وی همچنین به رویکرد این فدراسیون در خصوص توسعه ورزش روستایی در مدارس نیز پرداخت و گفت: به مناسبت بازگشایی مدارس در مهر ماه طرح احیا و توسعه بازی‌های بومی و محلی در قالب طرح مهر پویا در سطح کشور برگزار خواهیم کرد. در برگزاری این طرح ۲ هدف از جمله حضور حداکثری دانش آموزان و جذابیت این ورزش‌ها را به جامعه مخاطب آموزش خواهیم داد. در این زمینه نیز در طرح تکمیلی با آموزش و پروش نیز بنا داریم طی تفاهم‌نامه‌ای ورزش روستایی را در مدارس گسترش دهیم.

پسندیده ادامه داد: در خصوص توسعه خانه ورزش روستایی بنا داریم تا با جذب اعتبار و تامین بخشی از نیازها روستاهای فاقد امکانات؛ خانه ورزش را در این محیط‌ها ایجاد کنیم. طرح یاریگران زندگی نیز با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر، نمایندگان این ستاد و هیئت‌های استانی هم فعال خواهد شد تا بتوانیم از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم.

منبع: ایرنا

533069